جشن باشکوه روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار شد

امروز مورخ ۹۸/۹/۱۲ به همت معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان البرز جشن بزرگ گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت با حضور دکتر اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی استان البرز ،سردار عزیزاکبریان نماینده مردم شریف کرج، اشتهاردو آسارا درمجلس شورای اسلامی ، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرج، مدیران کل دستگاههای اجرایی ،مسئولین و مدیران استانی و شهرستانی و خیرین گرانقدر و با حضور پرشور افراد دارای معلولیت و خانواده های محترمشان با اجرای برنامه های شاد و متنوع در تالار شهیدان نژاد فلاح شهرستان کرج برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز :امروز مورخ ۹۸/۹/۱۲ به همت معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان البرز جشن با شکوه گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت با حضور دکتر اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی استان البرز ،سردار عزیزاکبریان نماینده مردم شریف کرج، اشتهاردو  آسارا درمجلس شورای اسلامی ، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرج، مدیران کل دستگاههای اجرایی ،مسئولین و مدیران استانی و شهرستانی و خیرین گرانقدر و با حضور پرشور افراد دارای معلولیت و خانواده های محترمشان با اجرای برنامه های شاد و متنوع در تالار شهیدان نژاد فلاح شهرستان کرج برگزار گردید.

از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولین اعلام شد، هر ساله در ۱۲ آذر -سوم دسامبر- بزرگداشت این روز برگزار می‌شود.

هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف؛ و افزایش آگاهی هایی بوده است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول  در تمامی جنبه‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

این وضع به همین منوال طی شد تا درسال 1999 شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. در طی بیست سال اخیر کوششهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است.

یکی ازمواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال 1981 میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (۱۹۸۱) فاصله سالهای ۱۹۹۲ – ۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولین نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء بخشد.

رهبر معظم انقلاب در مورد معلولان می‌گویند:"وقتی نفس ناطق انسان قوی باشد، باکی از این نیست که جسمش علیل باشد انسان به روح، انسان است.

در همین راستا سالن نژاد فلاح کرج شامگاه دوشنبه ۱۲ آذرماه بمناسبت روز جهانی معلولین، میزبان مهمانانی از جنس انسانیت و عشق بود.

مدیر کل بهزیستی استان البرز در ابتدای مراسم ضمن خوش آمد به مدعوین بخصوص افراد دارای معلولیت، آنان را موهبتی الهی دانست تا انسانیت را در زمین خلق نمایند و اظهار داشت: سال هاست که شعار "معلولیت مانع پیشرفت نیست" را در تمام جسم و روح خود زمزمه می کنیم و این تغییر ذهن را مدیون کسانی هستیم که با اراده و همت والایشان توانمندی هایشان را برخ کشیدند و نشان دادند معلولیت محدودیت نیست بلکه چهره ای بازشناخته از هنر واستعداد در قالب روح بلند آنان است.

دکتر حیدری با اشاره به این موضوع که ، معلولین می توانند از سد مشکلات عبور نمایند خاطرنشان کرد: نباید از نظر دور داشت که، مشکلات بسیاری چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ محدودیت هایی که یک فرد معلول با آن مواجه است وجود دارد اما آنها ثابت کردند که می توانند از سد مشکلات عبور نمایند بشرطی که فضای مناسب و زیرساخت های مورد نیاز آنان را ما مسئولین فراهم کنیم.

امیدوارم که جامعه ی ما به جایی برسد که از این اقلیت بزرگ اجتماعی رفع تبعیض نماید و همچنین به این شعار جهانی روز توجه داشته باشیم که « ارتقاء مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه پایدار و عادلانه » که قطعاً توسعه ای عادلانه و پایدار خواهد بود که همه آحاد جامعه در آن نقش داشته باشند اگر ما خدای ناخواسته در برنامه ریزی های توسعه در زمینه های مختلف (سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... ) نقش افراد دارای معلولیت را که درصد قابل توجهی از جامعه را تشکیل میدهند را نادیده بگیریم مطمئناً جامعه ما توسعه پیدا نخواهد کرد.

دکتر حیدری افزود : چه بهتر است که بجای معلولین بگوییم افراد دارای معلولیت ، به این دلیل که این عزیزان فقط معلول نیستند و افرادی هستند دارای معلولیت و در کنار آن دارای استعدادهایی سرشار ، که در حوزه های گوناگون فرهنگی ، هنری ، ورزشی و در عرصه های ملی و بین المللی توانمندی هایشان را اثبات کرده اند و این افراد توانمندی هایی دارند که شاید در افراد بدون معلولیت دیده نمیشود ، در پارالمپیک نقش این عزیزان را دیدید که چه افتخاراتی آفریدند و مدال های با ارزشی را به مردم کشور عزیزمان هدیه دادند.

امیدواریم که با رعایت قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که مصوب مجلس محترم شورای اسلامی است و دستگاههای اجرایی مکلف به اجرای آن هستند بتوانیم گامی در جهت رفع تبعیض ها برداریم.

امروزه مقوله ی معلولیت یک مسئله فردی نیست و از آن بعنوان یک مسئله اجتماعی یاد می شود و در صورتیکه جامعه معلول نباشد و مانع ایجاد نکند قطعاً این افراد به آن جایگاه هایی که شایسته است خواهند رسید .

در حوزه های مختلف ما امروزه نیاز به قانون گذاری داریم و نیاز به اجرای قوانینی که بتوانیم حق این افراد را ادا بکنیم.

باید زمینه ی مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت را فراهم بکنیم . متأسفانه در شهرهای ما موانع بسیار زیاد است و در حقیقت ما جامعه را از توانمندی های این عزیزان محروم کرده ایم و این جامعه هست که به این عزیزان نیاز برای توسعه نیاز دارد و باید از توان وظرفیت افراد دارای معلولیت بیش از این استفاده کند.

در استان البرز افراد صاحب نام در حوزه های مختلف که هم موفقیت های بزرگی در حوزه های علمی کسب کرده اند و هم ورزشکاران نام آور بین المللی و هم هنرمندان بسیار توانمندی داریم که معلولیت دارند و باید زمینه ی حضور این افراد در جامعه فراهم شود و موانع برداشته شود.

البته شهرداری محترم کرج و شهرداران مختلف استان نشان دادند که اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

اعضاء محترم شورای شهر تحصیلات و تفکرات اجتماعی دارند و نسبت به افراد دارای معلولیت تعهدات اخلاقی دارند و مصوبات بسیار خوبی در زمینه افراد دارای معلولیت داشته اند اما هنوز در ابتدای راه هستیم و محدودیت ها و موانع بسیار بیش از اینهاست ولی انشاءالله در حد وسع و توانمان تلاش خواهیم کرد که زمینه ی حضور این عزیزان را در جامعه فراهم کنیم.

دکتر اسدالله حیدری بیان کرد : بهزیستی هم بعنوان تنها نهاد متولی امر افراد دارای معلولیت با تمام امکانات در خدمت این عزیزان خواهد بود گرچه خودمان اذعان داریم امکانات ما به نسبت نیازهایی که این عزیزان دارند بسیار ناچیز است ولی همکاران من با روحیه مددکاری و نوع دوستی و انسان دوستی با تمام توان در خدمت این عزیزان هستند.

آنچه که امروزه برای ما مهم است اقدامات پیشگیرانه هست که خداراشاکریم در نیم سال اول استان البرز بسیار بیشتر از توقعاتی که ستاد سازمان بهزیستی از ما دارد ظاهر شدیم و به تعهداتمان عمل کردیم.

ما به جد پیگیر این هستیم تا قانونی که برای حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب شده است اجرایی شود.

سهم 3درصدی معلولان نسبت به اشتغال آنان در دستگاه های دولتی، موضوعی بود که مدیرکل بهزیستی به آن پرداخت و تاکید نمود: هر چند در دولت دوازدهم بارقه های امید در حوزه اشتغال این عزیزان تابیده شده اما کافی نیست بدلیل این که،طبق قانون همه دستگاه ها اعم از دولتی، حاکمیتی، و عام المنفعه می بایست 3درصد از فرصت اشتغال دستگاه مربوطه را به این قشر تخصیص دهند که متاسفانه این امر محقق نشده است اما سازمان بهزیستی همچنان به جد پیگیر این مسئله هست.

امروز ریاست محترم جمهور با نخبه گان دارای معلولیت دیدار داشتند و قول های مساعدی برای رفع مشکلات این عزیزان داده اند ولی انتظار ما اینست که همه مسئولین همکاری نمایند زیرا تمامی اقداماتی که باید صورت بگیرد بین بخشی است و فقط یک دستگاه به تنهایی نمیتواند این امر را محقق کند و انتظار داریم تمامی دستگاه های اجرایی هم به موجب قانون و هم بموجب وظیفه انسانی و هم براثر مسئولیت اجتماعی به وظایف خودشان در قبال این اقلیت بزرگ اجتماعی عمل نمایند تا در نهایت جامعه بتواند از ظرفیت این افراد استفاده نماید.

کد خبر 11002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد