قول همکاری سازمان برنامه و بودجه با بهزیستی برای تسریع در ساخت و تحویل مسکن افراد دارای معلولیت

در ششمین روز از هفته گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت؛ رییس سازمان بهزیستی کشور در پخش زنده تلویزیونی در شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛«دکتر قبادی دانا» صبح امروز و در برنامه«سلام ،صبح بخیر» با اشاره به لزوم به رسمیت شناخته شدن افراد دارای معلولیت در جامعه،گفت: توجه همه مردم به این نکته که افراد جامعه تفاوتهایی با یکدیگر دارند و شرایط یکسان ندارند ،اولین قدم در حمایت از افراد دارای معلولیت است.
وی افزود:برخورداری از یک زندگی مستقل و منزلت اجتماعی و همچنین مشارکت موثر در جامعه را حق همه این عزیزان می دانیم و باید تلاش کنیم با فراهم کردن شرایط و فرصت های برابر زندگی برای آنان،زمینه تبعیض در زندگی آنها را از بین ببریم.
وی با اشاره به عدم دسترسی و مناسب سازی معابر و اماکن مختلف،حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهرها را دشوار خواند و افزود:هر یک از افراد جامعه در ایجاد فضای مناسب برای حضور افراد دارای معلولیت،سهیم و مسئول است و اینکه ابتدا در ذهن خود این نکته را در نظر بگیرد که ممکن است فردی با معلولیت جسمی یا ذهنی در محیط کار و زندگی او حضور پیدا کند و برخورد مناسب با او را مد نظر قرار بدهد و در مرحله بعد هر فرد به فراخور حال خود در این زمینه اقدام کند.
آگاه سازی جامعه برای پیشگیری از متولد شدن فرد معلول

رییس سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از معلولیت ها را هدف اول و توانمند سازی افراد دارای معلولیت را هدف بعدی سازمان بهزیستی عنوان کرد و افزود:آگاه سازی جامعه برای پیشگیری از متولد شدن فرد دارای معلولیت اهمیت بسیار زیادی دارد که اقدامات موثر در این زمینه انجام شده است.
همچنین مهمترین بخش از توانمند سازی این عزیزان،تأمین مسکن برای آنهاست که سازمان بهزیستی تا به امروز ۱۱۶هزار واحد مسکونی به آنها واگذار کرده است و ۴۳هزار خانوار با سرپرست معلول،پشت نوبت دریافت مسکن هستند.

وی فراهم کردن شرایط بدون تبعیض برای اشتغال افراد دارای معلولیت را ضروری خواند و افزود:متاسفانه برخی از نهادها برای استخدام و به کار گیری افراد شرایطی مبنی بر سلامت کامل جسمی در نظر می گیرند که نادرست است و ابتدا باید بر توانایی های افراد تمرکز کنیم تا افراد دارای معلولیت هم بتوانند کار کنند و استقلال مالی پیدا کنند.

دکتر قبادی دانا با اشاره به ماده ۱۵قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت،گفت:در بخش دولتی، سهم سه درصدی استخدام در تمامی نهادهای عمومی انقلابی،ادارات و... برای افراد دارای معلولیت،محفوظ است و در بخش غیردولتی نیز اگر افراد و شرکت های خصوصی فرد معلول را به کار گیرند، پرداخت حق بیمه کارفرمایی توسط دولت و به واسطه سازمان بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.
وی افزود: علاوه بر این،به ازای هر فرد دارای معلولیت که توسط بخش خصوصی به کار گرفته شود،مبلغ ۵۰۰میلیون ریال وام اشتغال قرص الحسنه،به کارفرما پرداخت می شود و همچنین اگر فرد دارای معلولیت نیز شخصا به کسب و کاری دست بزند این مبلغ به او پرداخت خواهد شد .

قول مساعد رییس سازمان برنامه و بودجه برای کمک به تامین مسکن افراد دارای معلولیت

دکتر قبادی دانا همچنین از حضور افراد نخبه و کارآفرین در میان افراد دارای معلولیت خبر داد و افزود:باعث افتخار ماست که نخبگانی در میان افراد دارای معلولیت کشور هستند که استارتاپ راه اندازی کرده اند و علاوه بر خودشان،زمینه استقلال دیگران را نیز فراهم کرده اند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین از قول مساعد «دکتر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه برای همکاری با سازمان بهزیستی در تامین مسکن افراد دارای معلولیت خبر داد.
وی گفت:برای اشتغال افراد دارای معلولیت نیز پیشنهاد بهره گیری این افراد در شرکت های تحت پوشش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مانند شستا و ... را با وزیر مطرح کرده ایم و امیدواریم به زودی شاهد این حضور باشیم.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت،گفت:«ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای ایجاد شرایط توسعه عادلانه و پایدار»  شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت است و بر همین مبنا بهره گیری از آنان به عنوان راهبران جامعه می تواند موثر باشد.
وی افزود:در قدم اول یکی از افراد دارای معلولیت را به عنوان مشاور برای خود انتخاب کرده ام و به تمامی نهادها و دستگاه های اجرایی توصیه می کنم برای لمس و درک بهتر مشکلات افراد دارای معلولیت، حتما «مشاور در امور افراد دارای معلولیت» را در کنار خود داشته باشند.
رییس سازمان بهزیستی کشور ،در پایان اظهار امیدواری کرد تا بودجه کافی برای اجرای قوانین بسیار خوب «قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت»در اختیار قرار گیرد تا افراد به شکل ملموس اجرایی شدن قوانین و تغییرات حاصل از آن را در عمل ببینند.

کد خبر 11134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =