تلاش بهزیستی برای حمایت از زنان سرپرست خانواده در جهت افزایش توانمندی

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور، گفت: افزایش و ارتقاء توانایی‌ها و توانمندسازی خانواده‌های زن سرپرست خانوار از اهداف بهزیستی محسوب می‌شود.

فریبا درخشان‌نیا در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره وضعیت معیشت زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: راهبردهای اساسی دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی در قالب مساعدت و حمایت اجتماعی و توانمندسازی است و به زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل آنان، زنان و دختران خود سرپرست و افراد و خانواده‌های نیازمند خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد.

وی افزود: افزایش و ارتقاء توانایی‌ها و مهارت‌های زیستی، روانی، اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های زن سرپرست از جمله اهداف دفتر توانمندسازی خانواده و زنان در سازمان بهزیستی است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی با بیان اینکه یکی از ابزارهای توانمندسازی جامعه هدف، آماده‌سازی شغلی و عضویت آنان در «گروه‌های همیار» زنان سرپرست خانوار است گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ گروه همیار در سراسر کشور وجود دارد که در قالب تولید محصول و خدمات از جمله مشاغل آشپزی، خیاطی، صنایع‌دستی، تولید قارچ و محصولات چرم و ... مشغول هستند.

وی ادامه داد: گروه‌های همیار با حمایت دفتر توانمندسازی خانواده و زنان از طریق کلینیک‌های مددکاری اجتماعی که از شرکای تخصصی سازمان هستند راه‌اندازی و توسعه می‌یابد. این گروه‌ها مطابق دستورالعمل‌های تخصصی و حرفه‌ای طی پروسه زمانی مشخص (حداقل ٣ ماهه )با عضویت به‌صورت میانگین ٧-٥ نفر از زنان سرپرست خانوار تشکیل و در یکی از مشاغل مورد نظر گروه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بدیهی است در این برنامه ارتقای توانمندی زیستی، روانی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار بسیار مورد توجه است.

درخشان‌نیا ادامه داد:‌ یکی از دغدغه‌های گروه‌های همیار عرضه محصولات آنها برای فروش به صورت آنلاین بود که از سال گذشته پیگیر فراهم آوردن بستری به‌منظور راه‌اندازی سایتی برای فروش آنلاین و بار گذاری محصولات آنها و دریافت سفارش‌های مشتریان محصول و خدمات هستیم.

وی با بیان اینکه بیمه‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری و زنان و دختران روستایی و عشایری یکی دیگر از دغدغه‌های دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی است گفت: تاکنون ۵۱ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار بیمه اجتماعی شهری بوده و ۵۱ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار بیمه اجتماعی روستایی و عشایری هستند.

درخشان‌نیا عنوان کرد: با توجه به تنزل ارزش پول، افزایش مشکلات اقتصادی، کاهش توان اقتصادی، نقص در نظام رفاه اجتماعی کشور به ویژه در بخش اشتغال، بیمه و تامین اجتماعی متاسفانه روز به روز بر تعداد افراد نیازمند حمایت افزوده می‌شود. تا این لحظه ، بیش از ۳۰ هزار نفر در نوبت تشکیل پرونده و دریافت خدمات دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی هستند که نیازمند توجه جدی دولت است. البته این تعداد فقط بخشی از جامعه هدف سازمان است و با توجه به خدمات گسترده سازمان، بالطبع کمبودهای اعتباری بیش از اینهاست و امیدواریم لایحه بودجه ٩٩ با همدلی نمایندگان مجلس تایید شود.

انتهای پیام/۴۰۴۶/

کد خبر 11299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =