تشریح برنامه های هفته ایدز در بهزیستی استان مرکزی

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی برنامه های هفته ایدز در این اداره کل را تشریح نمود.

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی  افزود :همه ساله در مقطع زمانی خاص همزمان با سایر کشورهای جهان ۱۰ آذر ماه (اول دسامبر) به عنوان روز جهانی ایدز در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است.

امینی  بیان کرد: نظر به اینکه موضوع ایدز صرفا یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و غیره نیز می باشد و به منظور اطلاع رسانی مناسب در این خصوص ، تعیین زمان بیشتر از یک روز و تعمیم آن به هفته اطلاع رسانی ایدز از ۱۶-۱۰ آذر ماه در نظر گرفته شده است .

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به این مهم و حساسیت موضوع ایدز و رسالت همگانی در این زمینه ،  اطلاع رسانی مناسب در خصوص HIV و ایدز و اهمیت پیشگیری از آن  ، جلب حمایت سیاستگزاران ، مسئولان و سازمانها از برنامه های HIV و ایدز و افزایش همکاریهای بین بخشی ،  معرفی اقدامات ، دستاوردها و چالشهای موجود در زمینه برنامه های HIV و ایدز در کشور، جلب مشارکت انجمنهای غیر دولتی و عموم مردم در برنامه های پیشگیری و کنترل HIV و ایدز در کشور، برجسته سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن از مهم ترین فعالیتهای این اداره کل در هفته مذکور میباشد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در ادامه بیان نمود:  یکی از وظایف و ماموریت های سازمان های متولی در امور بیماری ایدز افزایش سواد آحاد مردم نسبت به بیماری ایدز در زمینه دو مقوله " آگاهی و نگرش "  نسبت به بیماری ایدز میباشد و با توجه به وضعیت محدود منابع مالی ، کمبود نیروی انسانی و ..... به نظر میرسد تشکیل کمیته های تخصصی فقط از طریق برنامه شبکه های استانی امکان پذیر میباشد چرا که رسانه تصویری کم هزینه ترین ،اثر بخش ترین و گیرا ترین شبکه اجتماعی میباشد. که این موضوع توسط حوزه پیشگیری بهزیستی استان در کمیته SIP" " در استانداری مرکزی طرح موضوع شده است .

ایشان در خصوص بیماری  ایدز افزود : عفونت اچ.آی.وی./ ایدز بر همة جنبه های زندگی، از جمله جنبه های روانی، اجتماعی و جسمی، تأثیر میگذارد و میتواند موجب ترس از ادامة زندگی با این عفونت شود. این عفونت به دلیل درگیر کردن همة اعضا و اند امها، عوارض جسمی زیادی بر جا ی میگذارد. در کنار عوارض جسمی، مبتلایان  به این عفونت از مشکالت روحی روانی هم رنج میبرند. شایعترین مشکلات  روحی روانی این بیماران، افسردگی و اضطراب است. این مشکلات  ممکن است بر افراد خانواده نیز تأثیر بگذارد. به نظر میرسد در میان انبوه مشکلات  این بیماران، به جنبه های روحی روانی آنها  کمتر توجه شده است. مبتلا  به این عفونت موجب از دست دادن موقعیتهای اجتماعی، اقتصادی، شغلی و حتی سکونت میشوند. بنابراین، افراد مبتلا به عفونت اچ.آی.وی. بسیار آسیب پذیر و نیازمند حمایتهای روحی و روانی مناسب از طرف خانواده و جامعه میباشند.

این مقام مسئول در خصوص مشکلات بیماران ایدز  گفت : عدم آگاهی آحاد مردم نسبت  به بیماری ایدز ،عدم نگرش صحیح  آحاد مردم نسبت به بیماری ایدز ،کمبود منابع مالی ویژه بیماران ایدز به منظور حمایت همه جانبه از بیماران ، عدم حمایت بیمه ها و مراکز درمانی از پذیرش بیماران مبتلا به ایدزاز مهم ترین مشکلات  بیماران ایدز می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد : یکی از برنامه‌ها ی ابتکاری این اداره کل  برپایی اتوبوس سلامت در سطح شهرستان اراک تا پایان هفته اطلاع رسانی ایدز است که علاوه بر آگاه‌سازی، آزمایشات رایگان تشخیص اچ آی وی مثبت را نیز بصورت محرمانه انجام می‌دهد. امسال ششمین سال فعالیت این اتوبوس است و سال گذشته از بیش از ۵۰۰ نفر آزمایش گرفته شد.

ایشان ضمن عنوان این مطلب که کلیه خدمات ویژه افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت رایگان است،خاطرنشان کرد: در این هفته بصورت ویژه در مراکز شلتر و دی آی سی بر اطلاع رسانی و پیشگیری از این بیماری تمرکز شده است وعلاوه بر آن همکاران در مراکز ترک اعتیاد در حال آموزش‌های لازم و آگاه سازی معتادان هستند.
 ایشان در پایان  بیان نمود : تنها مرکزی که در سطح استان از کمیسیون مرکز ماده 26 استان مجوز دریافت کرده است " باشگاه مثبت " میباشد وخدمات ارائه شده توسط این مرکز خدمات مددکاری ،مشاوره فردی و گروهی ویژه بیماران ،برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه بیماران و خانواده آنها،توزیع سبد غذایی ، مشاوره تحصیلی ،ارجاع و راهنمایی بیماران به مراکز درمانی می باشد.

کد خبر 10738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد