اجرای طرح توانبخشی مبتنی برجامعه برای استقلال معلولان قزوینی

هدف از اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه مستقل شدن معلولان است این قشر با دریافت خدمات توسط سازمان بهزیستی کمتر به کمک دیگران نیاز پیدا می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین راحله جاتن گفت: یکی از راهبردی ترین روش ها که در فعالیت های توانبخشی وجود دارد اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) است که در استان قزوین از سال ۱۳۸۰ با هدف شناسایی معلولان، تشخیص معلولیت و نیاز سنجی برای انجام خدمات با کیفیت بالاتر آغاز به کار کرده و در حال حاضر در مناطق روستایی استان در حال فعالیت است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: یکی از راهبردی ترین روش ها که در فعالیت های توانبخشی وجود دارد اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) است که در استان قزوین از سال ۱۳۸۰ با هدف شناسایی معلولین، تشخیص معلولیت و نیاز سنجی برای انجام خدمات با کیفیت بالاتر آغاز به کار کرده و در حال حاضر در مناطق روستایی استان در حال فعالیت است.

جاتن بیان کرد: خدمات رسانی در روش توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)  به نوعی است که فرد معلول، خانواده او و جامعه را درگیر می کند و دولت به عنوان حامی این طرح است و مسئولیت اصلی در فرآیندهای این طرح برعهده خود معلول و جامعه است.

به گفته او، افرادی به عنوان تسهیلگر به صورت داوطلب و با علاقه شخصی  در سطح روستاهای استان فعالیت دارند که این تسهیلگران روند مراحل خدمات رسانی به معلولان در مناطق روستایی را سرعت می دهند.

این مسئول ادامه داد: از مهم ترین راهبردهای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه ارائه خدمات مالی خرد است این خدمت افراد را به سمت سرمایه گذاری های متمرکز و کارهای گروهی سوق می دهد و معلولان می توانند با دریافت وام های اشتغالزایی که مبلغ آن ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد می باشد از خدمات مالی خورد استفاده کنند و به یک اقتصاد کلان دست یابند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین افزود: تعداد افراد تسهیلگر در استان قزوین ۲۵ نفر می باشد، که بعضی از این افراد به دلیل درک بهتر شرایط افراد دارای معلولیت از خود معلولان هستند و این انجمن به صورت خصوصی فعالیت دارد و حقوق ناچیزی از بهزیستی دریافت می کنند و به نوعی رابطین سازمان بهزیستی و معلولان ساکن در روستاها هستند.

جاتن بیان کرد: تسهیلگران با حضور در روستاها مشکلات معلولین را شناسایی و رصد  می کنند و آنها را با توجه به نوع نیازشان به مراکز خدماتی بهزیستی معرفی می کنند. همچنین دستگاه های مراکز مربوطه از جمله مدارس،درمانگاه ها، مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، خانه های بهداشت، دهیاری ها ، شوراها همه مشارکت می کنند تا مشکلات یک فرد دارای معلولیت در روستا که از امکانات کمتری نسبت به شهر برخوردار است، را حل کنند.

او یکی دیگر از اهداف برگزاری دوره های آموزشی برای معلولان که توسط تسهیلگران انجام می شود را  فقرزدایی اعلام کرد و گفت: اکثر افراد معلول از اقشار فقیر در تمامی جوامع هستند و شاهد درصد بالایی  از فقر در این قشر هستیم و این امر ناشی از عدم فرصت حضور در جامعه و عدم دستیابی  به حرفه و شغل برای افراد دارای معلولیت است.

این مسئول یاداور شد: از دیگر خدمات ارائه شده توسط سازمان بهزیستی استان در حوزه توانبخشی به معلولان روستایی اهدای رایگان وسایل توانبخشی مانند ویلچر،  واکر، عصا و سمعک و اقلام دیگر می باشد، همچنین خدمات موردی مانند: کمک هزینه درمان، پرداخت مستمری ماهیانه، کمک هزینه ایاب و ذهاب، تامین وسایل ضروری منزل بسته به وجود اعتبار کافی،تعمیرات مسکن، مناسب سازی مسکن برای تسهیل در عبور و مرور معلولان بوده  که سال گذشته ۵۰ واحد مسکونی در روستاهای اطراف مناسب سازی انجام شده است.

استان قزوین۷۷۰۰ معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی ساکن در سطح روستاها دارد که این تعداد حدود یک سوم معلولان شناسایی شده در کل استان را تشکیل می دهد.

کد خبر 10553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد