معلولان منتظر در مناطق دورافتاده بروجرد

بروجرد - ایرنا - اعظم‎‎، معلول جسمی و حرکتی ۳۵ ساله از ده ترکان به نمایشگاه صنایع دستی مددجویان بهزیستی بروجرد آمده و ساخته‎های دست معلولان روستانشین را آورده است، تا شاید با فروش بخشی از آنها بتواند معلولان منتشر در روستا را خوشحال کند.

اعظم که معلولیت حرکتی راه رفتن او را سخت تر کرده است ولی این اختلال در حرکت نتوانسته او را محدود در روستا یشان کند بلکه در نقش تسهیل گری برای سایر معلولان روستا وارد عمل شده و صنایع دستی و تولیدات دست آنها را به شهر آورده است تا در نمایشگاهی که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شده عرضه کند.

با نهایت خوش رویی سعی می کند بازدید کنندگان را به سمت غرفه ده ترکان که یکی از روستاهای اطراف بروجرد است دعوت کند و تک تک ساخته ها را سعی می کند در معرض دید بگذارد.

می گوید سازندگان همه این کارها در خانه منتظر من هستند، تا غروب که به روستا باز گردم؛ اگر محصولی از آنها بفروش رفته باشد بسیار خوشحال می شوند و انگیزه شان برای ادامه کار بیشتر می شود و مهمتر اینکه حتی برای لحظه ای هم که شده از زندگی سخت و محدود در روستا که معلولیت برای آنها سخت تر کرده، خوشحال می شوند و لبخند می زنند.

این بانوی تسهیل گر در مناطق روستایی می گوید: در روستای ده ترکان حدود ۸۰ معلول شناسایی شده و البته این آمار همه معلولان روستا نیست بلکه عده ای نیز هستند که با اینکه معلولیت دارند ولی تمایلی به آمدن و تشکیل پرونده ندارند و می گویند زمانی که مورد هیچ حمایت خاصی نباشیم این تشکیل پرونده ها چه فایده ای دارد.

گودرزی افزود: ماهانه به هر معلول ۵۰ هزار تومان بهزیستی کمک می کند، ولی این هزینه هیچ دردی از زندگی آنها را درمان نمی کند با اینکه خواهان نگاه ترحم آمیز نیستیم ولی نگاه حمایتی باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر معلولان در روستای آنها جسمی حرکتی هستند، گفت: می توان از تمام انواع معلولیتها در بین آنها وجود دارد و چهار نابینای مطلق در روستا داریم که رفت و امد و هزینه آن برای تحصیل شان واقعا بالا است و نیازمند حمایت های بیشتری هستند.

گودرزی بیان کرد: معلولان روستای ده ترکان که در بین آنها معلولان ناشی از فلج اطفال هم دیده می شود از ۱۶ تا ۳۵ سال و مواردی بیشتر هم هستند.

سمیه گودرزی ۳۰ ساله که او نیز تسهیل گر معلولان در روستای ونایی بروجرد است تولیدات معلولان روستایشان را برای عرضه در نمایشگاه دستاوردهای معلولان که به مناسبت روز جهانی معلولان در بهزیستی بروجرد برگزار شده آورده است می گوید کاش این نمایشگاه در مکان عمومی بهتری برگزار می شد تا امکان بازدید کننده بیشتر داشت.

وی گفت: در روستای ونایی بروجرد که حدود پنج هزار نفر جمعیت دارد حدود ۱۱۵ معلول وجود دارد که شامل انواع مختلف معلولیت ها هستند و در راستای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه که طی سال های اخیر توسط سازمان بهزیستی برگزار شده مورد توانمند سازی قرار گیرند.

گودرزی با اشاره به خانواده های چند معلولیتی در روستا اضافه کرد: حدود پنج خانواده چند معلولیتی در روستای ونایی می شناسد که شرایط زندگی برای این خانواده ها قطعا سختر است بعنوان مثال در یک خانواده ۲ تا معلول ذهنی و یک معلول جسمی، در خانواده ای دیگر ۲ تا ذهنی و ۲ تا نابینا و در یک خانواده نیز سه تا معلول شنوایی و یک معلول از نظر گویایی وجود دارد.

این تسهیل گر که اکنون به نمایندگی  بیش از صد معلول روستای ونایی در نمایشگاه شرکت کرده است می گوید: رفت و آمد این معلولان بسختی صورت می گیرد اما چشم انتظار حاصل این نمایشگاه هستند که ببیند آیاد محصولی از آنها بفروش رفته است.

وی گفت: عمده مشکل این معلولان که اکنون دیگر در به سنین بالای ۲۵ سال رسیده اند نبود شغل و درآمد کافی و فراهم نبودن شرایط ازدواج برای آنها است.

راضیه گودرزی ۲۸ ساله یکی دریگر از تسهیل گران روستایی است که در نمایشگاه دستاوردهای معلولان بروجرد به نمایندگی از معلولان چند روستای کوچک و بزرگ شرکت کرده است می گوید : ۱۸ روستا را پوشش می دهد و تا کنون در این روستاها ۱۲۰ معلول را شناسایی کرده است.

وی افزود: برخی از این روستاها ، روستاهای دورافتاده ای هستند که تعداد خانوادهای آنها بین ۱۰ تا ۱۳ خانوار است و بیشتر در منطقه دودانگه بروجرد قرار دارند.

گودرزی گفت: بیشتر معلولان این روستاها جسمی- حرکتی، گویایی، ذهنی، شنوایی و سایر معلولیت های ژنتیکی هستند.

این تسهیل گر طرح توانبخشی مبتی بر جامعه گفت: محصولات و تولیدات این معلولان که همگی بیکار هستند و مشکل درآمدی دارند را جمع آوری کرده و در این نمایشگاه عرضه کرده به امید اینکه با روشی بخشی از آنها بتواند انگیزه ای برای آنها ایجاد کند.

مناسب سازی اولویتی برای فرصت برابر حضور معلولان در جامعه

مسئول جامعه معلولان بروجرد که به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای معلولان مناطق روستایی اقدام کرده است، می گوید: این نمایشگاه ها در مناسبت های مختلف برگزار می شوند تا هر معلولی بنا بر توانمندی و استعدادی که دارد فرصتی برای معرفی خود داشته باشد.

محمد حاتمی با تاکید بر فراهم کردن زمینه های لازم برای حضور معلولان در جامعه گفت: مناسب سازی یکی از این اولویت ها است که هر چند در بروجرد هم آغاز شده ولی هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده و باید جدیت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: اشتغال و درآمد همانطوری که مشکل همه افراد هست برای معلولان شدت بیشتری دارد و در کنار هزینههای درمانی که باید متحمل شوند شرایط دشوارتری دارند.

شناسایی ۲ هزار و ۲۴۵ معلول در مناطق روستایی بروجرد

رئیس دفتر جامعه معلولان بروجرد بیان کرد: تعداد ۲ هزار و ۲۴۶ معلول در مناطق روستایی شهرستان بروجرد شناسایی شده که این افراد ، تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند.

لیلا ساکی اضافه کرد: برنامه سی بی آر یا طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از جمله برنامه هایی است که توسط بهزیستی در مناطق روستایی و دورافتاده اجرا می شود تا بتوان با شناسایی افراد معلول در این مناطق، بنا بر استعداد و ظرفیت هر منطقه این افراد را توانمندسازی کرد.

وی ادامه داد: با اجرای این برنامه تقریبا در تمام روستاهای بروجرد تا کنون ۲ هزار و ۲۴۶ معلول شناسایی شده و هر معلول بنا بر استعداد خود و منطقه ای که در آن به سر می برد مورد توانمندسازی در رشته های مختلف اعم از صنایع دستی، کاشت محصولات کشاورزی و صیفی جات، قالی باقی، قلاب بافی و سایر موارد می شود.

رئیس دفتر جامعه معلولان بروجرد با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای معلولان مناطق روستایی یادآور شد: در این نمایشگاه در غرفه های مختلفی، مددجویان محصولات و فرآودههای تولیدی خود را به نمایش گذاشتهاند تا علاوه بر معرفی این دستاوردهای با فروش این محصولات از نظر درآمدی کمکی به این افراد شود و در عین حال انگیزه و اعتماد بنفس آنها برای حضور در اجتماع را افزایش دهد.

شناسایی ۲۰۰ خانواده چند معلولیتی در بروجرد

رییس اداره بهزیستی بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: منظور از خانواده های چند معلولیتی این است که در خانواده ای چند عضو معلول وجود دارد که در این زمینه تاکنون حدود ۲۰۰ خانواده چند معلولیتی که دارای بیش از ۲ عضو معلول در شهرستان شناسایی شده است.

کرم رضا پیردایه افزود: برخی از این خانواده ها دارای ۲ عضو، ۳ عضو و در مواردی نیز بیشتر از سه عضو معلول هستند.

وی با اشاره به ارائه خدماتی همچون تسهیلات مسکن برای معلولان بیان کرد: امسال ۳۵ واحد مسکونی به معلولان واگذار می شود که ۱۴ خانوار آنها خانواده های چند معلولیتی هستند.

هفت هزار پرونده معلولیت در بهزیستی بروجرد

پیردایه اضافه کرد: بیش از هفت هزار پرونده معلولیت در بهزیستی بروجرد به ثبت رسیده که بخش عمده ای از اینها مستمری دریافت می کنند و بخشی نیز از خدمت توانبخشی بهزیستی بهرهمند هستند.

وی ادامه داد: معلولان بروجرد در بخش های اعصاب و روان، جسمی حرکتی، شنوایی و بینایی هستند، که تلاش می شود تا خدمات مورد نیاز به آنها از قبیل کمک هزینه مسکن، معیشت، کمک هزینه تحصیلی و پرداخت وام های خوداشتغالی به آنها ارائه داده شود.

رییس اداره بهزیستی بروجرد یادآورشد: به مناسبت روز جهانی معلولان در هفته جاری ۲ نمایشگاه از دستاوردها و تولیدات معلولان برگزار شده، تا علاوه بر فرصتی برای عرضه این محصولات، روحیه خودباوری و اعتماد بنفس معلولان برای حضور در اجتماع بیشتر شود.

قانون حمایت از معلولان و ضرورت اجرا

اگر چه قانون حمایت از معلولان در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی مشتمل بر ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره بصورت جامع خدمات و شرح وظایف دستگاههای مرتبط با حقوق این شهروندان را تعیین نموده و این قانون رسما ابلاغ شده اما تا کنون مفاد این قانون بطور کامل اجرا نشده است.

در شرایط کنونی معلولان نیازمند اجرای قوانین حمایتی هستند تا فرصت مناسب زندگی را با شکوفایی و ارائه نقش فعال ایفا نمایند این قوانین و برنامه ها می تواند در زمینه خدمات بهداشتی درمانی و توانبخشی باشد، بطوری که بنا بر ماده ۶ و ۷ قانون حمایت از معلولان وزات بهداشت را مکلف نموده علاوه بر تامین سلامت و ارائه مشاوره های روحی روانی خدمات توانبخشی و حتی حق پرستاری و مددکاری را بر اساس قیمت تمام شده کالا پرداخت نماید.

مضاف بر آن بیمه های سلامت، بیمه عمر، بیمههای مکمل و یا دریافت وسایل بهداشتی درمانی رایگان می تواند، به عنوان مساعدتهای درمانی مورد توجه قرار گیرد.

۱۲ آذرماه به عنوان روز جهانی معلولان نام گذاری شده و به مدت یک هفته بعنوان هفته تکریم معلولان نام دارد، شعار امسال روز جهانی معلولان؛ ارتقاء مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر عادلانه و پایدار است.

کد خبر 11301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد