آگاه سازی و کاهش آسیب؛ مهمترین برنامه های کنترل ایدز در کشور هستند

پیشگیری،حمایت و توانمند سازی رویکردهای حمایتی سازمان بهزیستی در زمینه ایدز است و اعتقاد داریم برنامه های «کاهش آسیب »در کشور ما،همچنان از مهمترین برنامه ها برای کنترل این بیماری است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ مج​​​ید رضا زاده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ،صبح امروز در همایش«روز جهانی ایدز» با اشاره به سابقه دیرینه سازمان بهزیستی در برنامه های مقابله با اعتیاد و آسیب های اجتماعی،گفت:پیشگیری،حمایت و توانمند سازی رویکردهای حمایتی سازمان بهزیستی در زمینه ایدز است و اعتقاد داریم برنامه های «کاهش آسیب »در کشور ما،همچنان از مهمترین برنامه ها برای کنترل این بیماری است.

وی افزود:مراکز گذری ثابت،تیم های سیار،سرپناه های شبانه و باشگاه های مثبت؛با برنامه های متنوع و حمایت های اجتماعی ،ارائه اقلام پیشگیری،آموزش و آگاه سازی ،حمایت همتایان،توانمند سازی و ... در خدمت رسانی به افراد مبتلا به ایدز تلاش می کنند.
دکتر رضا زاده گفت:۱۲۰مرکز گذری کاهش آسیب در کشور وجود دارد که در سال ۹۸ دراین مراکز به ۲۱هزار نفر خدمت ارائه شده است .همچنین ۱۰۵مرکز از این تعداد مختص مردان و ۱۵مرکز نیزبه زنان اختصاص دارد.

وی افزود:سرپناه های شبانه برای افرادی که برای سر کردن شب جایی ندارند،در نظر گرفته شده است که خدمات آموزش و کاهش آسیب در آنها ارائه میشود و تعداد آن ۸۲سرپناه در سراسر کشور است که ۵۷ واحد به مردان و ۲۵سرپناه به زنان خدمت رسانی می کند و برآورد می شود که در سال ۹۸،در حدود ۷۳۰۰نفر از خدمات این سرپناه ها،بهره مند شده باشند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور،همچنین تعداد مراکزی که هم به صورت شبانه وهم روزانه ،فعال هستند را ۲۲مرکز عنوان کرد و افزود:نزدیک به ۵هزار نفر تحت پوشش این مراکز هستند.
وی همچنین عملکرد ۱۷۶تیم سیار مستقل و یا وابسته به مراکز گذری بهزیستی را که در سال ۹۸به۳۰ هزار نفر  خدمات کاهش آسیب ارائه داده اند،از دیگر اقدامات بهزیستی در زمینه کنترل و کاهش بیماری ایدز برشمرد.
راه اندازی موبایل سنتر در ۱۴استان کشور
دکتر رضا زاده با اشاره به فعالیت ۲۵موبایل ون در کشور،افزود:موبایل سنترها یا مراکز سیار در ۱۴استان کشور راه اندازی شده است که به بیش از ۹هزار نفر خدمت رسانی کرده اند.
همچنین به دلیل نیاز و ضرورتی که احساس می شد
۴پایگاه  که به صورت کامل ارائه خدمت می کنند به تازگی راه اندازی شده است که ۵۰۰نفر را تحت پوشش خدمات خود قرار داده اند.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشو بر اهمیت انجام تست نزد وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی تاکید کرد و افزود:۳۰هزار تست در مراکز کاهش آسیب و بالغ بر ۵۰ هزار تست در مراکز درمان اعتیاد بهزیستی انجام گرفته است.

باشگاه های مثبت
وی حوزه دوم کاری بهزیستی در این زمینه را خدمت رسانی به افراد متأثر از HIV و کسانی که با آن زندگی می کنند،عنوان کرد و افزود:در بهزیستی اعتقاد ما بر این است که بهترین روش برای مداخلات حوزه اجتماعی،مدل های« اجتماع محور» است و باشگاه های مثبت از مکان هایی هستند که مداخلات را به شکل صحیح انجام می دهند.
وی افزود این مراکز با مجوز بهزیستی راه اندازی می شوند و خدمات متنوع آموزشی،مشاوره،توانمند سازی،مددکاری و ... ارائه می دهند.
دکتر رضا زاده آموزش مهارت های زندگی،رفتارهای جنسی ایمن تر،بهداشت باروری،خود مراقبتی،خدمات فرهنگی-اجتماعی و... را از دیگر خدمات این مراکز عنوان کرد و افزود:تمامی این خدمات در محیطی دوستانه و با حمایت همتایان صورت می گیرد که شبکه سازی و توان افزایی با استفاده از حمایت های نهادهای دولتی و غیر دولتی در کنترل این بیماری نقشی موثر دارد.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی افراد تحت پوشش این خدمات را ۳۵۰۰نفر عنوان کرد که ۲۰۰۰نفر از آنان مرد،۱۵۰۰نفر زن و ۵۰۰ نفر نیز کودک هستند.
وی در پایان خاطر نشان کرد که تمامی این خدمات  پای بند به درمان هستند و تا حد امکان به صورت غیر نقدی و با ارجاع به دستگاه های خدمات دهنده انجام می شوند.

کد خبر 10755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =