3 نفر از هر هزار تولد با مشکل شنوایی متولد می شوند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 3 نفر از هر هزار تولد زنده با مشکل شنوایی متولد می شوند درهمین راستا بیش از 90درصد نوزادان تحت پوشش غربالگری قرار می گیرند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، حمیدرضا پوریوسف صبح امروز دراولین کارگاه آموزشی ارزشیابی طرح پایلوت غربالگری شنوایی ویژه کودکان 3 تا 6 سال که در محل بهزیستی مشهد برگزارشد اظهارداشت: طرح غربالگری شنوایی برای چهارمین سال  در خراسان رضوی برگزار می شود که با توجه به اهمیت موضوع شنوایی می‌تواند یکی از موفق ترین طرح های غربالگری باشد.

وی افزود: ناشنوایی یکی شایع ترین معلولیت‌ها است که براثر اختلال ژنتیک به وجود می‌آید و 3 نفر از هر هزار تولد زنده با مشکل شنوایی متولد می شوند درهمین راستا بیش از 90درصد ر نوزادان تحت پوشش غربالگری  قرار می گیرند و تعداد کمی از نوزادان در استان هستند که غربالگری نمی شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این مطلب که اگر مداخله 6 ماه صورت نگیرد  ممکن است اختلالات گفتاری در کودک بازنگردد تصریح کرد: کمتر کودکانی هستند که در دوران شیرخوارگی  گوش درد را تجربه نکرده باشند و اگر در این دوران  مورد درمان قرار نگیرند دوران کودکی با مشکل گویایی و یادگیری روبه رو خواهند شد.

پوریوسف افزود: با توجه به اهمیت غربالکری شنوایی باید بین نوزادی و مدرسه یک ایستگاه دیگر ایجاد می‌شد که شامل غربالگری  کودکان سنین 3 تا 6 سال می ‌شود و از طریق این طرح یک، چهارم کودکان درمهدها  تحت پوشش غربالگری قرار می گیرند.

وی با اشاره به برگزاری دوره ها و ارائه خدمات پس از غربالگری شنوایی به خانواده ها عنوان کرد: باید برای بعد از غربالگری نیز برنامه ریزی داشته باشیم  چرا که تنها خانواده ها را با انجام غربالگری نگران می کنیم. در حال حاضر برای دوران مداخله  و درمان طرح‌هایی پیش بینی شده که برای افراد بی بضاعت به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: با مشارکت سه حوزه اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی باید به مدد خلاقیت طرح های پیشگیرانه را در بهزیستی خراسان رضوی به ویژه در حوزه شنوایی توسعه داد.

کد خبر 10445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد