در رسانه/ارائه خدمات بهزیستی به ۳۹ هزار نفر در ایلام/ ایلام دارای ۳۸۷ معلول ضایع نخاعی است

آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان و تجلیل از خادمان اربعین حسینی و اختتامیه چهارمین سوگواره ملی عکس مسیر سبز در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی استان ایلام برگزار شد.

ه گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیرکل سازمان بهزیستی استان ایلام صبح امروز (12 آذر) در این مراسم، اظهار کرد: روز جهانی معلولان و مناسبت‌های مرتبط با معلولان، یادآور این موضوع هستند که نگاه ویژه‌ای به جامعه معلولان داشته و به دنبال افزایش آگاهی جامعه و ارتقای رشد اذهان عمومی در بحث مسائل مربوط به معلولان باشیم.

«زهرا همتی» با اشاره به برگزاری جشنواره ملی «مسیر سبز» در این استان با نگاه به حضور و فعالیت‌های معلولان در ایام اربعین حسینی، گفت: این جشنواره با نگاهی به فعالیت‌هایی دستگاه‌های مرتبط با حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازجمله تأمین درمان سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی در ایام اربعین حسینی برگزارشده است.

وی تصریح کرد: مجموعه بهزیستی بیش از ۲۰0 فعالیت و برنامه در راستای خدمت‌رسانی به جامعه هدف در دستور کار دارد، یکی از فعالیت‌های این سازمان در حوزه توان‌بخشی است که بخش زیادی از جامعه هدف و به‌ویژه معلولان را دربرمی گیرد و علی‌رغم همه مشکلات در حوزه اعتباری، خوشبختانه نگاه ویژه‌ای به این بخش شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با اشاره به افزایش دامنه جامعه هدف بهزیستی در استان ایلام، تصریح کرد: این امر به این معنا نیست که بر تعداد معلولان استان افزوده‌شده است بلکه یکی از سیاست‌های دولت در راستای حمایت بیشتر از اقشار آسیب‌پذیر است.

همتی گفت: با انجام خدمات غربالگری، آزمایش‌های ژنتیکی قبل از بچه‌دار شدن و مشاوره‌های قبل از ازدواج، معلول زایی در استان ایلام کنترل‌شده است امام برخی از حوادث ازجمله حوادث ناشی از کار و رانندگی منجر به معلولیت افراد می‌شود.

وی ابراز کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار معلول در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد ۱۱ هزار مستمری‌بگیر این سازمان در استان بوده که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند، 7 هزار نفر از این تعداد معلول در دو سال اخیر به جامعه هدف بهزیستی استان افزوده‌شده است، در دو سال قبل سازمان بهزیستی استان 5 هزار و 849 خانوار مستمری‌بگیر داشته است که این میزان هم‌اکنون، به 10 هزار و 751 خانوار افزایش‌یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با اشاره به اینکه درمجموع سازمان بهزیستی استان ایلام حدود ۳۹ هزار تحت حمایت دارد، تصریح کرد: این در حالی است که این میزان در سال ۹۵ حدود ۲۱ هزار نفر بوده است، هم‌اکنون ۶ مرکز شبانه‌روزی در استان وجود دارد که حدود ۴۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند و همچنین ۱۷ مرکز روزانه در حوزه آموزشی داریم که در این مراکز آموزش‌های لازم به معلولان ارائه می‌شود.

همتی بیان کرد: با همه تلاش‌هایی که انجام‌شده است، این کمک‌ها و خدمات، درصد خیلی کمی از نیازهای معلولان را پاسخ می‌دهد و معلول ما برای دریافت نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه هستند، اما دولت خوشبختانه توجه ویژه‌ای به معلولان دارد و یکی از خبرهای خوب در هفته معلولان، افزایش حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام بابیان اینکه 387 معلول ضایع نخاعی داریم، ابراز کرد: حق پرستاری ضایع نخاعی به حدود بیش از 560 هزار تومان افزایش‌یافته است، همچنین در بحث ودیعه مسکن برای معلولان اعتبار لازم نیز دیده‌شده است، هزینه معیشت معلولان نیز افزایش‌یافته است که اتفاقی بسیار خوبی در راستای ارائه خدمات بهتر به جامعه معلولان استان است.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان، یادآور شد: قانون جامع حمایت که سال ۹۷ مصوب شده است که آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون در حال ابلاغ است، کاهش مالیات برای والدینی است که فرزند معلول دارند که تا حدود ۵۰ درصد شامل تخفیف در مالیات بر پرداخت حقوق و دستمزد این افراد شده است.

همتی گفت: سازمان بهزیستی کمک‌هزینه مسکن به معلولان اختصاص داده است که باید تلاش کرد با حمایت سایر دستگاه‌های اجرایی، مسکن موردنیاز معلولان تأمین شود، در سال گذشته ۱۸۴ واحد ویژه معلولان در استان ساخته و تحویل داده‌شده است و در سال جاری نیز ۷۱ واحد مسکونی اختصاص پیداکرده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان چهارمین سوگواره ملی مسیر سبز و خادمان اربعین حسینی سازمان بهزیستی استان ایلام با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی تجلیل شد.

کد خبر 11049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد