آشنایی با آسیب های  مصرف مواد مخدربرای نوجوانان ضروری است

زنجان | کارشناس مسئول امور شبه خانواده بهزیستی استان زنجان با تاکید بر عمق و گستره آسیب مصرف مواد و عدم آشنایی نوجوانان با عواقب سومصرف موادمخدرگفت: بر اساس آسیب‌های ایجاد شده از مصرف مواد مخدر دوره آموزشی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، ویژه فرزندان پسر 14 تا 18 سال دفتر امور شبه خانواده برگزار گردید .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان بهناز بلوری در جلسه آموزشی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر ویژه فرزندان شبه خانواده که در سالن کنفرانس بهزیستی شهرستان زنجان برگزار گردید ، افزود: این دوره با هدف کاهش زمینه‌های آسیب‌پذیری و آسیب‌خیزی رفتاری، اجتماعی و روانشناختی ، مصونیت جامعه هدف از ابتلا به آسیب‌ وابستگی به مواد مخدر ، افزایش سازگاری و کارآمدی نسبت به بحران‌های زندگی و ایجاد رفتارها و تمایلات سالم برگزار گردید .

وی با اشاره به اینکه در اوایل دوره نوجوانی بیشترین احتمال مواجهه  با مواد وجود دارد ، افزود : چالش‌هایی که نوجوان با آن مواجه می‌شود تنها به تغییرات فیزیولوژیک و شخصیتی وی محدود نمی شود و مسأله مصرف و سوءمصرف مواد در میان نوجوانان و جوانان به دلیل حساسیت این دوره از زندگی و نقش آن در زندگی آینده افراد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بلوری در ادامه افزود : دوره نوجوانی به علت هم زمانی با دوره بلوغ، تلاش نوجوان برای کسب هویت، پیدا کردن درک تازه ای از جهان و یافتن مسیر زندگی دوره حساسی از زندگی محسوب می شود و وقتی اعتیاد با یک دوره خاص از زندگی فرد مانند دوران نوجوانی هم زمان می شود، باید منتظر آسیب و لطمه اعتیاد به آینده نسلی باشیم که قرار است آینده ساز کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده یکی از بنیادی‌ترین عوامل مؤثر در مصرف یا عدم مصرف مواد مخدر در بین فرزندان  به شمار می‌رود، تصریح کرد : مشکلات تحصیلی ، فعالیت های اجتماعی ، دسترسی بیشتر به مواد مخدر ، و مشروبات الکلی و نیاز به پذیرفته شدن از طرف دوستان و همسالان ، نوجوان را به رفتارهایی مانند سیگار کشیدن یا سوء مصرف مواد دیگر سوق می دهد.

این مسئول با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از والدین اطلاعات چندانی درباره مواد محرک جدید و نحوه مصرف  و تاثیرات آن ندارند ، تا مدت ها از اعتیاد نوجوان خود بی خبر می مانند ، خاطر نشان کرد : خانواده در پیشگیری از بخش عمده ای از آسیب ها ازجمله اعتیاد و حمایت از نوجوان برای گذراندن این دوره بحرانی نقش عمده ای ایفا می کند.

گفتنی است در این دوره نوجوانان با عوارض و عواقب مصرف مواد و داروهای خواب آور و مواد محرک و توهم زا و نیز راههای تشخیص اعتیاد ( رفتاری و آزمایشگاهی ) آشنا شدند .

کد خبر 10366

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد