2129 خانواده دارای دو معلول در چهارمحال و بختیاری صاحب خانه شدند

سرپرست بهزیستی چهارمحال وبختیاری گفت: در راستای اجرای طرح مسکن خانواده های دارای دو معلول از 3 سال گذشته تا کنون 2 هزار و 129 خانواده دو معلولی صاحب خانه شدند.

معصومه محمدی روز دوشنبه در آستانه روز جهانی معلول در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در استان 400 خانواده دارای تک معلول و دو معلول مشکل مسکن دارند، افزود:  تامین زمین برای ساخت مسکن مهمترین مشکل ساخت مسکن مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان است.

وی گفت: در بهزیستی استان برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض برای ساخت مسکن مددجوی و همچنین معرفی برای دریافت تسهیلات هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی، برای رفع مشکل زمین برای خانواده های دارای دو معلول و بیشتر که نیازمند باشند، نیز مسکن و شهرسازی زمین در اختیار انجمن خیران ساز قرار می دهد، تا خیران بتواند از این زمین ها برای ساخت مسکن استفاده کنند.

محمدی اظهارداشت: به منظور ساخت تعمیر و ساخت منزل معلولانی که در سیل فروردین ماه سالجاری دچار خسارت شدند، با همکاری بسیج سازندگی 50 واحد مسکونی احداث می شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی افزود: سالانه 10 درصد از جمعیت هدف سازمان توانمند و از چرخه حمایت خارج می شود.

سرپرست بهزیستی استان چهارمحال وبختیاری گفت: امسال به منظور ایجاد اشتغال معلولان 920 معلول بری دریافت تسهیلات اشتغال ارزان قیمت به بانک های عامل معرفی و 800 نفر موفق به دریافت تسهیلات ارزان قیمت بین 300 تا 500 میلیون ریال شدند.

وی اظهار داشت : به منظور حمایت از کارفرمایانی که از جامعه هدف بهزیستی برای اشتغال استفاده کنند ،نیز علاوه بر پرداخت حق بیمه فرد معلول به کارفرما نیز تا سقف 500میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

محمدی افزود: در استان بیش از 32 هزار معلول شناسایی شده که از این تعداد 16 هزار و 669 نفر مستمری بگیر دائم سازمان بهزیستی هستند.

سرپرست بهزیستی استان تعداد زنان سرپرست خانوار زیر پوشش این نهاد را 3هزار و 300 نفر برشمرد وگفت: 507 نفر معلول ضایع نخاعی ، 804 معلول دانشجو، 2هزار و 600 دانش آموز زیرپوشش بهزیستی قرار دارند.

به گفته وی ، در استان 700 مووسسه، تشکل ، مرکز و مهدکودک زیرپوشش بهزیستی فعال است.

محمدی به اجرای طرح غربالگریی ژنتیک به منظور کاهش معلولیت در استان اشاره کرد و گفت: از 2 سال گذشته با اجرای این طرح و همچنین ارائه مشاوره به زوجینی که ریسک بالا برای تولد نوزاد معلول دارند، از جمله خود معلولان و یا افرادی که در خانواده دارای معلول هستند میزان تولد نوزاد معلول کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: هزینه مشاوره و همچنین آزمایش های ژنیتک این خانواده ها رایگان است.

12 آذرماه همزمان با سوم دسامبر به عنوان روز جهانی معلول نامگذاری شده است که شعار امسال با عنوان "ارتقاء مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر عادلانه و پایدار" است.

کد خبر 10898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد