مشقت دانشجویان معلول در دانشگاه‌ها/ تحصیل ۱۷ هزار دانشجو در محیط نامناسب

مسئول امور فرهنگی بهزیستی کشور با اشاره به حضور بیش از ۱۷ هزار دانشجوی معلول در دانشگاه‌های سراسر کشور، گفت: اغلب دانشگاه‌های ما مناسب‌سازی نشده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور رئیس و مسئول امور فرهنگی بهزیستی کشور به مناسبت روز دانشجو در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه ۳۲ هزار دانشجو در حال حاضر تحت حمایت بهزیستی قرار دارند، گفت: از این تعداد ۵۵ درصد(حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ دانشجو) معلول و مابقی افراد مورد حمایت سازمان هستند.

وی با تأکید بر اینکه حمایت‌های مالی مهم‌ترین بخش اقدامات سازمان برای دانشجویان است اما حمایت‌ها محدود به مباحث مالی نیست، گفت: اخیراً حمایت‌های تشویقی از دانشجویان را آغاز کرده‌ایم و برای اولین بار دانشجویان کنکور سراسری چهار سال اخیر که رتبه زیر هزار آورده بودند، مورد تشویق قرار گرفتند.

حدود ۸۰ رتبه زیر هزار کنکور امسال از مددجویان بهزیستی بودند

حجت‌الاسلام سید محمدی ادامه داد: حدود ۸۰ رتبه زیر هزار کنکور امسال از مددجویان بهزیستی بودند. البته از آنجایی که دانشجویان معلول و تحت حمایتی که رتبه زیر هزار می‌آورند در دانشگاه‌های دولتی ثبت‌نام می‌کنند و کمک هزینه شهریه از بهزیستی نمی‌گیرند در سامانه بهزیستی ثبت نمی‌شوند، آمار دقیقی از آنها نداریم اما موفق شدیم که ۸۰ رتبه زیر هزار امسال را شناسایی کنیم. در سه سال گذشته نیز حدود ۵۰۰ نفر رتبه زیر هزار داشتیم.  

وی با اشاره به اینکه مقدمات تشکیل بنیاد نخبگان افراد دارای معلولیت و مددجوی بهزیستی انجام شده و در تلاش برای تشکیل این بنیاد هستیم، گفت: در سال‌های گذشته به دانشجویان معلول شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های سراسری کشور چون شهریه نمی‌دادند، کمک هزینه تحصیل نمی‌دادیم اما به دلیل تورم موجود از این پس به دو هزار و ۵۰۰ دانشجوی تحت حمایت بهزیستی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند هم کمک هزینه تحصیل ارائه خواهد شد. این کمک هزینه از ۴۰۰ هزار تا دو میلیون تومان برای مقاطع لیسانس تا دکتری خواهد بود.

تلاش می‌کنیم دانشگاه‌ها به سمت مناسب‌سازی پیش روند

مسئول امور فرهنگی بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اغلب دانشگاه‌های ما مناسب‌سازی نشده و علی‌رغم مشکلات موجود دانشجویان معلول در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند، گفت: طی تفاهم نامه‌های مختلفی که با دانشگاه‌های متعدد بسته شده و با سایر دانشگاه‌ها نیز منعقد خواهد شد، تلاش داریم دانشگاه‌ها را به سمت مناسب‌سازی سوق دهیم.

انتهای پیام

کد خبر 11248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =