کرج| برگزاری مراسم نکوداشت افراد دارای معلولیت

مدیر بهزیستی شهرستان کرج اذعان داشت : نحوه عملیاتی شدن طرح های مناسب سازی و حل مشکلات عبور و مرور معلولین از سال ۱۳۸۹ تا به اکنون وزارت مسکن و شهرسازی به‌تمامی واحدهای دولتی که در حال احداث معابر و یا پل‌ها بوده‌اند کتباً احراز شده است که تمامی موارد یادشده باید با حفظ حقوق شهروندان عادی و معلول باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : «علیرضا فتاح پور» رئیس بهزیستی شهرستان کرج امروز 12 آذر به مناسبت روز جهانی معلولین در مرکز کهریزک این شهرستان حاضر شده و درباره حقوق قانونی و مزایای مالی معلولین گفت :همه جای دنیا نیز همانند کشور ما برای معلولین حقوق و مزایایی در نظر گرفته می‌شود که کمک می‌کند تا معلولین عزیز بتوانند زندگی باکیفیت بالا را تجربه نمایند و تنها دغدغه، بیماری خود را داشته باشند.

معلولیت ممکن است به علت عوامل اکتسابی و یا انتسابی باشد که درهرصورت فرد دچار اختلال در انجام کارهای خود خواهد شد. ازجمله حقوقی که  برای معلولین عزیز در نظر گرفته است می‌توان به حمایت آنان توسط سازمان بهزیستی اشاره نمود. معلولین پس از شناسایی و تحت تکفل قرار گرفتن توسط بهزیستی می‌توانند از امکانات رفاهی و خدماتی این سازمان، بهره‌مند شوند ، به‌عنوان ‌مثال: بهزیستی افراد تحت پوشش خود را بیمه خدمات درمانی خواهد نمود. مزیت دیگر این است که خانواده‌های تحت تکفل معلولین نیز(اگر معلولی سرپرست خانوار باشد) بیمه‌های کمک درمانی می‌شوند و از مزایای آن برخوردار خواهند بود.تحصیل رایگان ازجمله حقوقی است که  برای معلولین عزیز در نظر گرفته است، تحصیل رایگان در دانشگاه های آزاد و نیمه دولتی و(مدارس استثنایی) می باشد که پیامد این امر، تولید نیروهای کارآمد و قابل اشتغال در شغل‌های مناسبی ازجمله اپراتوری تلفن‌های همراه و یا شرکت‌های مخابراتی، تدریس و مشاوره به همنوعان خود و کار در مؤسسات توان‌بخشی خواهد بود.


مدیر بهزیستی شهرستان کرج در ادامه درباره تهیه مسکن افراد داری چند معلول گفت: از سال ۱۳۹۵ برای خانوارهایی که بیش از ۲ معلول داشته باشند کمک هزینه مسکن دریافت خواهند نمود. تلاش سازمان این بوده است که اگر به‌صورت استثنا در یک خانوار ۲ معلول یا بیش از ۲ معلول وجود داشته باشد دیگر دغدغه مسکن وجود نداشته باشد این پوشش یک امر حمایتی مناسب  خواهد بود.

وی درباره اشتغال معلولین اظهار کرد :برای اشتغال‌زایی معلولین صندوق توسعه کارآفرین را در برنامه کاری خود گنجانده است، بدین سبب معلولین عزیزی که توانایی انجام مشاغل در خانه و یا کارگاه‌های تولید کوچک را داشته باشند با بهره‌گیری از این تسهیلات می‌توانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی نموده و در جهت اشتغال‌زایی هم نوعان خود و یا افراد عادی به‌عنوان کارآفرین عمل نمایند.

فتاح پور نحوه عملیاتی شدن طرح های مناسب سازی و حل مشکلات عبور و مرور معلولین گفت :از سال ۱۳۸۹ تا به اکنون وزارت مسکن و شهرسازی به‌تمامی واحدهای دولتی که در حال احداث معابر و یا پل‌ها بوده‌اند کتباً احراز نموده است که تمامی موارد یادشده باید با اعمال و حفظ حقوق شهروندان عادی و معلول باشد.

اگرچه این عمل تا به اکنون در تمامی موارد اجرانشده است به‌عنوان‌مثال در مترو و اتوبوس هیچ‌گونه وسیله کمک‌کننده‌ای برای معلولین عزیز در نظر گرفته نشده است درصورتی‌که دربسیاری از کشورها علاوه بر وسایل کمکی، امدادگرانی نیز در حال یاری‌رساندن به معلولین عزیز برای سوار و یا پیاده شدن از وسایل نقلیه عمومی هستند. طبق این مصوبه دولت، وزارت مسکن و شهرسازی پروانه و جواز پایان کار به مسئولین نخواهد داد مگر آنکه در اماکن عمومی این امر رعایت گردد.

مدیر بهزیستی کرج در پاسخ به سوالات درباره لزوم پیشگیری از معلولیت تصریح کرد : به‌منظور جلوگیری از افزایش تعداد معلولین در جامعه اقدامات پیشگیرانه‌ای هم انجام داده است. بدین‌صورت که آزمایش‌های غربال‌گری و آزمودن اوتیسم از یک‌سالگی به بعد برای کودکان به‌صورت رایگان در نظر گرفته است.

برخی از بیماری‌هایی که منجر به معلولیت می‌شوند اگر در زمان‌های آغازین شناسایی شوند، می‌توانند به درمان پاسخ مثبت داده و روند بهبود به‌گونه‌ای امیدبخش انجام شود. اگرچه دولت قسمت عمده وظایف مربوط به معلولین را بر عهده سازمان بهزیستی نهاده است اما برای تحقق این امر به‌گونه‌ای عالی، کمک و یاری مردم عزیز را می‌طلبد تا با احداث مرکزها و سازمان‌های مردم‌نهاد توان‌بخشی و بازیابی، در راستای کمک به کارآمدی و بهبودی معلولین عزیز کوشا باشیم. دولت از نهادهای خصوصی و مردمی درخواست کمک برای یاری‌رساندن به معلولین عزیز نموده است و انحصاراً خود این امر را انجام نخواهد داد.

به‌عنوان‌مثال کارهای عمده‌ای که این مؤسسات توان‌بخشی انجام می‌دهند، شناسایی استعدادهای معلولین عزیز است درزمانی است که هنوز بیماری به اوج خود نرسیده، با تحقق این امر معلولین عزیز می‌توانند با استفاده از توانای وجودی خود راهی هموار و آینده‌ای روشن را در پیش گیرند.

وی درباره پرورش معلمین ویژه معلولین گفت : از سال ۱۳۸۰ رشته‌های مربوط به توان‌بخشی معلولین عزیز وارد دانشگاه شد تا باروی کار آوردن نیروی‌های کارآمد و کارکنان آشنا با کودکان معلول در جهت افزایش کیفیت روند برقراری ارتباط و تأثیرگذاری بیش‌ازپیش بر روی آنان، تعامل در کنار آموزش به شیوه‌ای تخصصی انجام گردد.

فتاح پور درباره حقوق افراددارای معلولیت افزود :این افراد نیز مانند دیگر انسان‌ها حقوقی دارند و این بر عهده دولت است که اهمیت به آنان را برای جامعه مهم جلوه دهد. فرهنگ‌سازی برای تحقق این امر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چراکه بافرهنگ سازی توسط نهادهای دولتی مردم عادی نیز با الگو قرار دادن آنان توجه و برخورد خود را تغییر خواهند داد.برای اینکه این افراد بتوانند به‌راحتی وارد اجتماع شوند، دربرنامه های گروهی شرکت کنند و از خدمات اجتماعی مانند یک فرد عادی استفاده نمایند، ما مردم عادی نیز وظیفه‌ای خواهیم داشت.اگر آنان بدانند که تغییر نگرش و درک ما از موضوع معلولیت به‌کل وابسته به میزان کارآمدی آنان است نه به‌ظاهر و یا ویلچری که نشسته‌اند، انگیزه و امید وارد زندگی آنان شده، به‌راحتی از خانه بیرون خواهند آمد و در کنار ما اجتماع پویا و شادابی را خواهند ساخت.

کد خبر 11003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد