۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
رنجی که پایان ندارد

معلولان یا همان توانجویان جامعه با وجود توانایی‌هایی که دارند فقط بدلیل محدودیت‌های فیزیکی و جسمی که با آن مواجه‌اند، در تمام سال‌های عمر خود مجبور به تحمل رنج‌های بی شماری هستند که پایان ندارد.

بی شک افراد معلول و کم توان بخشی از نیروهای فعال هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند و همانند سایر اقشار حق استفاده از امکانات، تجهیزات، خدمات و تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در جامعه را دارند.

در میان جامعه معلولان که از آنان به عنوان قشر آسیب پذیر نام برده می‌شود، تعدادی هستند که حتی برای انجام امور روزانه خود با مشکلات و موانع جدی مواجه بوده و بدون کمک دیگران قادر به انجام کوچکترین کارهایشان نیز نیستند.

این افراد هر چند شاید همانند سایر اقشار جامعه از توانایی‌های لازم جسمی و فیزیکی برخوردار نیستند اما در زمینه‌های دیگر توانمندی‌های زیادی دارند که اگر زمینه برای آنان فراهم باشد می‌توانند در توسعه و پیشرفت جامعه بسیار تاثیرگذار باشند.

اما این قشرآسیب پذیر هنوز هم با موانع و مشکلاتی در جامعه مواجه هستند و نه تنها نمی‌توانند از همه امکانات و زیرساخت‌های موجود همانند سایر شهروندان استفاده کنند بلکه نگرش منفی به این قشر و عدم پذیرش از سوی جامعه بر رنج مضاعف آنان افزوده، رنجی که تاکنون پایانی نداشته است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد جامعه را افراد کم توان و معلول تشکیل می‌دهند که برای حضور در اجتماع به خصوص تردد در معابر و اماکن عمومی با مشکل مواجه هستند.

بیش از ۲۸ هزار معلول زیرپوشش بهزیستی کردستان

معاون توانبخشی بهزیستی کردستان می‌گوید: در حال حاضر ۲۸ هزار و ۴۱۷ معلول زیرپوشش این سازمان در استان هستند که ۱۱ هزار و ۳۴۷ نفر از آنان زن و ۱۷ هزار و ۷۰ نفر نیز مرد هستند.

مژگان مشفق افزود: یک هزار و ۲۶۵ نفر از این تعداد معلول کمتر از ۶ سال، یک هزار و ۹۶۴ نفر بین ۶ تا ۱۲ سال، ۲ هزار و ۱۳۶ نفر بین ۱۲ تا ۱۸ سال، ۲۱ هزار و ۳۲۹ نفر بین ۱۸ تا ۶۵ سال و یک هزار و ۷۳۳ نفر نیز بالای ۶۵ سال سن دارند.

منبع : خبرگزاری ایرنا،  استان کردستان

کد خبر 11076

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد