افزایش ۲/۵برابری مبلغ حق پرستاری افرادمعلول ضایعه نخاعی /جلوگیری از هرگونه رانت با اجرای بخشنامه تعارض منافع

درنخستین روز ازهفته گرامیداشت"روزجهانی افراد دارای معلولیت" ،نشست خبری رئیس سازمان بهزیستی کشور با موضوع ارائه گزارش اقدامات انجام شده درخصوص اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت صبح امروز در سازمان بهزیستی برگزار شد.

به  گزارش  روابط عمومی و امور  بین الملل ،دکتر "وحید قبادی دانا" معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست با اشاره به نامگذاری این روز از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: تمام تلاش سازمان بهزیستی این است که تمام حقوق معلولین را به آحاد جامعه گوشزد کرده و شعار این هفته که ارتقاء مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار است را نهادینه کند.

 وی افزود: در شرایطی در این روز قرار داریم که در اسفندماه ۹۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و در ۸ اردیبهشت ماه امسال توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی بیان داشت: از زمان ابلاغ این قانون، سازمان بهزیستی همه تلاش خود را برای اجرایی کردن آن به کار بست اما مشکلی که وجود داشت تخصیص ناکافی برای اجرای این قانون بود که با تلاش وزیر و اهتمام رییس سازمان برنامه و بودجه ،تخصیص اولیه آن برای اولین بار در هفته گذشته صورت گرفت .

قبادی دانا خاطر نشان کرد: به این ترتیب بودجه مورد نیاز اجرای این قانون برای دو ماه مهر و آبان اختصاص یافت و سپس اقدامات عملی برای اجرای ماده ۷ و ۲۷ قانون  نیز براساس پیش بینی‌های انجام شده در دست اقدام قرار گرفت.

افزایش ۲/۵برابری حق پرستاری  معلولین ضایع  نخاعی

رییس سازمان بهزیستی در ادامه افزود: همچنین بعد از ابلاغ تخصیص بودجه در هفته گذشته، مبلغ حق پرستاری معلولین ضایع نخاعی ۲/۵برابر افزایش یافت.

وی با بیان این که پیش از این متوسط حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی ۲۰۰ هزار تومان در ماه بود گفت : این مبلغ به حدود ۵۵۴ هزار تومان افزایش یافته است و روی کارت ۲۶ هزار نفر شارژ شده است.

وی همچنین در خصوص اجرای ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از  معلولین گفت : برای اجرای این ماده قانونی به حدود ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که بودجه تخصیص داده شده برای این بخش تنها ۲۹۱ میلیارد تومان بود. براساس این ماده قانونی افراد معلول شدید و خیلی شدید باید حداقل حقوق پایه مصوبه هر سال را دریافت کنند که بار مالی زیادی نیز به همراه خواهد داشت. از آن جایی که به دلیل کمبود اعتبار برای اجرای این ماده قانونی مردد بودیم در نهایت برآن شدیم برای شروع، افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در دهک‌های اول تا سوم که نیازمندترین افراد شناسایی شدند، به این ترتیب ۱۹۱ هزار خانوار تحت پوشش در اولویت پرداخت قرار گرفتند. به این ترتیب علاوه بر مبلغ مستمری هر سه ماه، ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان براساس بعد خانوار به این افراد پرداخت می‌شود.

افرایش یارانه مراکزنگهداری به ۹۲۰هزار تومان

وی درخصوص مبلغ یارانه مراکز نگهداری از ۴۷ هزار معلول و سالمند در سراسر کشور نیز گفت: این مراکز تا دی ماه سال ۹۷ به ازای هر نفر ۶۴۰ هزار تومان دریافت می کردند که در پایان سال گذشته به ۷۷۰ هزار تومان رسید و در آبان ماه امسال این مبلغ به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین برای افراد دارای سرپرست غیر مؤثر یا مجهول الهویه مبلغ یک میلیون و ۴۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه درحال حاضر یک میلیون و پانصدهزار نفر افراد معلول تحت پوشش سازمان هستند گفت: ۱۲ درصد از این تعداد کم شنوا و ناشنوا، ۱۱ درصد کم بینا و نابینا، ۳۹ درصد جسمی و حرکتی، ۲۴ درصد ذهنی ۵ درصد صوت و گفتار و ۸ درصد اختلالات روانی مزمن هستند که نیاز به خدمات توانبخشی و توانمندسازی برای حضور در جامعه دارند.

وی بیان داشت، هدف ما این است که افراد دارای معلولیت یک زندگی مستقل با شأن و منزلت اجتماعی در سطح جامعه داشته و در درون خانواده خود حضور داشته باشند براین اساس هزار و ۳۵۰ مرکز به صورت شبانه روزی درحال ارائه خدمات در منزل برای افراد تحت پوشش فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴ ماه از یارانه مراکز ارائه خدمات در منزل پرداخت نشده است گفت :امروز با تأمین این اعتبار یارانه آنها پرداخت خواهد شد.

تصویب ۵ آیین نامه قانون جامع حمایت از معلولان

قبادی دانا در ادامه خاطرنشان کرد: از هفته بهزیستی تا به امروز تلاش شده تا آئین نامه های مربوط قانون جامع حمایت از معلولان در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب برسد که امیدواریم ۵ آئین نامه این قانون مربوط به ماده های ۳، ۹، ۱۲، ۱۳ و ۲۵ در این هفته توسط رئیس جمهور ابلاغ شود تا شرایط خوبی برای جامعه معلولین ایجاد شود.

 وی به ایین نامه ماده ۹ این قانون اشاره کرد و گفت: وی با بیان این‌که براساس ماده ۹ قانون حمایت از حقوق معلولان شهریه دانشگاه آزاد معلولان به طور کامل تا پایان مقطع ارشد پرداخت می‌شود، ادامه داد: همچنین برای دانشجویان مقطع دکتری چهار میلیون تومان و دانشجویان دانشگاه پیام نور و علمی – کاربردی تا ۶۰ درصد هزینه پرداخت می‌شود. همچنین به تمام افراد استفاده کننده از آموزش عالی غیرانتفاعی یا شبانه دولتی نیز کمک هزینه پرداخت می‌شود.

به گفته قبادی دانا ،یکی دیگر از اقدامات انجام شده این است که تاکنون به کسانی که دانشجوی دانشگاههای غیردولتی بودند مبلغی پرداخت نمی‌شد که از امسال این کمک هزینه پرداخت می‌شود.

وی به آیین نامه ماده ۱۲ قانون حمایت از  حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: براساس این  ماده کارانه افراد دارای معلولیت خفیف و شدید ین ۳۰ تا ۵۰ درصد پرداخت خواهد شد البته این امر نیاز به اعتبار زیاد دارد ولی سعی خواهیم کرد آنرا پرداخت کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ماده ۱۳ این قانون را معافیت سهم بیمه کارفرما و پیش فرما ذکر کرد و گفت: تا پیش از این کارفرمایان حق بیمه سقف خودشان را پرداخت می‌کردند و سپس در صورت تامین اعتبار این سهم را از سازمان بهزیستی می‌گرفتند، اما براساس آیین‌نامه جدید حق بیمه افراد دارای معلولیت به طور مستقیم از سوی سازمان بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. همچنین براساس ماده ۲۵ نیز والدین یا سرپرست افراد معلول از پرداخت ۵۰ درصد از مالیات مزد خود معاف هستند.

معافیت ۵۰درصدی  دستمزد والدین فرزندان معلول

وی همچنین بیان داشت: با اهتمام وزیر و رئیس جمهور براساس ماده ۲۵ این قانون هریک از والدینی که معلول شدید و یا خیلی شدید داشته باشند ۵۰ درصد از دستمزد آنها از مالیات معاف خواهد شد.

وی استخدام معلولین در مراکز دولتی و غیر دولتی را یکی دیگر از مواردی ذکر کرد که سازمان پیگیر آن بوده است .

اختصاص سهم ۳درصدی  برای  استخدام  افرادمعلول

به  گفته وی ، ۳ درصد از استخدام های جدیددر سازمان های دولتی و غیر دولتی به افراد معلول اختصاص خواهد یافت حتی اگر ۳ درصد هم پر نشود این امتیاز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و به هیچ فرد غیر معلول اختصاص نخواهد یافت.

وی درخصوص مناسب سازی مناطق مختلف گفت: جلسات متعددی با ستاد مناسب سازی کشور برگزار شده است که امیدواریم این هفته باحضور وزیر کشور نیزجلسه ای تشکیل شود تا ازاین طریق بتوانیم سازمان های ذیربط را ملزم به رعایت آن کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی درخصوص اقدامات پیشگیری هم افزود: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه بشده است به گونه ای که سال ها با مداخلات به هنگام برای افراد ناشنوا و نابینا غربالگری هایی صورت گرفته است.

انجام رایگان آزمایشات ژنتیکی

وی همچنین به طرح جدید سازمان درخصوص ژنتیک اشاره کرد و گفت: از مهرماه امسال تمام خانواده هایی که فرد معلول دارند ازنظر ژنتیکی بررسی خواهند شد.

وی تصریح کرد: همه آزمایش های این طرح برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت رایگان انجام خواهد شد که امیدواریم پس از این غربالگری پرونده آنها کامل و بانک ذخایر ژنتیک راه اندازی شود.

قبادی دانا ، هدف ازاجرای این طرح را در راستای کاهش بروز معلولیت ها در آینده و توقف موتور ایجاد معلولیت ذکر کرد.

وی به موضوع سالمندان اشاره کرد و گفت: در ۳۰ سال آینده، جمعیت  سالمندی  ۳.۶ درصد رشد خواهد داشت  که با امضاء سند ملی سالمندان امیدواریم طی ۲ سال آینده ردیف اختصاصی بودجه برای سالمندان درنظر گرفته شود.

واگذاری هزار و ۷۵ واحد مسکونی در این  هفته

وی به مسکن مددجویان اشاره کرد و گفت: وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت بهزیستی کشور آماده‌سازی ۱۱۶ هزار واحد مسکونی به مددجویان سازمان بهزیستی تسهیل شده که از این تعداد ۹۲ هزار واحد در اختیار افراد دارای معلولیت قرار گرفته؛ همچنین براساس آمارها، تحویل حدود ۸۰ هزار مسکن از ابتدای دولت تدبیر و امید بوده که از این تعداد ۶۴ هزار مسکن در اختیار معلولان قرار گرفته است. در حال حاضر ۴۸ هزار مسکن مددجویی در حال ساخت است که از این تعداد ۳۶ هزار منزل مسکونی در اختیار معلولان قرار خواهد گرفت. همچنین برای مسکن خانوارهای بیش از دو فرزند معلول نیز که ۱۴ هزار خانوار بودند ۷۰۰۰ مسکن واگذار شده است. هزار و ۷۵ مسکن نیز این هفته به خانوارها واگذارخواهد شدکه ۳۶۳ مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول به بالا و ۶۹۴ مسکن نیز برای سایر مددجویان است.

وی همچنین گفت: برنامه های در حوزه شفاف سازی انجام گرفته که در این هفته نیز برای کمک جلب اعتماد مردم و مشارکت بیشتر خیرین سایر قدم ها برداشته خواهد شد.

همچنین قرار است در این هفته با مسئولین بلندپایه جلساتی باحضور معلولان برگزار شود.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله ای طولانی داریم که امیدواریم یک صدای واحد برای جامع معلولیت داشته باشیم.

جلوگیری از هرگونه رانت با  اجرای  بخشنامه  تعارض منافع

وی درخصوص بخشنامه تعارض منافع گفت: بهزیستی یک سازمان دولتی است که بودجه دولتی دریافت می کند بنابراین نباید شرایطی ایجاد شود تا منافع و سلامت جامعه هدف با خطا مواجه شود از اینرو این سازمان به مدیران و پرسنل سازمان که مراکز غیر دولتی دارند ۳ ماه فرصت داده است که بین مسئولیت مدیریت و خدمات رسانی در مراکز یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: از ۴۴ هزار مرکز و مؤسسات غیر دولتی که تحت پوشش سازمان هستند ۴۰۰ تا ۵۰۰ مرکز مخاطب این بخشنامه هستند البته بازنشستگان و بستگان مدیران شامل این بخشنامه نخواهد شد.

وی همچنین افزود: از بین تعداد مدیران و پرسنل سازمان ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر شامل این بخشنامه می شوند که باید تا یک ماه دیگر تعیین وضعیت کنند.

قبادی دانا ، هدف از صدور این بخشنامه را جلوگیری از هرگونه ئرانت دانست.

بیش از ۹۵ درصد از این افراد تحت پوشش بسته حمایتی معیشتی دریافت کردند

وی درخصوص دریافت بسته حمایتی معیشتی افراد معلول گفت: درحال حاضریک  میلیون و ۸۸ هزار خانوار از بهزیستی مستمری دریافت می کنند که از این تعداد یک میلیون و ۳۲ هزار خانوار بسته حمایتی دریافت کردند یعنی بیش از ۹۵ درصد از این افراد بسته حمایتی معیشتی بعد از افزایش نرخ بنزین دریافت کردند. یک درصد از ۵ درصد باقیمانده مربوط به افرادی هستند که در ماه های گذشته یارانه آنها قطع شده است، ۲ درصد دیگر نیز از گذشته یارانه دریافت نمی کردند (۲۵ هزار خانوار) که قرار شد بسته حمایتی معیشتی آنها برقرار شود از اینرو میزان پوشش بسته حمایتی معیشتی به ۹۷ درصد خواهد رسید. ۲ درصد دیگر نیز خانوارهایی هستند که یارانه حمایتی دریافت می کنند اما بسته حمایتی نگرفتند که از آنها خواسته ایم مراجعه و اعتراض خود را اعلام کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

رونمایی از دو بسته آموزشی

در یاپان نشست رییس سازمان بهزیستی کشور از دوبسته آموزشی (بسته آموزشی فعالیت های روزمره زندگی ویژه افراد دارای  آسیب نخاعی) و(بسته بتا بهزیست توانبخشی اتیسم بهزیستی) رونمایی کرد.

کد خبر 10741

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =