توانیابان بوشهری 13 مدال بین المللی کسب کردند / سرویس عمومی برای استفاده معلولین وجود ندارد

سیده محبوبه شجاع الدین مشاور فنی وتخصصی مدیر کل بهزیستی استان بوشهربه مناسبت 3 دسامبر، روز جهانی معلولان در گفتگو با اتحاد خبر گفت: توانیابان بوشهری در یک سال اخیر موفق به کسب 13 مدال بین المللی در رشته های مختلف شده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ، مشاور فنی و تخصصی  بهزیستی استان بوشهر به مناسبت 3 دسامبر، روز جهانی افراد دارای معلولیت در گفتگو با اتحاد خبر با بیان اینکه در استان بوشهر 21 هزار و 647 توانیاب وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 13 هزار و 474 نفر مرد و هشت هزار و 173 نفر زن هستند.

محبوبه شجاع الدین  مهم ترین مشکل معلولین استان بوشهر را دسترسی نداشتن به امکانات مختلف شهری عنوان کرد و افزود: فضاهای شهری برای عبور و مرور و استفاده معلولان مناسب نیست و باید اقداماتی انجام شود که توانیابان با معلولیت های مختلف اعم از شنوایی، بینایی، حرکتی و... بتوانند به راحتی در شهر حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: برای مناسب سازی کردن ساختمان و ادارات منابع کافی در اختیار داریم اما متاسفانه تفکر ما با آنچه که یک معلول با آن درگیر است، متفاوت است و گاهی اوقات ورودی های شیب دار به قدری نامناسب هستند که حتی افراد عادی و سالم هم امکان استفاده از آن را ندارند.

 در ادامه معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: توانیابان بوشهری در یک سال اخیر موفق به کسب 13 مدال بین المللی در رشته های مختلف شده اند.

سهیلا اشجع بیان کرد: همچنین نبود سرویس های عمومی برای استفاده معلولین به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: با وجود مشکلاتی که در جامعه برای یک معلول وجود دارد، اما آن ها در زمینه های مختلف موفق به کسب مقام هایی شده اند که ثابت کنند معلولیت، محدودیت نیست.

وی عنوان کرد: کسب مدال برنز محمدرضا احمدی ملی پوش اهل بندر گناوه در مسابقات پارا دو و میدانی قهرمانی جهان و کسب موفقیت های متعدد در زمینه های فرهنگی، هنری و کسب 13 مدال بین المللی در یک سال اخیر از جمله موفقیت های بزرگ جامعه توانیابان استان بوشهر است.

اشجع با اشاره به سهمیه 3 درصدی معلولین در آزمون های استخدامی بیان کرد: بخشی از قانون جامع حمایت از معلولین به سهمیه جامعه توانیابان در استخدامی ها پرداخته است و این مورد در تمامی آزمون های استخدامی رعایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که یک سازمان در آزمون استخدامی نتواند 3 درصد حق معلولین را به کار گیرد، حق استخدام افراد عادی را به جای 3 درصد سهمیه معلولین ندارد.

اشجع با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی معلولین، اظهار کرد: باید قبل از دیدن معلولیت ها ارزش های انسانی را ببینیم و به آن ها احترام بگذاریم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: توانیابان انسان های ارزشمندی هستند که در اکثر اوقات می توانند نکاتی را به ما انتقال دهند که در مورد آن ها آگاهی نداریم.

وی گفت: همچنین به مناسبت روز جهانی معلولین، روز جمعه 15 آذر ساعت 18 در سالن لیان جشنی برگزار می شود که در آن معلولین به هنرنمایی می پردازند که ثابت کنند محدودیت خود را باور ندارند.

کد خبر 10924

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد