قول مساعد رییس جمهور برای  پیگیری اجرای قانون بیمه سلامت افراد دارای معلولیت

دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت در برنامه زنده تلویزیونی «گفتگوی ۱۸:۳۰» شبکه خبر حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛دکتر قبادی دانا ضمن بیان این مطلب که مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۲ این روز جهانی را نامگذاری کرده است، گفت: این روز به بهانه بازبینی وضعیت، حقوق، امکانات و شرایط افراد دارای معلولیت در کشورها نامگذاری شده است.
وی گفت:در حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند که ۱۱ درصد از این افراد معلولیت نابینایی، ۱۳ درصد ناشنوایی و کم شنوایی، ۳۹ درصد معلولیت های جسمی-حرکتی، ۲۴ درصد معلولیت های ذهنی و ۵ درصد از این افراد نیز از معلولیت های صوت و گفتار رنج می برند.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال ۹۶، گفت:در همین هفته نخستین تخصیص بودجه به این قانون صورت گرفت که برای اجرای مواد ۷ و ۲۷ این قانون اختصاص یافت.
وی افزود:با استفاده از این بودجه، حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی و افزادی با معلولیت خیلی شدید، دو و نیم برابر افزایش یافت.
همچنین یارانه ای که برای نگهداری ۴۷ هزار نفر، به مراکز خیریه پرداخت می شود به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزارریال افزایش یافت و همچنین یارانه ۱۴ هزار بیمار مجهول الهویه در مراکز، به ۱۰ میلیون و ۱۴۰ هزار ریال رسیده است تا بتوانیم به هزینه تمام شده نزدیک شویم.

قبادی دانا در تشریح ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد  دارای معلولیت(که بودجه اخیر به آن اختصاص یافته است) نیز گفت:این ماده نیز به پرداخت حداقل حقوق و دستمزد به معلولان شدید نیازمند و بدون شغل اشاره دارد که برای اجرای آن در سال ۹۹ به ۹۸۰۰ میلیاردتومان بودجه نیاز است و با توجه به اینکه قول تخصیص ۵۰درصدی بودجه اجرایی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تا پایان امسال گرفته ایم، مبلغ ۱۴۵میلیارد ریال برای ۱۹۱هزار و ۵۰۰خانوار با معلولیت خیلی شدید و  شدید در دهک درآمدی صفر، یک، دو و سه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر همین اساس برای این خانوارها مبلغ ۳میلیون و ۶۰۰تا ۴میلیون و ۱۸۰هزار ریال در نظر گرفته شده است که هر سه ماه یک بار شارژ می شود.

دکتر قبادی دانا در خصوص پیشگیری از معلولیت ها در بهزیستی نیز گفت:غربالگری های شنوایی و بینایی از مهمترین برنامه های طولانی مدت بهزیستی در مراکز تحت پوشش و مهدهای کودک بهزیستی هستند که با مداخلات بهنگام می تواند از بروز و یا تشدید معلولیت های مادر زادی پیشگیری کند اما بسیاری از موارد معلولیت در کشور ما اکتسابی هستند؛ به گونه ای که در تصادفات و حوادث هر ساله ۲هزار معلول به آمار معلولان ما افزوده می شود.

وی همچنین با اشاره به طرح تشکیل بانک ذخایر  ژنتیک در کشور گفت:بر اساس این طرح تمامی معلولان تحت پوشش سازمان از نظر ژنتیکی بررسی می شوند و اگر معلولیت آنها ژنتیکی باشد برای فرزندآوری صحیح تحت مشاوره قرار می گیرند. همچنین تمامی موارد مشاوره، تهیه شجره نامه پیش از ازدواج و... برای معلولان تحت پوشش؛ رایگان است. وی بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح را سالانه ۳۰۰میلیارد تومان برآورد کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص بیمه خدمات توانبخشی، جسمی و روانی معلولان نیز گفت:بر اساس ماده ۶قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، وزارت بهداشت مکلف است تمامی افراد تحت پوشش بهزیستی را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد و یکی از آرزوهای ما محقق شدن این امر است و رییس جمهور نیز برای پیگیری این موضوع قول مساعد داده است.

وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که باید مد نظر ما قرار گیرد، «دیده شدن معلولان» در جامعه است و هر فردی در هر صنف و مقامی که هست، باید به احتمال حضور فرد معلول در حوزه کاری خودش توجه کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص مسکن خانوارهای دارای  دو معلول نیز گفت:از سال۹۴این کار آغاز شده است و ۱۴هزار خانوار شناخته شده اند که مسکن برای ۷۰۰۰خانوار تسهیل و در اختیار آنان قرار. گرفته است. همچنین کمک بلاعوض برای ساخت مسکن از امسال ۲برابر شده است و از ۳۰۰میلیون ریال به ۶۰۰میلیون ریال افزایش یافته است.

دکتر قبادی دانا با اشاره به افزایش سه تا پنج برابری مستمری مددجویان نیز گفت: این افزایش ها از محل اعتبارات بهزیستی و از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود اما هدف اصلی ما این است که فرد دارای معلولیت نه تنها مستمری بگیر نباشد،بلکه مستقل ،مولد و کارآفرین باشد.

وی افزود:اگر کارفرمایان ،افراد دارای معلولیت را به کار گیرند علاوه بر اینکه از معافیت حق بیمه سهم کارفرمایی برخوردار می شوند،کمک هزینه ارتقای کارایی دریافت می کنند.

وی در پایان ضمن گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت:دست یکان یکان افراد دارای معلولیت را می بوسم و افتخار می کنم هموطنان خوبی دارم که افراد معلول را در آغوش پر مهر خود جای می دهند.

کد خبر 10993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =