پیشگیری از جدایی کودکان از خانواده ها /سازمان بهزیستی یکی از شرکای  کلیدی یونیسف است /ضرورت بررسی تمام ابعاد زندگی کودک به  نحو جامع و یکپارچه

«خانم مندیپ ابرایان» نماینده و رییس دفتر یونیسف در ایران در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی سرپرستی مددکاری اجتماعی در حوزه کودکان تحت مراقبت در خانواده که صبح شنبه ۱۶ آذر با حضور «دکتر حبیب الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، «سعید بابایی» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مددکاران اجتماعی حوزه کودک به مدت ۵ روز در هتل اوین آغاز به کارکرد، هدف از اجرای این کارگاه آموزشی را تقویت ظرفیت های متخصصان سازمان بهزیستی کشور برای ارائه خدمات حمایتی و مراقبتی به کودکان تحت مراقبت در خانواده دانست و گفت : مایلم در اینجا به نقش مهم خانواده در روند رشد و تکامل کودکان، ارائه مراقبت های جایگزین برای کودکانی که از خانواده خود جداشده اند و نقش کلیدی سازمان بهزیستی کشور در این زمینه اشاره کنم.

به گزارش روبط عمومی واموربین الملل، وی افزود: همه ما روزی کودک بوده ایم وهمگی تجربه مشترکی را گذرانده ایم. بسیاری از ما ممکن است فرزند داشته و یا به نحوی با کودکان سروکار داشته باشیم. از طرفی همه ما می­دانیم خانواده پایه اصلی جامعه است که رشد، رفاه و حمایت از کودک بطور طبیعی باید در آن صورت گیرد. از این روهمه می­خواهیم که کودکان در خانواده های شایسته رشد کنند و زندگی شاد، سالم، قوی و مولدی داشته باشند.

به  گفته وی، با این وجود، میلیونها کودک در دنیا به دلیل فقر، بیماری، جدایی والدین یا بحرانهایی چون بلایای طبیعی و درگیریهای مسلحانه، جدا از یک یا هر دو والد خود زندگی می کنند. بنا براین کودکان در معرض خطرات بیشتری از نظرتبعیض، مراقبت نامناسب، سوء استفاده و استثمار خواهند بود.

پیشگیری از جدایی کودکان از خانواده ها

نماینده یونیسف درایران درادامه با بیان  اینکه همه ما در این باره هم عقیده هستیم که باید تلاشهایی در سطح ملی انجام گیرد تا خانواده­ها بتوانند فضای حمایتی، حفاظتی و مراقبتی فراهم آورند تا کودکان در بستر خانواده به پتانسیلهای کامل خود دست یابند تصریح  کرد: باید اقدامات موثری همچون؛ تقویت کانون خانواده و ارائه خدمات حمایت اجتماعی فراهم آید تا از جدایی کودکان از خانواده ها پیشگیری شود.

وی گفت : با این وجود، هنگامی که خانواده قادر به فراهم آوردن چنین محیطی نباشد، یا ماندن در خانواده به صلاح کودک نباشد، باید اقدامات لازم برای ارائه مراقبت های جایگزین فراهم گردد.

«ابرایان»، مراقبت از کودک در محیط یک خانواده جایگزین که دارای شایستگی های لازم است را یک راهکار مناسب در راستای کاهش اثرات منفی جدا شدن کودک (بخصوص در سنین پایین) از خانواده دانست و افزود: در این مورد، باید ملاحظات زیادی از جمله:  پایه  ریزی و پایش نظام کارامد برای حصول اطمینان از ارائه خدمات مناسب و نظارت بر امنیت، رشد و حمایت از کودک در مراقبت های مبتنی بر خانواده با استفاده ازاستانداردها، توانمند شدن دستورالعملها و دانش روز برای پاسخ به مسائل مرتبط با حمایت از کودک و وجود کارکنان متخصص و کارآمد بعنوان  بخش جدانشدنی این نظام  صورت  بگیرد.

 وی سازمان بهزیستی را به عنوان یک نهاد اصلی ارائه دهنده خدمات مراقبتی به کودکان بدسرپرست و بی سرپرست ذکر کرد که دارای تجربیاتی غنی و طولانی  است.

سازمان بهزیستی یکی از شرکای  کلیدی یونیسف است

وی افزود: امروزخوشحالم که این سازمان گامهای بلندی درراستای تدوین پروتکل استاندارد پایش و ارتقای ظرفیت متخصصین خود برای نظارت و پایش خدمات ارائه شده به کودکان تحت مراقبت در خانواده، برداشته است.   چراکه سازمان بهزیستی به عنوان یکی از سازمانهای اصلی که به آسیب پذیرترین کودکان خدمت می کند، یکی از شرکای کلیدی یونیسف است. این دو سازمان تاکنون همکاری های موفقی داشته‌اند و پتانسیل‌های زیادی برای گسترش این همکاری­ها در آینده وجود دارد.

وی  خاطر نشان  کرد: یونیسف متعهد است به همکاری خود با سازمان بهزیستی برای اجرای اقدامات مختلفی که به بهبود زندگی و رفاه کودکان در ایران کمک می نماید، ادامه دهد.

وی همچنین یادآورشد : یونیسف علاوه بر سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، وزارت دادگستری و سایر سازمان ها و وزارت خانه های مرتبط همکاری می کند.

ضرورت بررسی تمام ابعاد زندگی کودک به  نحو جامع و یکپارچه

به اعتقاد نماینده یونیسف درایران، این امری ضروری است که زندگی یک کودک را به نحوی جامع و یکپارچه از لحاظ تمامی وجوه و بخشهایی که کودک را تحت تاثیر قرار می دهد، بررسی کنیم. چرا که کودک نیاز به بهداشت، غذا و تغذیه مناسب، آب سالم، آموزش، خانواده و جامعه حمایت‌گر دارد.

وی ادامه داد: یک کودک، تنها یک کودک است و ما به عنوان افراد بزرگسال جامعه مسئولیم تا منافع عالیه کودک را درنظر بگیریم.

وی درخاتمه، با اشاره به اینکه  به روزهای آخر سال ۲۰۱۹ و سی اُمین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک نزدیک می شویم گفت: امیدوارم این کارگاه درکنار سایر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران نقطه عطف موفقی برای حمایت از کودکان باشد.

کارگاه آموزشی سرپرستی مددکاری اجتماعی در حوزه کودکان تحت مراقبت در خانواده از ۱۶ تا ۲۰ آذرماه به مدت ۵ روز در هتل اوین تهران برگزار می شود.

کد خبر 11225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =