تاکید بر تشکیل کانون ملی نخبگان دارای معلولیت در بهزیستی/ پرداخت کمک هزینه برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان دولتی تحت پوشش از ۱۶ آذر

رئیس سازمان بهزیستی کشور در دیدار با دانشجویان ممتاز دارای معلولیت به مناسبت تقارن ۱۶ آذر با هفته جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت از جای خالی کانون ملی نخبگان دارای معلولیت در بهزیستی انتقاد کرد و افزود: کمک هزینه تحصیلی برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان دولتی هر ترم متمرکز روی کارت بانکی شارژ خواهد شد که این مبلغ برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد از ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر «وحید قبادی‌دانا» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در دیدار با دانشجویان ممتاز دارای معلولیت به مناسبت تقارن ۱۶ آذر با هفته جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت، با بیان اینکه خرافات برای ایجاد معلولیت دیگر در جامعه وجود ندارد، گفت: امروزه افراد دارای معلولیت شهروندانی مثل سایر شهروندان محسوب می‌شوند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به جمعیت ۱۰ درصدی معلولان در جامعه، عنوان کرد: رفع تبعیض، ایجاد برابری، تسهیل شرایط برای زندگی مستقل با ایجاد مشارکت بیشتر در جامعه و درون خانواده را باید اولویت قرار دهیم؛ چنانچه که شعار امسال روز جهانی معلولین نیز عبارت از ارتقاء مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار است.

وی با تاکید بر ایجاد زمینه برای راهبری و leadership افراد دارای معلولیت به حضور اجتماعی، تحصیلات عالیه و زمینه‌سازی برای اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم حداکثری قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت را اجرایی کنیم بسیاری از مسائل و مشکلات پیشرو مرتفع می‌شود.

قبادی‌دانا با بیان اینکه براساس ماده ۸ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تاسیسات و خدمات ورزشی دستگله‌های دولتی و شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رایگان است، ادامه داد: این حق شماست و باید مطالبه کنیم؛ همچنین در ارتباط با بحث تحصیلات، افراد دارای معلولیت ۷ دهک پایین می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش عالی رایگان بهره‌مند شوند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه هدف بهزیستی تحت پوشش خدمت پرداخت شهریه دانشگاه هستند یعنی اگر در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند شهریه آنها تا مقطع کارشناسی ارشد پرداخت و در مقطع دکتری هم مبلغ ثابتی به آنها ارائه می‌شود. بین ۶۰ تا ۷۰ درصد شهریه دانشجویان معلولی که در دانشگاه علمی کاربردی یا پیام نور تحصیل می‌کنند نیز توسط بهزیستی پرداخت می‌شود که این روند ادامه پیدا خواهدکرد. 

وی از واریز کمک هزینه دانشجویی برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی در هر ترم تحصیلی از ۱۶ آذرماه خبر داد و گفت: این کمک هزینه برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی هر ترم متمرکز روی کارت بانکی آنها شارژ خواهد شد که این مبلغ کمک هزینه برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد از ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

قبادی‌دانا از جای خالی کانون ملی نخبگان دارای معلولیت در بهزیستی انتقاد کرد و گفت: امروز ۵۰۰ دانشجو نخبه با رتبه زیر هزار تحت پوش بهزیستی هستند؛ لذا امیدواریم یکی از نتایج عملی این نشست تشکیل پایه‌های تاسیس کانون نخبگان دارای معلولیت باشد.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قانون استخدام ۳ درصدی افراد دارای معلولیت، ادامه داد: تمامی افراد دارای معلولیت در سهمیه ۳ درصد با خود رقابت می‌کنند و اگر این سهمیه استفاده نشود قابل ذخیره‌سازی است.

یادآوری می‌شود؛ در پایان این مراسم از دانشجویان ممتاز دارای معلولیت تقدیر شد.

کد خبر 11097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =