روز ملی پارا المپیک، نمایش باور به توانمندی‌ها

روز ملی پارا المپیک را باید روز ملی معلولان در عرصه ورزش دانست و گاهی عظمت و غرور این روز، ارزش و اعتباری بیشتر از روز سوم دسامبر یا همان ۱۲ آذر، روز جهانی معلولان دارد

اگر انگیزه بود، ما دیدیم. اگر باور بود، ما داشتیم. اگر افتخار بود، ما کسب کردیم و اگر میدان ورزش بود، ما فتح کردیم.

روز ملی پارا المپیک را باید روز ملی معلولان در عرصه ورزش دانست و گاهی عظمت و غرور این روز، ارزش و اعتباری بیشتر از روز سوم دسامبر یا همان ۱۲ آذر، روز جهانی معلولان دارد؛ علت آن است که ۱۲ آذر بیشتر شعار است تا عمل و روز ملی پارا المپیک، رژه دستاوردهای معلولان در آوردگاه‌های داخلی و خارجی. امسال این روز مهم بخاطر تقارن با مناسبت‌های دهه پایانی صفر، با یک ماه تاخیر برگزار شد، اما ارزش‌ها، همانی بود که انتظارش را داشتیم.

از محاسن بزرگداشت این روز، تعامل گسترده و مثال زدنی دستگاه‌های مرتبط با افراد دارای معلولیت و فعالیت‌های اجتماعی_ورزشی آن‌هاست؛ اداره کل بهزیستی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش استثنایی، هیات‌های ورزشی جانبازان و معلولان، نابینایان و ناشنوایان و ارکان مدیریت شهری، دوشادوش هم هستند و برای تکریم جامعه توانمند ورزشکاران دارای معلولیت همراه می‌شوند و دیروز یکی از همان روزهای مهم برای ما بود و سکوهای سالن ورزشی شهید بهشتی و اطراف زمین آن در اشغال ۴ هزار ورزشکار و معلول و دست اندرکارانشان بود.

فضای صمیمی و همراه با انگیزه‌ای مضاعف، آن‌هم در سال منتهی به مسابقات پارا المپیک ۲۰۲۰ توکیو. در دوره قبلی این بازی‌ها، سهم خراسانی‌ها ۷ نفر بود و پیش بینی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی برای توکیو ۲۰۲۰، ۱۲ ورزشکار است که احتمال بسیار زیادی وجود دارد این رقم تحقق یابد.

ورزش ابزاری برای توانمندسازی معلولین است

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در دوازدهمین مراسم بزرگداشت روز ملی و هفته پاراالمپیک اظهار داشت: ورزش ابزاری برای توانمندسازی معلولان در رده‌های سنی مختلف و توسعه و ترویج ورزش همگانی و قهرمانی است.

پوریوسف تصریح کرد: ورزش درراستای توانمندسازی همه افراد جامعه قدم بر میدارد و از ملزومات زندگی همه ما بویژه معلولین است در همین راستا انتظار می‌رود خانواده‌های دارای معلولین توجه بیشتری به ورزش و توانمندسازی معلولین داشته باشند. از طرفی باید به نیازها و خواسته‌های معلولین در جامعه توجه بیشتری شود.

وی ضمن تشکر از شورای اسلامی شهر مشهد و اداره کل ورزش و جوانان که در برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک مشارکت داشتند عنوان کرد: معلولان جزئی از جامعه هستند و بنابراین باید درراستای توانمندسازی این قشر از جامعه و نیازهای آنان تلاش کرد.

معلولین از بیمه خدمات توانبخشی بهره‌مند می‌شوند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی از برقراری خدمات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت براساس قانون حمایت از حقوق این قشر خبر داد و افزود: طی جلسه‌ای با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری کردیم تا در برنامه ششم دولت در کنار خدمات درمانی، خدمات توانبخشی نیز به معلولین ارائه شود.

نصرالله پژمانفر ضمن گرامی‌داشت روز ملی پارا المپیک ادامه داد: منفک شدن پارا المپیک از المپیک موضوعی بود که در مجلس شورای اسلامی به آن پرداختیم و خوشبختانه ورزشکاران پارا المپیکی توانستند در دنیا بدرخشند و امیدواریم سهم خراسان رضوی نیز با حضور و تلاش و توانمندی شما معلولین بیش از گذشته شود. 
رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس در پایان افزود: در فراکسیون معلولان مجلس تلاش کردیم تا قوانینی در ارتباط با معلولین مانند استخدام، تحصیلات و ارائه خدمات در حد توان ارائه شود و در مورد پوشش بیمه نیز تا به امروز تنها خدمات درمانی به معلولین ارائه می‌شد، اما در سال آتی علاوه بر خدمات درمانی، خدمات توانبخشی نیز در قالب بیمه به همه معلولان تعلق خواهد گرفت.

۱۱۰۰ دانش آموز استثنایی ورزشکار داریم


مهدی قاسمی پور، رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در حاشیه مراسم روز ملی پارا المپیک گفت: بیش از ۱۱۰۰ دانش آموز در ۴۷ مدرسه ویژه این اداره در رشته‌های شنا، گوی‌رانی، بوچیا، گل‌بال، شطرنج، فوتسال و والیبال مشغول فعالیت هستند و سیاست اصلی آموزش و پرورش استثنایی، اختصاص سه شیفت ورزشی علاوه بر ساعات درس ورزش به این عزیزان است که همراه با مربی تخصصی و بصورت رایگان انجام می‌پذیرد و تنها در صورت درخواست ویژه از سوی والدین است که ساعات بیشتری را به هزینه خودشان اختصاص دهیم.

قاسمی پور در پایان از جمله ثمرات این حمایت را، کسب دو عنوان نخست در رشته بوچیا توسط دو بازیکن آقا در کلاس‌های خود عنوان کرد و از آمادگی اداره خود برای همکاری با سمن‌های افراد دارای معلولیت خبر داد.

شهر آرا نیوز 

کد خبر 10349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد