افزایش حق پرستاری معلولین ضایعه نخاعی

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: اطلاعات ۵۰ هزار نفر معلول در سامانه استان ثبت شده که حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان فاطمه زهرا توکلی افزود: ۲۱ هزار و ۳۶۴ بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشکیل داده اند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه تشخیص معلولیت به عهده سازمان بهزیستی است تصریح کرد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است.

وی با اشاره به اینکه مستمری بگیران سازمان بهزیستی از ۱۵ هزار نفر در سال گذشته به ۳۹ هزار نفر طی امسال افزایش یافته اند ادامه داد: امسال حق پرستاری از معلولان جسمی حرکتی و ضایعه نخاعی از ۲۵۰ هزار تومان به۵۵۴ هزار تومان افزیش یافته است.

مدیرکل بهزیستی لرستان ژنتیک و نواقص مادرزادی را اصلی ترین دلیل فراوانی معلولان جسمی حرکتی استان برشمرد و اظهار داشت:‌ همچنین حوادث از جمله تصادف های رانندگی دومین علت معلولیت ها در لرستان است.

توکلی تصریح کرد: با توجه به اهمیت غربالگری های ژنتیکی، سال گذشته قراردادهایی با برخی آزمایشگاههای استان منعقد و کمک هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش های خاص ژنتیک، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حرکتی تا حدودی پیشگیری شود.

وی گفت:همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان در دستور کار قرار گرفته تا با شناخت عوامل موثر در بروز معلولیت های مادرزادی، نسبت به ازدواج های فامیلی دقت بیشتری داشته باشند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

کد خبر 10884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد