آیین اختتامیه اولین دوره مسابقات کشوری مهارتی آزاد افراد دارای معلولیت در مشهد

اولین دوره مسابقات کشوری مهارتی آزاد افراد دارای معلولیت با معرفی نفرات برتر در مشهد به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، آیین اختتامیه اولین دوره مسابقات کشوری مهارتی آزاد افراد دارای معلولیت، صبح امروز درمرکز توانیابان مشهد برگزار شد. این دوره از مسابقات  با حضور 164 نفر از معلولین در چهار گروه ناشنوایان، نابینایان، جسمی حرکتی و ذهنی به مدت 2 روز برگزار شد.

دکتر حمیدرضا پوریوسف مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 164 فرزند معنوی بهزیستی در اولین جشنواره مهارتی افراد دارای معلولیت به رقابت پرداختند و امروز همزمان با 12آذر روز جهانی معلولین این مسابقات با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان می دهد.

وی افزود:افراد دارای معلولیت، شهروندان ذی نفع جامعه هستند و حق دارند بهره کافی ببرند معلولین هیچ حقی از بقیه نمی خواهند بلکه تنها جق خود را می خواهند بنابراین اگر برای آنها کاری کردیم در واقع احسان نکرده ایم بلکه حقشان را داده ایم.

پوریوسف تصریح کرد: دراستان هزار و ۸۷۰ نفر از معلولین دارای آسیب نخاعی داریم که هزار و 776 نفر حق پرستاری استفاده می‌کنند و امسال در آبان ماه حق پرستاری برای دهک های 1، 2 و3 تحت پوشش بهزیستی ۲ و نیم برابر شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با استناد به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: مشوق‌هایی برای کارفرمایان جهت به‌کارگیری معلولان در نظر گرفته شده که بر اساس ماده ۱۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، کارفرمایانی که افراد معلول را استخدام کنند، از پرداخت حق بیمه آن‌ها معاف و این مبلغ توسط بهزیستی به تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

ضمن اینکه هر کار فرمایی که معلولین را به کار بگیرد 30تا 50درصد حقوق قانون کار را دولت به کار فرما پرداخت می کند.

وی افزود: دستگاه های دولتی که قانون سه درصد را اجرا نکنند می تواند دادگاه مجازات نقدیو یا جریمه برایشان در نظر بگیرد. 

پوریوسف اظهارداشت: داشتن ارتقا،کار و اشتغال نیازمند مهارت است،مهارت فنی حتی برای تحصیل کرده ها هم واجب می باشد افراد معلول زیادی هستند که به اندازه یک فرد تحصیل کرده سالم درآمد دارند بنابراین اگر حضور، انگیزه برای ترغیب و زمینه های خدمات و ترغیب وجود داشته باشد معلولین مشکلی ندارند.

گفتنی است مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی پیشنهاد داد ادارات و سازمان ها،بخش های مختلف بهزیستی هدایای برنامه های خود را از معلولین خریداری کنند.

امیر حسین قاضی زاده نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این مراسم ضمن تقدیر از اداره کل بهزیستی و فننی حرفه ای خراسان رضوی به دلیل توانمندسازی معلولین اظهارداشت: افرادی که در جامعه  محدودیت عدیده ای دارند به ما یاد می دهند که می توان از محدودیت عبور کرد امروز اصلی ترین مشکل کشور نبود اشتغال است افراد بسیاری در جامعه هستند که تحصیلات دارند و در کانون خانواده  زندگی می کنند اما اشتغال و درآمدزایی ندارند.اما جمعی از افراد با وجود معلولیت و نداشتن بعضا کانون گرم خانواده  و حتی تحصیلات  با همت و اراده خود توانسته اند از معضل بیکاری عبور کنند و مایه افتخار کشور باشند.

وی افزود: مهارت آموزی به افراد دارای معلولیت کار زیبایی است و توسعه مراکز نگهداری و آموزشی برای این افراد می تواند یک الگوی انگیزشی برای دیگر افراد جامعه باشد و امروز ما باید از معلولین انگیزه بگیریم.

قاضی زاده تصریح کرد: در تهران  گروهی از جامعه معلولین وارد فعالیت و سرمایه گذاری شده اند و در حوزه صنعتی و تولید کارهای گسترده ای را وارد چرخه اقتصادی ملی و بین الملل کرده اند.کاری که در استان خراسان رضوی جای آن بسیار خالی است ودر شهر بدون مانع ، مراکز گردشگری ، تفریحی، توانبخشی، سلامت و ... شکل گرفته والگوی خوبی برای هموار ساختن مسیرجامعه معلولین کشور است.

افشین رحیمی مدیر کل سازمان فنی حرفه ای خراسان رضوی نیز گفت:فنی و حرفه ای هرسال مسابقات ملی مهارت را برگزار می کند و ابن اتفاق با همت اموزش فنی و حرفه ای معلولین بهزیستی و خیرین و سازمان بهزیستی خراسان رضوی  برای اولین بار ویژه معلولین به مدت دو روز  با حضور ۱۶۴ شرکت کننده از ۴ شهر کشور برگزار شد.

وی افزود: در این دوره از مسابقات مهارتی آزاد معلولین 90 از بانوان و 74نفر از برادران معلول در 4گروه معلولیت و سه رشته  icdl، گلیم، دوخت کیف چرم به رقابت پرداختند.

رحیمی تصریح کرد: هدف از برگزاری این دوره مسابقات، شناسایی نخبگان حوزه معلولین و افزایش رقابت پذیری و ایجاد روحیه نشاط و شادابی وتوسعه عدالت اجتماعی و توجه به جامعه معلولین بود چرا که ما معتقدیم معلولیت محدودیت نیست پس دلیلی برمحدودیت افراد معلول در جامعه وجود ندارد.

مدیر کل سازمان فنی حرفه ای خراسان رضوی ادامه داد:این مسابقات در مرکز توانیابان واقع در منطقه فلاحی مشهد برگزار شد تا خانواده ها بدانند اینجا اولین مرکز مهارتی معلولین در کشور واستان است تا از این آموزشها برای توانمندسازی فرزندان معلول خود استفاده کنند.در حال حاضر 650 نفراز معلولین آموزش های مهارتی را در این مرکز فراگرفتن و و ۶۰۰ نفرنیز در مراکز آزاد فنی و حرفه ای دوره های مهارت آموزی را فرا گرفته اند و در دو سال اخیر به بیش از هزار نفر آموزش ارائه داده است.

گفتنی است در این مراسم از یکی از خیرین مشهدی به نام رحیم بهروز نیا که دو زندانی معلول را آزاد کرده بود تقدیر شد. معرفی نفرات برتر در هر رشته، اجرای گروه سرود آوا آسایشگاه شهید فیاض بخش مشهد و اجرای موسیقی سنتی و دف نوازان معلول و برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان معلول از دیگر برنامه های آیین اختتامیه اولین دوره مسابقات کشوری مهارتی آزاد معلولین بود. 

کد خبر 11043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد