۵۸ هزار معلول در گلستان از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند

مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: اطلاعات ۵۸ هزار معلول برای دریافت خدمات در سامانه بهزیستی استان ثبت شده و امکان دارد هنوز معلولانی باشند که برای ثبت اطلاعات مراجعه نکرده‌اند.

ابراهیم غفاری روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در گنبدکاووس اظهارداشت: با توجه به اینکه افراد دارای معلولیت نیاز به دریافت خدمات دارند، باید این خدمات‌دهی به روش‌های مختلف در سطح جامعه معرفی شود تا افراد معلول برای دریافت آن به سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

وی افزود: دولت در چند سال اخیر خدمات خوبی به جامعه معلولان ارائه داده که می‌توان به اجباری شدن اختصاص سه درصد استخدامی‌های ادارات به معلولان به عنوان نمونه‌ای از این خدمات اشاره کرد، اما این اقدامات کافی نیست و بر خود وظیفه می‌دانیم بیش از پیش برای بهبود معیشت و تامین امکانات این قشر تلاش کنیم.

مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: تا قبل از هفته بهزیستی امسال پرداخت مستمری فقط مربوط به معلول سرپرست خانوار بود که در این هفته دولت موافقت کرد علاوه بر سرپرست به اعضای خانواده نیز مستمری پرداخت شود و همچنین در راستای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان برای دهک‌های یک، دو و سه با معلولیت شدید و خیلی شدید از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال کمک هزینه معیشتی به حساب معلولان پرداخت کردیم.

غفاری با اشاره به وجود  ۶۷۰ معلول ضایعه نخاعی در استان گفت: ۵۰ درصد این افراد در اثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت شده‌اند که بجز حمایت‌های مالی شامل پرداخت مستمری و لوزام بهداشتی، برای حمایت از افراد دارای معلولیت شدید در هر ماه ۵ میلون و ۵۴۰ هزار ریال کمک هزینه پرستاری به خانواده های آنان پرداخت می‌شود.

وی گفت: در سال ۹۶ کل مستمری‌بگیران بهزیستی استان ۱۲ هزار نفر بودند که هشت هزار و ۵۰۰ نفر آنان معلول به حساب می‌آمدند که امسال این آمار به بیش از ۴۱ هزار نفر مستمری‌بگیر رسیده که ۳۷ هزار و ۸۰۰ نفر از آنان دارای معلولیت هستند که ۶۰ میلیارد ریال مستقیما به حساب آنان واریز می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تحریم و افزایش قیمت‌ لوازم توانبخشی از خیران استان خواست برای تهیه لوازم توانبخشی معلولان با بهزیستی همکاری داشته باشند تا در ارائه خدمات به این قشر دچار مشکل نشویم.

مدیرکل بهزیستی گلستان اظهارداشت: در بحث مسکن به ۵۱۶ تعهد مسکن معلولان عمل کردیم و برای خانواده‌های دارای دو معلول در حوزه شهری و روستایی سهمیه جدید در دستور ساخت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال دولت برای مسکن خانواده‌های دارای دو معلول در حوزه شهری ۶۰۰ میلیون ریال و در حوزه روستایی ۳۶۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته است.

غفاری با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در حوزه مناسب‌سازی مبلمان شهری برای حضور معلولان از دستگاه‌های اجرایی، شهرداری و شورای شهر خواست بیش از گذشته برای فراهم کردن شرایط حضور بهتر معلولان در جامعه تلاش کنند.

رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس نیز در این مراسم گفت: بیش از هشت هزار و ۶۰۰ فرد دارای معلولیت در بهزیستی شهرستان تشکیل پرونده داده و از خدمات استفاده می‌کنند.

محمدرضا فشایی افزود: ۱۴ مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی، سه مرکز ویزیت در منزل، پنج مجتمع خدمات بهزیستی، دو کانون ناشنوایان و نابینایان و یک انجمن معلولان جسمی و حرکتی در گنبدکاووس فعال است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با تبریک روز جهانی معلولان به این جامعه و خانواده‌های آنان گفت: شرایط فعلی خدمات رسانی به معلولان مناسب نیست و باید تلاش کنیم تا با ارائه خدمات مناسب زمینه حضور بهتر و بیشتر آنان در جامعه فراهم شود.

عبدالقدیر کریمی افزود: با وجود مشکلات مالی ناشی از تحریم از تک تک مدیران شهرستانی تقاضا داریم برای بهبود شرایط معیشتی معلولان از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند.

وی با اشاره به آغاز رسمی نام‌نویسی داوطلبان شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز گذشته تاکید کرد: وظیفه داریم از جایگاه مجریان انتخابات شهرستان شرایط را برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخد رای ایجاد کنیم و به مردم قول می دهیم این دوره از انتخابات با رعایت قانون و بدور از هرگونه حاشیه به خوبی برگزار شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲میلادی، سوم دسامبر ( ۱۲ آذر ) را روز جهانی معلولین  اعلام کرد؛ هدف از تعیین این روز تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیازها و فعالیت‌های معلولین و نیز آشنا شدن خود معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و بیش از پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان گلستان از نظر گستره جغرافیایی است.

کد خبر 10879

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد