نخبگان دارای معلولیت شمیرانات تجلیل شدند

همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت جشنی با هدف تجلیل از نخبگان ورزشی، فرهنگی و تحصیلی به همت بهزیستی شمیرانات در مرکز توانبخشی امام علی (ع) ازگل (واقع در شمال پایتخت) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی شهرستان شمیرانات، سیاوش شهریور فرماندار شهرستان شمیرانات در این مراسم، با بیان اینکه مسئولان و شهروندان باید مباحث مرتبط با معلولیت را ابتدا درک و برای آینده برنامه ریزی کنند، اظهار داشت: پیشگیری از ایجاد معلولیت در جامعه رو به توسعه ایران بایستی مورد توجه سیاست گذاران حوزه بهداشت،  درمان و خانواده ها باشد.

وی با بیان اینکه هر ساله به دلایل مختلف اعم از مشکلات ژنتیک و عوامل خارجی شاهد به دنیا آمدن نوزادان معلول هستیم، افزود: باید تدابیری عاجل و پیشگیرانه اتخاذ شود تا به جای صرف پتانسیل های مادی و معنوی برای این قشر، از بروز چنین مشکلاتی برای فرزندان آینده و خانواده ها جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول گفت: دولت تلاش می کند بخشی از هزینه های درمان افراد داری معلولیت را توسط سازمان بهزیستی و سایر متولیان تأمین کند، اما واضح است که عمدهٔ هزینه ها در این شرایط سخت معیشتی بر دوش خانواده ها است، لذا از خیران و سازمان های مردم نهاد می خواهیم به این قشر یاری رسانند.

فرماندار شمیرانات با اشاره به اینکه زندگی صنعتی امروز برخی از خانواده ها را مجبور می کند فرزندان کم توان خود را در مراکز توانبخشی نگهداری کنند تصریح کرد: یکی از درست ترین و بجاترین خیرات، خیری است که به این مراکز هدیه می شود.

شهریور اظهار داشت: به تعداد مراکز توانبخشی بیشتری نیاز داریم که این مهم تنها با تقویت سه ضلعی دولت، خانواده ها و نیکوکاران محقق می شود.

وی همچنین با اعلام اینکه ۲۲ درصد از جمعیت شهرستان شمیرانات رو به سالمندی است، خواستار همکاری چهره‌های اجتماعی و مردمی در ترویج ازدواج و حفظ خانواده شد.

شمیرانات ۱۱ هزار و ۶۱۴ فرد دارای معلولیت دارد

مینا رجائی مدیر اداره بهزیستی شهرستان شمیرانات نیز در حاشیهٔ این مراسم بیان داشت: طبق ماده ۹ قانون حمایت از معلولان در آبان ماه امسال ابلاغ شده تا آموزش عالی رایگان برای دانشجویان کم توان و نیازمند محقق شود.

وی توضیح داد: شدت معلولیت این افراد باید از متوسط به بالا باشد و نیازمندی آنها نیز بر اساس دهک های سازمان سنجش می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تأمین شهریه این دانشجویان پیش از این هم انجام می شد اما در اجرای جدید این قانون سازمان بهزیستی به طور مستقیم با دانشگاه ارتباط دارد و واسطه گری دانشجو حذف می شود تا مثل سنوات قبل در صورت دیرکرد پرداخت دانشجویان مذکور تحت فشار دانشگاه قرار نگیرند و تکریم آنها لحاظ شود.

رجائی تأکید کرد: شرایط ورود به دانشگاه برای قشر دارای معلولیت با افراد سالم کاملاً برابر است و تنها برخی از آنها حمایت مالی می‌شوند.

مدیر اداره بهزیستی شمیرانات در خصوص اقدام بعدی این سازمان از سال ۹۷ گفت: غربالگری و مشاوره ژنتیک نیز از پیش انجام می گرفت اما اکنون به صورت طرحی اجرا می شود که جامعهٔ هدف سازمان مثل خانواده هایی که دارای فرزند معلول هستند حتماً قبل  از اقدام برای بارداری بعدی باید غربالگری ژنتیک شوند  تا از تولد فرزندان معلول پیشگیری شود.

به گفتهٔ وی هزینهٔ غربالگری ژنتیک برای افرادی که ریسک زایمان فرزند معلول دارند توسط سازمان بهزیستی تأمین می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: دریافتی مستمری بگیران (کمک هزینهٔ) نیز از سال گذشته افزایش و با در نظر گرفتن تعداد خانواده پرداخت می شود.

رجائی از برپایی مراسم تقدیر از نخبگان و نمایشگاه عرضهٔ دست سازه های افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار در فرهنگسرای ملل با هدف معرفی توانمندی های آنها به عنوان برنامه های شاخص هفتهٔ جهانی معلولان در شهرستان شمیرانات یاد کرد.

مدیر اداره بهزیستی شمیرانات اعلام کرد: این شهرستان ۱۱ هزار و ۶۱۴ فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی دارد که بالغ بر ۵ هزار نفر از آنها دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند.

می خواهم نمایندهٔ مجلس شوم تا مشکلات معلولان را پیگیری کنم

حسین نوراللهی، یکی از مهمانان این مراسم است که با او به گفت و گو پرداختم. حسین ۳۰ ساله و دانشجوی مقطع دکترا در رشتهٔ ژنتیک مولکولی است. معلولیت وی حرکتی و میزان کمی در پای او مشخص است.

وی با اشاره به علاقهٔ به تحصیلات عالی می گوید: زندگی همیشه جریان دارد و باید به سمت جلو حرکت کرد. توقف، سکون و حتی عقب گرد برای شخص بنده قابل قبول نیست. هر فردی در هر زمینه ای که استعداد و شرایطی فراهم دارد باید برای شکوفایی خود تلاش کند و به مدارج بالاتر دست یابد.

نوراللهی که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد را در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری طی کرده و اکنون در دکترا در دانشگاه آزاد پرند تحصیل می کند، مشارکت در امور پژوهشی را از اهداف خود اعلام کرد.
 

گزارش حاکیست، تقدیر شدگان این مراسم در سطح کشوری و بین المللی دارای رتبه های برتر هستند.

حوزه بهزیستی شهرستان شمیرانات شامل مناطق یک تا چهار شهر تهران و دو بخش لواسانات و رودبار قصران دارای ۶۷ مرکز توابخشی نگهداری معلولان ذهنی، جسمی و سالمندان است.

کد خبر 10917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد