مشکل اصلی کمبود امکانات است نه معلولیت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: مشکل اصلی در کشور ما فراهم نیاوردن امکانات برای زندگی آسوده معلولین است. در مکان های مختلف فضا برای استفاده افراد دارای معلولیت تعبیه نشده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، رضا رجب زاده در مراسم بزرگداشت روز معلول که روز گذشته در تالار حافظ برگزار شد، اظهار داشت: به عنوان مثال در سالن های سینمایی باید امکان حضور معلولان دیده شود و به گونه ای فضاسازی انجام گیرد که افراد دارای معلولیت نیز به راحتی بتوانند وارد سینما  شوند و فیلم مورد علاقه خود را ببینند.

وی عنوان کرد: در علم مهندسی ساختمان نیز، کلید روشنایی برق در ارتفاع مناسبی نسب می شود که هر فردی با قد 150 سانتی متر بتواند به راحتی از آن استفاده کند و اگر فاصله این کلید از زمین بیشتر باشد، همه ما در این زمینه معلول به حساب می آییم. در نتیجه این امکانات هستند که مشخص کننده معلولیت و یا محدودیت افراد یک جامعه می باشند.

وی افزود: در تمامی بخش های شهر باید امکانات مختلف از جمله حمل و نقل عمومی برای استفاده معلولین وجود داشته باشد و همچنین در ساختمان های اداری و مسکونی نیز باید این خدمات رفاهی دیده شود که همه افراد بتوانند از آن ساختمان استفاده کنند.

رجب زاده با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگ سازی یکی از مهم ترین بحث ها در فراهم آوردن زیرساخت ها برای معلولان باید بیاموزند که جامعه از افرادی با توانایی های مختلف تشکیل شده که همه آن ها حق برابر برای زیستن دارند.

وی افزود: اگر این آموزش ها به درستی انجام گیرد، آنگاه می توانیم کشوری را متصور شویم که در آن امکانات زندگی برای آحاد جامعه فراهم است.

رجب زاده عملی شدن بخشی از این موضوعات را در گرو وظیفه شناسی مسئولان و بخشی دیگر را نیازمند پیگیری از طریق سازمان های مردم نهاد ایجاد شده توسط خود معلولان دانست.

ساخت منزل مسکونی برای خانوارهای دارای دو معلول تا عید 99

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ساخت منزل مسکونی برای خانوار های دو معلول تا عید سال 99 به پایان می رسد و تمامی این خانواده ها صاحب خانه می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی، اسماعیل قربانی اظهار داشت: روز گذشته افتتاح چندین واحد مسکونی برای مددجویان را داشتیم که پس از آن تقریبا آمار خانوار های دو معلول بدون منزل مسکونی به صفر نیل می کند.

وی افزود: هر تعدادی از خانوار های دو معلول که هنوز صاحب منز نشده اند تا آخر امسال واحدهای مسکونی ساخته شده توسط اداره کل در اختیار آنان قرار می گیرد.

افزایش مستمری و یارانه ها

قربانی گفت: مستمری افراد دارای ضایعه نخایی از 200 هزار تومان به 550 هزار تومان در ماه افزایش یافته و یارانه مراکز خدمات دهی به مددجویان نیز امسال به یک میلیون و 200 هزار تومان به ازای هر نفر رسیده است.

قربانی گفت: در سال گذشته ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به خانواده های دارای دو معلول در مناطق شهری اعطا شد که امسال به ۶۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز به خانواده های دو معلول درمناطق روستایی اعطا شده که امسال به ۳۶ میلیون تومان رسیده است. همچنین ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به خانواده های دارای یک معلول در مناطق شهری و روستایی اعطا شده است.

قربانی تصریح کرد: تمامی خانواده های مددجو صاحب امتیاز های آب، برق و گاز رایگان هستند و پس از ساخت منزل مسکونی، نیازی به پرداخت هزینه برای دریافت این خدمات به شرکت های خدمات رسان نیست.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی عنوان کرد: مددجویان بهزیستی نیازی به ترحم ندارند و تنها وظیفه ای که بر گردن خدمتگزاران بوده، فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی و همچنین ایجاد زمینه برخورداری از حقوق شهروندی برای این عزیزان است.

وی افزود: در راس این حقوق، استفاده از تمامی خدمات شهری، معابر مناسب، دارا بودن شرایط استفاده آحاد جامعه مددجویان از خدمات در ادارات و دیگر مجموعه های شهری و استانی است. معلولان و مددجویان بهزیستی باید در جامعه احساس برابری داشته باشند.

در این همایش استانی که به مناسبت روز معلول به همت بهزیستی خراسان شمالی در تالار حافظ برگزار شد، از 40 معلول برتر و برجسته در زمینه های فرهنگی، ورزشی و علمی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 11163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد