اولین کارگاه آموزشی ارزشیابی طرح پایلوت غربالگری شنوایی ویژه کودکان 3 تا 6 سال

اولین کارگاه آموزشی ارزشیابی طرح پایلوت غربالگری شنوایی ویژه کودکان 3 تا 6 سال در محل بهزیستی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، حسین تنها طلب،معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی صبح امروز دراولین کارگاه آموزشی ارزشیابی طرح پایلوت غربالگری شنوایی ویژه کودکان 3 تا 6 سال که در محل بهزیستی مشهد برگزار شد اظهارداشت: سال گذشته 19 هزار و 297 کودک از طریق 340 مهد کودک در استان خراسان رضوی تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

حسین تنها طلب اظهارداشت: خراسان رضوی جزء استان های اول  و پیشرو در اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 6 سال است که به صورت پایلوت از سال 95 تاکنون در شهر مشهد در حال اجرا است.

وی افزود: سال 95 بالغ برهزارنفر در 22مهد کودک تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند که در سال 96 این آمار به 5 هزار نفر و درسال 97 به 19 هزار و 297نفر رسید و در 340 مهد کودک اجرایی شد که امیدواریم امسال با اجرای این طرح در 9 شهرستان خراسان رضوی شاهد افزایش چشمگیری باشیم.

تنها طلب تصریح کرد: ناشنوایی از نهفته ترین معلولیت هاست و شاید پدرو مادر در دوران کودکی متوجه مشکل کودک خود نشوند اما با غربالگری می‌توان آسیب شنوایی را به کمترین درجه برسانیم.

دکتر مسعود فیروزی نیز گفت:بسیاری از افراد هنوز از اهمیت شنوایی آگاهی ندارند چرا که ناشنوایی را تجربه نکرده اند در دنیای امروز بسیاری از ارتباطات شفایی است با بستن چشم ها تنها 10 درصد اما با بستن گوش ها 90 درصد ارتباط با محیط قطع می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر مشهد قطب شنوایی شناسی در کشور است افزود: باید به دنبال خلاقیت در اجرای غربالگری شنوایی باشیم چرا که غربالگری دوره بحرانی است که اگر در این دوره اقدامی نشود موهبت بزرگی را از مسیر زندگی یک فرد گرفته ایم طبق قانون باید در نوزادان غربالگری انجام شود و در 3 ماهگی تشخیص و در 6 ماهگی مداخله و از 6 ماهگی تا آخر عمر کار توانبخشی صورت بگیرد.

دکتر فیروزی تصریح کرد:درحوزه شنوایی و کم شنوایی سالمندان نیز باید طرح های پیشگیری داشته باشیم چرا که سالمندان 80 سال بیش از 80 درصد و 60 سال بیش از 50 درصد ناشنوایی دارند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: غربالگری شنوایی باوجود اینکه طرحی ملی است اما اختیاری می ‌باشد شاید اگر اجباری شود درصد بیشتری از مشکلات شنوایی را کاهش دهد.

*شناسایی هزار کودک دارای افت شنوایی

خاکزادی کارشناس مسئول شنوایی بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: طرح غربالگری شنوایی از انتهای سال 94 در مشهد و 6 شهرستان آغاز شد و سال گذشته در 9 شهرستان اجرا شد اما آنچه برایمان مهم است ماحصل اجرای این طرح است.

وی افزود: یکی از شایع ترین بیماری های گوش، عفونت گوش میانی است و 50 درصد کودکان تا  سه سالگی و 30 درصد از کودکان 3 تا 6 سال مبتلا به عفونت گوش می شوند.

خاکزادی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به هزار نفر از 20هزار کودک تحت پوشش غربالگری دچار افت شنوایی بودند که امیدواریم این آمار سال جاری کاهش پیدا کند.

کد خبر 10444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد