ششمین المپیاد ورزشی بهبودیافتگان در تبریز / یاریگر هم باشیم

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی برگزاری رقابت‌های سالم فرهنگی و ورزشی را در ارتقاء فعالیت‌های اجتماعی مثبت و هدفمند و تقویت روحیه خودباوری مهم خواند.

محسن ارشدزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، با بیان اهمیت برگزاری رقابت‌های ورزشی معتادان بهبود یافته اظهار داشت:  سازمان بهزیستی به‌عنوان پیشرو و پرچمدار عرصه پیشگیری و درمان اعتیاد کشور سال‌هاست که با طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع و جامع و همه‌جانبه‌ نگر نقش منحصر به‌فرد و سهم قابل توجهی از بار اعتیاد را به دوش کشیده است.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات برای نخستین بار در سطح کشور و به مدت 6 سال به‌طور مرتب و منسجم در آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود، افزود: همدلی و همراهی که هنگام رقابت‌های سالم ورزشی در بازیکنان شکل می‌گیرد، عاملی مهم و پیشگیرانه در گرایش فرد به آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از بازگشت به اعتیاد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های بهزیستی در ابعاد مختلف فرهنگی، ورزشی و موضوعات مختلف اجتماعی بر اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده‌ها در زمینه‌های پیشگیری و کاهش آسیب صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی خواستار توجه جدی‌تر مسوولان امر به مقوله ورزش به‌عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل در عرصه پیشگیری و آگاه‌سازی در عرصه مبارزه با موادمخدر شد و بر مشارکت و هم‌افزایی مجموعه دستگاه‌های اداری در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی تاکید کرد.

ارشدزاده با بیان اینکه در فعالیت‌های ورزشی و گروهی، مسوولیت‌پذیری فرد افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: مسوولیت پذیری افراد بتدریج در جنبه‌های دیگر زندگی تعمیم داده شده و عاملی موثر در جایگزینی رابطه‌ها و عادت‌های ناسالم  محسوب می‌شود که انجام دادن این چالش‌های جسمی، اعتماد به نفس را ارتقا می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری المپیاد ورزشی، برنامه‌ریزی مطلوب همکاران معاونت پیشگیری بهزیستی و واحد تربیت بدنی و فوق برنامه  را ستود و  از همکاری مجدانه عوامل شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان، شهرداری و اداره‌کل ورزش و جوانان در راستای برگزاری ششمین المپیاد ورزشی معتادان بهبود یافته  قدردانی کرد.
 

* لزوم تقویت باور اجتماعی نسبت به توانمندی بهبود یافتگان

سوسن محسنی، معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اهمیت برگزاری ششمین المپیاد ورزشی بهبود یافتگان مراکز اقامتی و بازتوانی استان آذربایجان‌شرقی بیان داشت: بهزیستی در تمام طیف‌های پیشگیری اولیه، درمان، بازتوانی و کاهش آسیب همچنین حمایت‌های اجتماعی برنامه‌های موثری طراحی و اجرا کرده است و در این زمینه از توان و ظرفیت مردم و نهادهای مردمی بهره جسته و مفهوم واقعی اجتماع محوری و مشارکت مردمی را به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های موثر و تاثیرگذار در بحث توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی، شرکت بهبود یافتگان از بلیه اعتیاد در برنامه‌های فرهنگی و ورزشی است.

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: در این راستا و به‌منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نظیر زمینه‌سازی برای حضور مجدد فرد بهبود یافته در اجتماع، بازسازی نگرش اجتماعی نسبت به فرد بهبود یافته،  افزایش میزان تاب‌آوری و اعتماد به نفس در فرد بهبود یافته، تکمیل چرخه بهبود و بازتوانی همچنین  برگزاری المپیادهای ورزشی و فرهنگی با نتایج و بازتاب مثبتی همراه بوده است.

وی ادامه داد: معاونت پیشگیری بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی امسال برای ششمین سال متوالی المپیاد ورزشی بهبود یافتگان را  از تاریخ 2 الی 9 آذرماه و با شرکت حضور 240 نفر از بهبود یافتگان از اعتیاد در شهرهای تبریز و مراغه برگزار می‌کند.

محسنی اظهار امیدواری کرد تا اجرای چنین برنامه‌هایی در کنار ارائه خدمات پیشگیرانه و درمان و کاهش آسیب، باور اجتماعی را نسبت به توانمندی‌های این افراد تقویت کرده و بازگشت مجددشان به زندگی پاک و عاری از مواد را تسهیل کند.

* تزریق روح سرزندگی و امید به خانواده

احد گلزاری، مدیر مرکز غیردولتی اقامتی بهبودی و بازتوانی معتادان  نیز با بیان اهمیت ترویج فرهنگ ورزش  تصریح کرد: برگزاری المپیاد و مسابقات مختلف ورزشی ، روح و جسم معتادان بهبود یافته را رشد و از لحاظ معنوی نیز ترمیم می‌کند.

وی ادامه داد: معتاد چون از جامعه طرد شده با بهبودی و افزایش  عزت نفس ضمن افزایش اعتماد به نفس، روح سرزندگی، باور و امید را به خانواده باز می‌گرداند.

وی از تلاش‌های مجموعه بهزیستی استان در راستای برگزاری  کارگاه‌های آموزشی برای مدیران مراکز، مددیاران همچنین ترتیب جلسات توجیهی برای پیوند و آشتی خانواده،  قدردانی کرد و یادآور شد: برگزاری این برنامه‌ها نتایج خوب و موثری داشته و در افزایش تعامل اجتماعی و آرامش روانی خانواده دخیل است.
 

* جذابیت دنیای ورزش در مداخلات پیشگیرانه

مرتضی دیوباد، دبیر و سرپرست فنی المپیاد ورزشی نیز استقبال از این دوره از رقابت‌ها را ستودنی خواند و گفت: ورزش می‌تواند مناسب‌ترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد  تلقی شود.

وی افزود: در ششمین دوره از المپیاد ورزشی 240  نفر از معتادان بهبود یافته در هشت رشته آقایان و چهار رشته بانوان از شهرستان‌های استان،  با هم به‌صورت متمرکز در شهرستان‌های تبریز و مراغه در حال رقابت هستند.

دبیر و سرپرست فنی المپیاد ورزشی، شرط حضور معتادان بهبود یافته در المپیاد ورزشی را پاکی حداقل  ۶ ماهه در کمپ‌های ترک اعتیاد استان اعلام کرد.

دیوباد ادامه داد: این المپیاد در رشته‌های تنیس روی میز، شنا، شطرنج، دوومیدانی، آمادگی جسمانی، طناب‌کشی، والیبال و فوتسال به مدت هشت روز در حال برگزاری است.

وی همچنین از رویکرد پررنگ امور فرهنگی در ششمین دوره برگزاری المپیاد ورزشی  و تداوم  آن در قالب برگزاری مسابقات و برنامه‌های متنوع دیگر خبر داد.

کد خبر 10667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد