آخرین وضعیت سرویس‌دهی مرکز شبانه نگهداری از معتادان در فصول سرد سال

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور همزمان با آغاز فصل سرما آخرین وضعیت شلترها و مراکز شبانه نگهداری از معتادان را تشریح کرد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر سال با توجه به شروع فصل زمستان به استان‌ها اعلام می‌کنیم تا تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به معتادان بی‌خانمان را فراهم کنند، افزود: این امکانات شامل مراکز خدمات رسانی روزانه و شلترها می‌شود. امسال هم در همه استان‌ها و در استان تهران به طور ویژه و خاص این کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۶ DIC یا مرکز خدمت‌رسانی گذری به شکل روزانه به معتادان پرخطر خدمات می‌دهند، اظهار کرد: همچنین ۱۰۸ مرکز سرپناهی یا شلتر شبانه داریم که از این تعداد ۲۸ مرکز در استان‌های مختلف مربوط به زنان است. دو مرکز نیز در تهران آماده خدمات‌رسانی هستند و تا کنون مشکلی گزارش نشده است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: در تهران تنها مشکلی که از ستاد گزارش شده در خصوص حدود ۲۰ زن معتاد پرخطر در دره فرحزاد است. این افراد جا و مکان ندارند و پیگیری‌های لازم صورت گرفته تا هر طور ممکن است به آنها خدمت‌رسانی شود. حتی شهرداری برای آنها سرپناهی در دره فرحزاد نظر گرفته بود که ظاهرا به دلیل مقاومت اهالی منطقه، شهرداری مجبور شد تا این مرکز را تعطیل کند. به هر حال مراکز ما از هر طریقی که می‌توانستند سعی کرده‌اند به آنها خدمت‌رسانی کنند از جمله اینکه یک اتوبوس اجاره شده که از شب‌ تا صبح با روشن کردن بخاری و توزیع پتو، تبدیل به سرپناهی برای این زنان شده است.

براتی سده در ادامه توضیح داد: در دره فرحزاد شلتری مشغول فعالیت نیست و این زنان نیز به شلترهای مناطق دیگر نمی‌روند. با این حال بهزیستی این آمادگی را دارد که اگر این زنان به منطقه دیگر می‌رفتند آنها را به مناطق دیگر انتقال دهد. با این وجود سعی کردیم حداقل در همان محلی که هستند خدمات لازم را  دریافت کنند. راه حلی که به ذهن موسسات همکار ما رسید این بود که این اتوبوس‌ها حداقل برای طی کردن شب در این مناطق حضور داشته باشند. تاکنون نیز گزارشی از مشکلات احتمالی به دست ما نرسیده است. در استان‌های دیگر هم تا الان گزارشی در مورد بروز مشکل و مرگ و میر معتادان در اثر سرما گزارش نشده است.

به گفته وی، میزان مراجعه معتادان به مراکز نگهداری شبانه (شلترها) در فصل زمستان افزایش می‌یابد و تا این لحظه نیز تقریبا ظرفیت این مراکز در کشور تکمیل شده است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ظرفیت این مراکز بین ۴۰ تا ۵۰ نفر است و به استان‌های دیگر هم اعلام شده که اگر لازم است از ظرفیت DICها با اینکه آنها خدمات روزانه ارائه می‌دهند و مرکز شبانه نیستند، استفاده کنند.

براتی سده در پایان تاکید کرد: در ۶ ماه نخست امسال حدود ۴۷۰۰ نفر زن معتاد و حدود ۱۴ هزار مرد معتاد از ظرفیت مراکز نگهداری شبانه (شلترها) استفاده کرده‌اند که احتمالا در نیمه دوم سال این آمار افزایش بیشتری می‌یابد.

انتهای پیام

کد خبر 10644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد