بازدید استاندار اردبیل و اعضاء شورای مبارزه با مواد مخدر استان از مرکز جامع درمان وبازتوانی معتادین در حال تجهیز

با راه اندازی مرکز جامع اقامتی بهبود و بازتوانی راه انزاب اردبیل ، علاوه بر مداخلات سم زدایی و پرهیز مدار مبتنی بر رویکرد اجتماع درمان مدار ، به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار ، مداخلات روانی – اجتماعی و توانمند سازی شغلی پرداخته و تماهی این خدمات در قالب طرح درمان مدیریت مورد انجام می گیرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان اردبیل ، دکتر بهزاد ستاری مدیرکل استان اردبیل درچهارمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت : مرکز مورد نظر مشکل مالکیتی داشته که با پیگیری از اداره راه و شهرسازی این موضوع منتفی شد و چند روز آینده سند صادر خواهد شد.

ستاری افزود : پیمانگار جهت کارهای ساختمانی تعیین وبا توجه به اعتبارات موجود ، دیوار کشی ، سیم کشی و سرویس های بهداشی آماده شد و محوطه سازی و آسفالت ریزی ورودی را شهرداری محترم  اردبیل مطابق مصوبه شورای هماهنگی استان متقبل خواهند بود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ازرایزنی و دیدار خود با معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشوردر خصوص راه اندازی این مرکز، خبرداد و گفت : با موافقت رییس سازمان مقررگردید الگو جامع درمان و بازتوانی مبتنی برتداوم درمان در این مرکز راه اندازی شود و همچنین دستور اختصاص یارانه درمان و بازتوانی معتادین تا سقف صد نفر را  صادر  فرمود.

در این الگو بطور همزمان علاوه بر مداخلات سم زدایی و پرهیز مدار مبتنی بر رویکرد اجتماع درمان مدار ، به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار ، مداخلات روانی – اجتماعی و توانمند سازی شغلی پرداخته و تماهی این خدمات در قالب طرح درمان مدیریت مورد انجام می گیرد.

دکتر بهزاد ستاری در ادامه اضافه کردند : سیر درمان در این الگو بدین صورت است که فرد براساس مدل مراکز اقامتی بهبود و باز توانی در مرکز پذیرش و به مدت دو هفته شروع به اجرای برنامه سم زدایی تحت  نظر پزشک نموده و سپس وارد دوره برنامه های اقامت سه و نیم ماهه مبتنی بر رویکرد اجتماع درمان مدار ( TC) شده و تحت نظر تیم درمان مداخلات لازم روانی – اجتماعی  بر روی وی انجام می گیرد. پس از پایان دوره سم زدایی و اقامت ، فرد بهبود یافته به مدت هشت ماه بصورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می کند در این مرکز جهت اشغال و توانمندسازی افراد  سایت پروش گل رز و پرورش ماهی احداث می شود.

در ادامه استاندار اردبیل گفت:این ساختمان جهت راه اندازی کارگاه های آموزشی و کمپ ترک اعتیاد خریداری شده و مدیریت آن به یکی از تشکل های مردم نهاد و خیریه واگذار شده است.

وی با بیان اینکه وجود این مجموعه برای شهر اردبیل لازم بود گفت: در این محل علاوه بر باز آفرینی معتادین، در محدوده آن سالن پرورش گل رز هلندی و پرورش ماهی و سایر کارگاهها ایجاد خواهد شد برای ۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می شود.

استاندار اردبیل پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی را وظیفه همه دستگاه ها و خانواده ها دانست و گفت: اعتیاد مادر  تمامی بزهکاری ها و نا امنی هاست و در گسترش تمامی آسیب های اجتماعی دخیل بوده و ما باید در کاهش این موضوع تلاش جدی داشته باشیم.

وی افزود: این محل نوعی ایجاد انگیزه جهت ترک  اعتیاد برای افرادی که بنا به دلایلی دچار مشکل شده و اظهار ندامت می کنند خواهد بود.

بهنام جو با اشاره به اینکه جلب مشارکت‌های عمومی و مردمی برای اینگونه مسایل احساس می شود تصریح کرد:شهرداری و شورای اسلامی در محوطه سازی این محل اعتبار لازم را تصویب می کنند و هرگونه پیگیری مسایل اداری و هماهنگی با دستگاه ها اجرایی بر عهده فرماندار اردبیل است‌.

وی با تاکید بر اینکه هیئت مدیره و پیمانکار اجرای عملیات طرحهای پرورش ماهی و سالن پرورش گل رز هلندی را آغاز کنند افزود: همزمان با آغاز پروژه ها تسهیلات مورد نیاز بعد از استعلام بانک عامل در اختیار مدیر کمپ گذاشته می شود.

در این جلسه رییس کل دادگستری استان، دادستان  عمومی و انقلاب مرکز استان و  مدیران دستگاههای عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان  از روند اجرای  مرکز جامع و باز توانی مبتنی بر تداوم درمان  بازدید شد.

کد خبر 10721

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد