جایگاه قدرتمند سمن ها برای پیگیری مطالبات معلولین 

صبح امروز « مرضیه فرشاد » مدیر کل بهزیستی استان در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت ابراز داشت: امروز جایگاه سمن های معلولین برای پیگیری مطالبات شان، بسیار قدرتمندتر از بخش دولتی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، مرضیه فرشاد صبح امروز در نشست مطبوعاتی مدیر کل و معاون توانبخشی بهزیستی و مسئولین انجمن های معلولین استان با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت، گفت: حدود 87 هزار نفر با معلولیت های جسمی و حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، شنوایی و بینایی به علاوه 21 هزار نفر سالمند تحت حمایت بهزیستی استان قرار دارند که  بالغ بر 26 هزار نفرشان در شهر اصفهان زندگی می کنند.
وی افزود: آمار اصلی معلولین و سالمندان استان چندین برابر این تعداد می باشند که ممکن است  به بهزیستی مراجعه نکرده یا خدماتی از بهزیستی نگرفته اند.
دستگاه های اجرایی استان باید رابط ناشنوا  داشته باشند
فرشاد با اشاره به اینکه زبان اشاره جزء آموزش ارتباطی یک قشر خاص است، افزود: انتظار نمی‌رود که زبان اشاره جزء تکالیف آموزشی هرفرد باشد، اما توسعه ارتباطات ناشنوایان جزء مطالبات بهزیستی و انجمن های ناشنوایان است که در این راستا از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته ایم یا خودشان زبان اشاره یاد بگیرند یا یک نفر در هر دستگاه این وظیفه را برعهده بگیرد و در این خصوص آماده‌ایم تا برای ادارات مختلف کلاس آموزشی برگزار کنیم تا هردستگاه حداقل یک رابط زبان اشاره داشته باشد.
در قانون اصلاح شده حمایت ازمعلولان، الزام وجود دارد
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص مناسب سازی معابر برای معلولان اظهار کرد: در قانون جامع معلولین مربوط به سال 83 دستگاه ها ملزم به اجرای مناسب سازی نبودند، اما خوشبختانه در ۳۴ ماده قانون حمایت از معلولان که در سال 96 بازنگری و در سال 97 پس از تایید شورای نگهبان در حال اجرا است، الزام وجود دارد. در استان بر اساس هماهنگی و همراهی بین بخشی دستگاه ها در دو شورای استانی سالمندان و مناسب سازی، روند خوبی را برای مناسب سازی فضای شهری با همکاری همه دستگاه های عضو بویژه شهرداری داشته ایم.
وی افزود: در شورای سالمندان هم با توجه به انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند توسط صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در یک توافق نامه بین بهزیستی و شهرداری  بر اساس یک طرح  هشت محوری  برنامه های شهر دوستدار سالمند از جمله موضوع مناسب سازی در حال اجراست.
آغاز طرح غربالگری ژنتیک خانواده های معلولان
فرشاد درخصوص غربالگری ژنتیک خانواده معلولان استان تصریح کرد: طرح غربالگری ژنتیک تمام خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند از ابتدای مهرماه آغاز شده است که در این طرح  خانواده ها مشاوره ژنتیک رایگان دریافت می کنند. باید تمام خانواده های دارای فرزند معلول تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. درحال حاضر تا حدودی مراجعه افراد برای این طرح کم بوده که دلایل آن می‌تواند  انصراف از بچه دار شدن خانواده های دارای عضو معلول یا بالابودن سن پدر و مادر برای فرزنددار شدن در این خانواده ها باشد. امیدواریم با اطلاع رسانی بیشتر و شیوه های ترغیبی، شیب این طرح را تندتر کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با تأکید براینکه هزینه آزمایشات ژنتیک بسیار بالا است، افزود: ما موظف هستیم تمام خانواده‌های دارای معلول را تحت پوشش این طرح قرار دهیم که در مورد مشاوره ژنتیک با وجود بیش از ۳۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح استان نگرانی خاصی نداریم اما در مورد هزینه آزمایشات ژنتیک مشکلات زیادی پیش رو خواهیم داشت.
وی در پایان ضمن اشاره به حضور فعال نماینده های انجمن های معلولین در این نشست، گفت: در سطح استان 49 تشکل غیر دولتی در حوزه معلولین تحت نظارت بهزیستی فعال هستند. حضور فعال این انجمن ها در سطح جامعه و پیگیری مطالبات شان بسیار قدرمتند تر از پیگیری های ما در بخش دولتی بوده است و این جایگاه قدرتمند سمن ها را نشان می دهد. امیدواریم با تقویت نقش این سمن ها مطالبات آنها بهتر و سریع تر از گذشته محقق گردد.

کد خبر 10805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد