توانایی افراد دارای معلولیت را باور کنید

بوشهر - ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: معلولان با تمرین و ممارست فاتحان میدان‌های مختلف علمی،فرهنگی و ورزشی هستند پس بدون توجه به معلولیت آنها تنها با توجه به ارزشهای انسانی توانایی این قشر از جامعه را باور کنید.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر دکتر علیرضا حاجیونی روز سه‌شنبه به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در صورت تغییر نگرش نسبت به جامعه معلولان و فراهم کردن زمینه رشد و ترقی این قشر از جامعه معلولان می‌توانند قله‌های پیشرفت و ترقی را طی کنند.

وی بیان کرد: هرچند معلولان ناتوانی و محدودیت‌هایی دارند اما حتی آنها هم  توانایی‌هایی دارند که باید تفکر خود را نسبت به آنان تغییر داد و مطمئن باشیم صبر و تلاشی که آنان دارند برای آنها معلولیت سد راه نیست.

حاجیونی اضافه کرد: در زمان حاضر ۲۱ هزار و ۶۴۷ معلول با معلولیت‌های مختلف در استان بوشهر شناسایی شده که نسبت به جمعیت استان ۱.۴۸ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند و این آمار نسبت به میانگین کشور کمتر است.

وی اظهار کرد: بیشتر معلولیت‌های موجود در استان بوشهر ناشی از سانحه و یا بیماری نیست بلکه مادرزادی و ژنتیکی است و هرچند سازمان‌ها با اجرای طرح‌های غربالگری بینایی و شنوایی، مشاوره ژنتیک و  بارداری سالم در تلاش برای کاهش این جمعیت هستند اما افراد نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از معلولیت‌ها دارند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: امسال در راستای اجرای طرح غربالگری ژنتیک ۲۰۰  زوج‌ در استان مشاوره ژنیتک انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۱۱ مرکز نگهداری از معلولان در استان بوشهر فعال هستند که ۵۲۰ معلول نیازمند خدمات ویژه‌ در این مراکز نگهداری و پرستاری می‌شوند همچنین ۱۴ مرکز روزانه نیز در استان فعالت است که امکان ارائه مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای برای افراد ۱۴ سال به بالا با هدف ایجاد شغل پایدار و ثابت متناسب با توان آنها در استان برپاست.

حاجیونی ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه متولیان بهزیستی رعایت قانون حمایت ازمعلولان است که با وجود تصویب و ابلاغ اما هنوز بعد از ۲ سال همه بندهای آن عملیاتی و اجرایی نشده است.

وی اظهار کرد: اجرای کامل قانون حمایت از معلولان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که هنوز این اعتبار تامین نشده و اگر این امر محقق شود نقش مهمی در بهبود روند زندگی معلولان خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با بیان اینکه مسکن یکی از نیازهای جامعه معلولان است گفت: تلاش شده برای این قشر از جمعیت ۲هزارو ۵۰ واحد مسکونی احداث شود که تاکنون با همکاری شرکای اجتماعی از این تعداد ۹۷۷ واحد واگذار شده است.

حاجیونی بیان کرد: معلولان قشر خاص با نیازهای ویژه هستند و تلاش شده در سال جدید ۲۵۵ واحد مسکونی مربوط به خانواده‌های دارای ۲ معلول در استان احداث شود اما بازهم کافی نیست و انتظار است خیران و نیکوکاران با کمک خود به توانمندی این قشر از جامعه کمک کنند.

وی ادامه داد: اشتغال یکی دیگر از وظایف سازمان بهزیستی است که از طریق پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و اجرای سه درصد قانون استخدام‌ها توانستیم گام‌های مهمی در بخش توانمند سازی این قشر از جامعه برداریم.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به طرح سی بی آر در روستاها گفت: در زمان حاضر هشت هزار و ۹۸۲ نفر معادل ۳۸ درصد جامعه معلولان زیر پوشش این طرح قرار دارند و خدماتی به آنان ارائه می‌شود.

وی بر ضرورت اجرای ماده ۶ قانون حمایت از معلولان تاکید کرد و گفت: با اجرای این ماده قانونی خدمات بهداشتی، درمانی، توانبخشی باید به شکل رایگان در اختیار معلولان قرار گیرد اما با وجود تصویب  و ابلاغ قانون زمینه‌های اجرای آن فراهم نشده و با اجرای آن معلولان احساس رفاه بیشتری خواهند کرد.

حاجیونی برضرورت همکاری همه شرکای اجتماعی با سازمان بهزیستی برای خدمات رسانی بهتر به جامعه معلولان تاکید کرد.

وی در خصوص تامین امکاناتی از جمله ویلچیر گفت: به دلیل اینکه هنوز اعتبار لازم قانون جامع حمایت از معلولان تامین نشده برخی سرانه‌ها در این بخش بسیار پائین و ناچیز است با این وجود تلاش شده بهترین امکانات در اختیار گروه هدف قرار گیرد.

حاجیونی ادامه داد: با همت خیران و شرکای اجتماعی می‌توان چرخ‌های بسیاری از ویلچیرها را چرخاند.

وی تاکید کرد: این حق معلول است که از حقوق شهروندی خود برخوردار باشد و قبل از اینکه معلولیت فرد را ببنیم باید شخصیت انسانی وی را دید و پذیرفت که این قشر از افراد حقوقی دارند که باید رعایت شود.

کد خبر 10986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد