مناسب سازی دستگاه‌های اجرایی لرستان ۸ درصد است

خرم‎آباد – ایرنا – مدیرکل بهزیستی لرستان گفت:‌ در حال حاضر سالانه ۴۰۰ مورد بازبینی از دستگاه‌های اجرایی استان انجام می شود که با اقدامات صورت گرفته، متوسط مناسب سازی در این ادارات از ۲ درصد به هشت درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا فاطمه زهرا توکلی روز سه شنبه در همایش روز معلولان افزود:‌ همچنین  ۹۸ هزار مترمربع پیاده روسازی در شهرستان های استان صورت گرفته اما همچنان نیازمند گسترش این اقدامات هستیم.

توکلی اظهار داشت: بهزیستی به چهار گروه زنان، کودکان، سالمندان و معلولان خدمات ارائه می دهد و بهبود و ارتقای کیفیت زندگی جامعه هدف از اهداف این سازمان است که کیفی تر شدن زندگی معلولان، در گرو همکاری دستگاه های مختلف است.

وی گفت: اکنون ۴۹ هزار و ۷۹۱ نفر در ۶ گروه بینایی، جسمی حرکتی، شنوایی، ذهنی روانی و صوت و گفتار تحت پوشش بهزیستی لرستان هستند که از این تعداد ۲ هزار کودک معلول و ۳۶۰ نفر دانشجو می باشند.

توکلی با اشاره به اینکه بخشی از کودکان معلول نیازهای خاص دارند تصریح کرد: در مجموع یکهزار و ۷۲۱ کودک معلول در ۴۵ مرکز روزانه استان خدمات خاص توانبخشی متناسب با نیازشان دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه مستمری بگیران بهزیستی لرستان  از ۱۵ هزار نفر در سال گذشته به ۳۹ هزار نفر طی امسال افزایش یافته اند ادامه داد: امسال حق پرستاری از معلولان جسمی حرکتی وضایعه نخاعی از ۲۵۰ هزار تومان به۵۵۴ هزار تومان افزیش یافته است.

مدیرکل بهزیستی لرستان ژنتیک و نواقص مادرزادی را اصلی ترین دلیل فراوانی معلولان جسمی حرکتی استان برشمرد و اظهار داشت:‌ همچنین حوادث از جمله تصادف های رانندگی دومین علت معلولیت ها در لرستان است.

توکلی بیان کرد: با توجه به اهمیت غربالگری های ژنتیکی، سال گذشته قراردادهایی با برخی آزمایشگاههای استان منعقد و کمک هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش های خاص ژنتیک، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حرکتی تا حدودی پیشگیری شود.

وی گفت: همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان در دستور کار قرار گرفته تا با شناخت عوامل موثر در بروز معلولیت های مادرزادی، نسبت به ازدواج های فامیلی دقت بیشتری داشته باشند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

۱۲ آذر روز جهانی معلولان است.

کد خبر 10990

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد