حضور دکتر حسین نحوی نژاد درجمع فرهیختگان ، نخبگان و سالمندان بنیاد فرزانگان امید گیلان

عصر روز بیست و هفتم آبان ماه دکتر حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان باتفاق رحیم تکاملی معاون امور توانبخشی ، دکتر رحیمیان مشاور اجرائی ، دکتر قاسمیان مشاور مدیرکل و مسئول امور فرهنگی ، محمد حبیب دوست فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید ارشاد بهزیستی استان ، دکتر پوررضا کارشناس مسئول سالمندان درجمع فرهیختگان ، نخبگان و سالمندان بنیاد فرزانگان امید گیلان حضور یافتند.

دکتر حسین نحوی نژاد درجمع فرهیختگان ، نخبگان و سالمندان بنیاد فرزانگان امید گیلان حاضر شد و بیان داشت : گیلان سالمندترین استان کشور میباشد اما تصور مردم نباید اینگونه باشد که پیری معادل ناتوانی و وابستگی به تخت و نیاز به داشتن پرستار و مسائلی از این دست میباشد . خوب است نیمه پُر لیوان دیده شود. وی تعداد سالمندان کشور را ۸ میلیون نفر اعلام کرد و افزود ۲۰ هزار نفر از این تعداد در آسایشگاه ها و مراکز شبانه روزی نگهداری میشوند و از این تعداد بیشتر آنها از سلامت جسمانی کافی برخوردارند و تنها به دلیل نداشتن حامی و سرپناه به ناچار آنجا سکونت دارند و شاید ما از طریق حمایت های بیشتر بتوانیم از درصد میزان این بستری ها بکاهیم .چرا که بسیاری از سالمندان با وجود اینکه از سن سالمندی گذشته اند خودشان از پدر و یا مادر و یا اقوام مسن تر نگهداری می کنند . چه بسیارند سالمندانی که از فرزندان معلول خود نیز نگهداری ، مراقبت و حمایت می نمایند. به همین دلیل بنده عنوان میکنم که سالمندی خود یک سرمایه است .

مدیرکل بهزیستی گیلان یکی از عمده ترین مشکلات و آفت های این دوره را وابستگی شدید به سخت افزار دانست و بیان کرد این درحالی است که بسیاری از جنبش های اجتماعی با دستان خالی ایجاد میشود و ما باید به سمت شبکه سازی پیش برویم و مشارکت جمعی را فعال نماییم و بسیاری از فعالیت های مفید قدیمی را احیا کنیم مانند برپایی های شب شعر برای سالمندان و مفاخر و باید از وجود سرمایه های اجتماعی در این راستا بخوبی بهره برد. فضاها و نمادهای قدیمی در برپایی نمایشگاه های سالمندان مد نظر قرار گیردتا برای بازدید کنندگان جذابیت داشته باشد. از شهرهای نوستالژیک برای این امور استفاده شود.

وی در ادامه افزود تعدادی از فرهیختگان گیلان بعنوان سفیران فرهنگی بهزیستی می باشند و دارای ظرفیت های بالایی میباشند که می بایست بیشتر مورد استفاده و بهره جهت پیشبرد اهداف فرهنگی بهزیستی قرار گیرند و چه خوب است که بنیادهای فرزانگان از این پتانسیل نیز استفاده نمایند و آنها را در کنار خود داشته باشند.

دکتر حسین نحوی نژاد در خاتمه از طرح جدید پژوهشی و اجرایی خود جهت نگهداری از سالمندان در منازل با استفاده از بکار گیری افراد پس از گذراندن دوره آموزشی و اخذ مجوز از بهزیستی و ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در استان خبر داد .

در حاشیه این نشست صمیمی شبکه چهار صدا وسیمای کشور جهت ساخت برنامه مستند خود با عنوان چالش ها و فرصت ها نیز حضور داشتند و به گفتگو با سالمندان در خصوص مسائل چالشی آنان در این دوره سنی به بحث و مصاحبه پرداختند .

کد خبر 10420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد