لطفا مرا باور کنید

زنجان | معلولان بیش از آنکه نیازمند ترحم باشند، نیازمند باور هستند؛ باورهایی که می‌تواند مسیر زندگی آن‌ها را تغییر دهد.


شاید تاکنون این جمله را بارها شنیده باشید که معلولیت، محدودیت نیست. این جمله تنها یک شعار توخالی نیست، بلکه برای اثبات آن شواهد فراوانی وجود دارد که ما آن‌را بارها و بارها در لابه‌لای اخبار می‌شنویم، از ورزشکارانی مانند سیامند رحمان که پرچم کشورمان را در عرصه‌های مختلف جهانی بالا می‌برند تا بانوانی که حتی در حالت خوابیده نیز، به بهترین شکل ممکن با انگشتان پا و دست‌شان نقشی بر صفحه کشیده یا گره‌ بر فرشی می‌زنند.
اشخاص دارای معلولیت، یکی از آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند؛ لذا توجه به توانمندی آن‌ها، نقش مهمی در بهبود زندگی اجتماعی‌شان دارد. نیازمندی‌های اشخاص دارای معلولیت در همه عرصه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا اشخاص دارای معلولیت از حقوق‌شان در جامعه محروم نباشند. در اسلام، کمک و مساعدت به معلولان و افراد معلول توصیه شده است، لذا باید مسلمانان و پیروان دین اسلام به این مطلب توجه کرده و افراد معلول را در جامعه اسلامی از یاد نبرند و هیچ تفاوتی بین افراد سالم با آن‌ها قائل نشوند.
سوم دسامبر، روزی برای توجه به معلولان
به علت توجه ویژه جامعه جهانی به معلولان، روز سوم دسامبر توسط سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است که هدف از این امر نیز ضرورت رسیدگی به مسائل و مشکلات معلولان و ارتقای سطح زندگی آن‌ها است؛ لذا باید دولت‌ها توجه داشته باشند که با اجرای قوانین و منطبق‌سازی قانون‌های موجود با استانداردهای جهانی، به‌ گونه‌ای عمل کنند که معلولان از حداقل رفاه و معیشت برخوردار بوده و زمینه‌های لازم را در جهت برابری فرصت‌ها و دسترسی به امکانات عمومی از قبیل آموزش، اشتغال، مسکن، حمل و نقل عمومی، هوایی، زمینی، ریلی، شهری و بین‌شهری و غیره همانند سایر شهروندان داشته باشند.
قانون نیز توجه ویژه به حقوق معلولان داشته، تا جایی که با اهتمام به موضوع مناسب‌سازی، همه تلاش‌ها بر این است که زمینه حضور آنان در جامعه فراهم شود که یکی از مهم‌ترین شرایط لازم برای حضور معلولان در جامعه، توجه ویژه به موضوع مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی است که در همین زمینه موضوع اجرای مفاد ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ارتباط با مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اماکن عمومی و غیره از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است که دولت و شهرداری‌ها در صوردت کم‌کاری و تعلل در این زمینه تا ابد مدیون افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان خواهند بود.
اشتغال، گره کور مشکلات معلولان
یکی از راهکارهایی که بتوان با آن معلولان را توانمند کرده و زمینه حضورشان در جامعه را فراهم کرد، موضوع اشتغال است که در این راستا نیز قانون راهکارهایی را تعیین کرده است که توجه به آن‌ها می‌تواند گره کور این مشکل را نیز گشوده و در بهبود زندگی معلولان موثر باشد.
بر این اساس طبق ماده ۱۵ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها، نهادهای عمومی و انقلاب و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.
معلول از نظر لغوی به معنای هر چیزی که آن را به علت و سبب ثابت کرده باشد، پس معلول آمده است تا ثابت کند که می‌تواند جزو بهترین‌ها باشد، اگر چه از نظر فیزیکی دچار مشکل است اما با ایمان، اراده، پشتکار، تلاش و امید والای خویش می‌تواند در اوج انسانیت و خوشبختی قرار گیرد، به شرطی که ما باورشان کنیم و به حقوق آن‌ها احترام بگذاریم.
منبع : خبرگزاری ایسنا

کد خبر 11064

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد