مرکز پیام! بفرمایید؟

تهران- ایرنا- مرکز پیام یکی از ارکان مهم موسسه نیکوکاری رعدالغدیر است. اینجا ۱۴۰ فرد دارای معلولیت جسمی حرکتی و حسی کارشان پاسخگویی تلفن و راهنمایی تماس گیرندگان است. معلولیت از کیفیت کار گروه کم نکرده و آنها با جدیت در زمینه های مختلف تماس گیرندگان را راهنمایی می کنند.

یکی از فعالیت های موسسه رعدالغدیر غیر از خدمات توانبخشی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی توانیابان جسمی حرکتی و حسی است. این گروه از سال ۸۰ که کارشان را شروع کردند تا امروز به بیش از سه هزار نفر آموزش داده و از این بین ۷۰۰ نفر را به مرحله اشتغال رسانده اند.

یکی از بخشی های مهم این مجموعه اما «مرکز پیام» است. محلی که گروه های زیادی از توانیابان درحالی که لباس فرم آبی رنگ به تن دارند، پشت سیستم ها نشسته و پاسخگوی تلفن های مشتریان هستند. ۶ سالن در این مجموعه در اختیار مرکز پیام قرار داده شده و توانیابان شاغل در مرکز پیام مثل کارمندان دیگر حقوق و بیمه دارند و از طرفی فرصتی پیدا کرده اند تا توانایی های خود را در این زمینه ثابت کنند.  

علی سلطان زاده مدیرعامل رعد الغدیر در این خصوص می گوید: بچه ها به نسبت پروژه هایی که داریم، در قالب شیفت های مختلف سر کار حاضر می شوند. برای مثال یکی از قراردادهای ما با فرودگاه امام خمینی (ره) است و نیاز است که بچه ها در قالب سه شیفت جوابگوی تلفن ها باشند.

فرودگاه امام خمینی (ره)، شرکت تالیا، آنی رو (پرداخت عوارض خودرو)، پروژه مشق ما (برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل) و دیوار بخشی از قراردادهای مرکز پیام است.

زمانی برای راهنمایی مشتریان

اما در مرکز پیام چه خدماتی ارائه می شود؟ این سوالی است که سلطان زاده در پاسخ به آن می گوید: ما اینجا چند نوع خدمات تلفنی داریم. یک مدل از بیرون تماس گرفته شده و بچه ها اطلاعات را در اختیار مشتری قرار می دهند. مثلا در مورد اطلاعات پروازهای فرودگاه امام سوالاتی درباره زمان و تاریخ پروازها و تاخیر می شود که بچه های توانیاب با توجه به آموزش هایی که از قبل دیده اند، افراد را راهنمایی می کنند.

توانیابانی که در مرکز پیام مشغول به کار هستند، در هر زمینه ای یکسری آموزش می بینند. بخشی از آموزش ها مربوط به نحوه صحبت و راهنمایی تماس گیرندگان و کار با کامپیوتر است و بخشی دیگر به نوع قراردادهای مرکز پیام برمی گردد. «ما نسبت به قراردادی که با شرکت های مختلف داریم، یک کارشناس از آن شرکت به اینجا می آید و اطلاعات موردنظر را در اختیار توانیابان قرار می دهد و آنها را نسبت به مواردی که باید پاسخگو باشند، آموزش می دهد».

اما نوع دیگری از فعالیت های مرکز پیام بررسی میزان رضایت از مشتریان یک شرکت یا نهاد است. بعضی از شرکت ها دوست دارند میزان رضایت مشتریان خود را سنجش کنند و خودشان وقت یا امکانات کافی برای انجام این کار را ندارند. به همین دلیل کار را به کاردان می سپارند. سوالاتشان را در قالب پرسش نامه در اختیار مرکز پیام قرار داده و گروه توانیابان وارد عمل می شوند. آنها تک به تک به فهرست مشتریانی که شرکت در اختیارشان قرار داده زنگ می زنند و پرسش نامه را تکمیل و در نهایت در اختیار شرکت مربوطه می گذارند.

یک بخش دیگر کار این مرکز، پاسخگویی به تبلیغات تلویزیونی است. حتما در برنامه های تلویزیونی شاهد تبلیغاتی بوده اید که برای گرفتن اطلاعات یا خرید محصول باید عددی را به شماره ای خاص پیامک کنید. گاهی مسئولیت این کار نیز بر عهده مرکز پیام رعدالغدیر است و گروه توانیابان پس از پیامک مشتری با شماره وی تماس گرفته و راجع به محصول مورد نظر اطلاعات مفصلی از جمله کیفیت محصول، قیمت و گارانتی در اختیار وی قرار می دهند. در نهایت اگر علاقه مند به خرید محصول باشید، فرد توانیاب، مشتری را به کارفرما یا شرکت مربوطه ارجاع داده تا پس از ثبت سفارش، محصول خود را دریافت کند.

هم فال هم تماشا

در طول کار همه مکالمات توانیابان با تماس گیرندگان ضبط می شود و در صورت نیاز یا وقوع مشکل تماس ها در اختیار کارفرما قرار می گیرد. رضایت مشتری نکته مهمی است که توانیابان شاغل در مرکز پیام آموزش دیده و به آن اهمیتی ویژه می دهند. سلطان زاده می گوید: بیش از ۹۰ درصد مشتریان از کار توانیابان و مجموعه مرکز پیام راضی بوده اند و اگر هم مشکلی بوده ما به سرعت آن را حل کرده ایم.

وی ادامه می دهد: این کار شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما این هنر توانیابان است که در روز ۸ ساعت روی چرخ نشسته و به سوالات مخاطبانشان جواب بدهند و با دقت آنها را راهنمایی کنند. 

حالا سه سال و نیم از فعالیت توانیابان در این مجموعه می گذرد و هر سال به تعداد آن ها اضافه می شود. این مرکز برای خیلی از توانیابان فرصتی بوده که خودشان را باور کنند، به محدودیت هایی که معلولیت شان برای آنها به وجود آورده است نه بگویند و کیفیت کارشان را ارتقا دهند. افراد و صاحبان مشاغلی که نیاز به خدمات فروش یا بررسی رضایت مشتری دارند، می توانند از طریق این مرکز پیام هم کارشان را راه بیندازند و هم با انجام اینکار مسئولیت اجتماعی شان را انجام دهند.

گزارش از فاطمه شیری

کد خبر 10744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =