۹۰ درصد جامعه در مرحله پیش از بیماری آشکار/برگزاری همایش ملی سالمندی

دومین نشست تخصصی سلامت سالمندی با موضوع "سقوط در سالمندان، پیامدها و راهکارها"، از سوی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بهرامی، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در دومین نشست تخصصی سلامت سالمندی با موضوع "سقوط در سالمندان، پیامدها و راهکارها"، با اشاره به اهمیت توجه به معضلات و مسایل دوره سالمندی، اظهار کرد:‌ در یک نظام جامع سلامت، پیشگیری و آموزش بر درمان اولویت دارد، این در حالیست که در جامعه ما به علت غفلت مسئولان و مردم به جای  پیشگیری، ارایه آموزش‌های لازم و همچنین ارتقای سواد سلامت جامعه، بیشتر برنامه‌ها و هزینه‌های سلامت به بخش درمان اختصاص دارد.

وی با اشاره به چرخه سلامت افراد از زمان جنینی، زمان تولد، دوره وجود ریسک فاکتورها، بروز بیماری پنهان، بروز بیماری آشکار، توانبخشی و درمان و در نهایت مرگ، عنوان کرد: ۹۰ درصد افراد جامعه در مرحله پیش از بیماری آشکار قرار دارند که می توان با ارایه آموزش‌های صحیح و اصلاح سبک زندگی از ورود آنها به مرحله بیماری آشکار و بروز انواع بیماری‌ها در جامعه پیشگیری کرد. این درحالیست که در کشور ما آنگونه که باید به اصول پیشگیری توجه نشده و بعد از بروز بیماری، تمام بودجه‌ای که باید صرف آموزش و پیشگیری می‌شد، در بخش درمان و توانبخشی افراد هزینه می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت آموزش از طریق مراجع با صلاحیت و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، خاطرنشان کرد: با توجه به موضوع نشست امروز، یکی از بهترین راهکارها برای کاهش معضلات و مشکلات دوره سالمندی و پیشگیری از بروز بیماری‌های شایع دوران سالمندی، انتقال آموزش‌های مناسب به افراد از طریق مراجع صلاحیت‌دار و دانشگاهی است که جهاد دانشگاهی با برگزاری نشست‌های تخصصی در این راستا اقدام کرده است.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت انتقال آموزش‌های مناسب به جامعه در رابطه با مدیریت صحیح دوران سالمندی، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی سلامت سالمندی در این راستا گام برداشته و ضمن دریافت نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی در رابطه با مسایل و معضلات دوران سالمندی، نسبت به انتشار این اطلاعات در سطح جامعه و ارایه راهکارهای عملی و کاربردی برای مرتفع کردن این چالش‌ها اقدام می‌کند.

بهرامی با اشاره به ابرچالش سالمندی در کشور، خاطرنشان کرد: ‌برگزاری این نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و اساتید حوزه سالمندی، در انتقال این دغدغه‌ها به مسئولان و سیاستگذاران و ارایه راهکارهایی برای رفع و کاهش مشکلات تاثیرگذار است.

سلامت سالمندی و سلامت روان دو موضوع مغفول شبکه سلامت

همچنین فرج حسینیان، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ماموریت‌های این واحد در حوزه سلامت سالمندی و سلامت روان، اظهار کرد: سلامت سالمندی و سلامت روان هر دو جز موضوعات مغفول در سیستم و شبکه سلامت کشور است که از طرف دیگر به شدت نیاز امروز جامعه ماست.

وی با اشاره به حضور ۸ میلیون سالمند در کشور و با بیان اینکه این آمار تا ۲۰ سال آینده به بیش از ۲۸میلیون نفر افزایش می‌یابد، عنوان کرد: در صورت عدم توجه و برنامه‌ریزی صحیح، این مساله در آینده به یک مشکل، معضل و بحران بزرگ تبدیل می‌شود.

حسینیان با اشاره به تلاش معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی برای جریان سازی در حوزه سالمندی، اظهار کرد: در بخش پزشکی حوزه سالمندی با راه‌اندازی مرکز درمان در منزل سالمندی "امداد" ‌و در بخش سلامت روان با راه‌اندازی مرکز سلامت روان "روئین" نسبت به ارایه خدمات سلامت به سالمندان اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به ورود جهاد دانشگاهی به مباحث اجتماعی موضوع سالمندی، خاطرنشان کرد: در این حیطه نیز طی برگزاری نشست‌هایی با ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط همچون شهرداری، بهزیستی و وزارت بهداشت درصدد جریان‌سازی اجتماعی در حوزه سالمندی هستیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه این معاونت جهت برگزاری نشست‌های تخصصی ماهانه در حوزه سالمندی، گفت: همچنین همایش ملی سالمندی توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری سازمان‌های ذیربط، اردیبهشت ماه ۹۹ برگزار می‌شود.

در این نشست تخصصی، همچنین  دکتر احمد دلبری، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و رییس مرکز تحقیقات سالمندی با موضوع "بهینه سازی و مناسب سازی محیط پیرامون سالمندان"، دکتر مریم نیک صولت استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر وحید علی پور با موضوع " بررسی هزینه های اقتصادی سقوط در سالمندان" و دکتر مریم تاج ور با موضوع "بررسی نظام های مراقبتی و حمایتی در خصوص سقوط در سالمندان" به ایراد سخنانی پرداختند.

انتهای پیام

کد خبر 10647

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد