لزوم مناسب‌سازی صنف‌های کوچک در زنجان

زنجان | معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: باید واحدهای تجاری کوچک و بزرگ برای تردد معلولان مناسب‌سازی شود.

مهرداد سلطانی در سومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان مراسم روز جهانی معلولان در استان، اظهار کرد: برگزاری این جلسه اقدام کوچکی برای توجه و تاکید بر جایگاه معلولان و جانبازان بوده و حفظ شان و کرامت این قشر در جامعه است.
وی با اشاره به اینکه رنج و مشقت معلولان توسط افراد دیگر قابل درک نیست، افزود: فاصله زیادی برای درک رنج و مشقتی که معلولان در زندگی خود دارند، داریم، بنابراین هر چقدر در این زمینه تلاش شود کم بوده و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این رابطه انجام شود.


این مسئول در رابطه با وضعیت راه‌آهن و زیرگذر راه‌آهن، تصریح کرد: بازدیدی از روند مناسب‌سازی این مجموعه انجام شده است. اکنون راه‌آهن در خلال برنامه خود برای ایجاد زیرگذر، تغییراتی در ماهیت ایستگاه خود در حال انجام دارد. در زمینه مناسب‌سازی مشکلاتی در مورد خرید پله‌برقی به دلیل ارزبر بودن آن وجود دارد، اما خوشبختانه یکی از آسانسورهای این مکان تا پایان سال با ظرفیت ۱۵ الی ۲۰ نفر راه‌اندازی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در رابطه با درگیر کردن اصناف در بحث مناسب‌سازی، ادامه داد: در این زمینه باید بروشور با موضوع مناسب‌سازی که در آن اهمیت، الزامات و ضوابط قانونی مناسب‌سازی ذکر شده است، در میان اصناف توزیع شود. این بروشورها باید جنبه هشداری و تشویقی داشته باشد.
سلطانی در رابطه با مناسب‌سازی گنبد تاریخی سلطانیه نیز اظهار کرد: در درب غربی این گنبد، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و باید طبق وظایف ابلاغی اصلاح شود؛ ولی در حال حاضر درب شرقی گنبد سلطانیه مناسب‌سازی شده است، به طوری که خودرو تا درب ورودی این بنای تاریخی می‌تواند برود که در این زمینه باید اجازه ورود وسیله نقلیه از این درب داده شود.
وی در ادامه در رابطه با خط بریل کف بازار سنتی استان، افزود: موضوع خط بریل در کف بازار داخلی و سنتی زنجان متفاوت‌تر از کف بازار پیاده‌روهای بیرون است؛ زیرا محدودیت‌ها و موانعی در پیاده‌روهای بیرون در این بازار وجود ندارد؛ هرچند این موضوع نیاز به بررسی فنی دارد.
این مسئول در رابطه با مجموع گزارش‌های ارائه شده مسئولان و نمایندگان در این جلسه، ادامه داد: برخی از موارد مطرح شده مربوط به اقدامات چندین سال گذشته است، مانند امامزاده یعقوب که کار ناتمام است و مساجدی که شرایط مناسبی ندارند نیز باید مناسب‌سازی شوند، زیرا این مکان‌ها مورد مراجعه عموم مردم و معلولان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در خصوص فعالیت‌های تجاری خرد، اظهار کرد: هم‌اکنون در زمینه مناسب‌سازی در مغازه‌های کوچک استان، مشکل وجود دارد اما اکنون باید مجموعه‌های تجاری بزرگ، مناسب‌سازی شده باشند و اقداماتی نیز در خصوص مناسب‌سازی مجموعه‌های تجاری بزرگی ساخته شده، انجام شود. همچنین ساختمان جدید دانشگاه علوم‌پزشکی استان فاقد آسانسور بوده و به زودی باید مناسب‌سازی شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: امروز ما شاهد اجرا نشدن بحث مناسب‌سازی امکان برای معلولان هستیم. در سایر استان‌ها پروژه‌هایی که بحث مناسب‌سازی را رعایت نمی‌کنند با دستور مقام قضایی مربوطه پلمب می‌شوند.
محمد محمدی‌قیداری افزود: مناسب‌سازی باید در بازار رعایت شود تا معلولان استان به راحتی به این مکان‌ها دسترسی داشته باشند.
منبع : خبر گزاری ایسنا

کد خبر 11201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد