۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
طرح پایگاه سلامت اجتماعی

معاون امور پیشگیری بهزیستی گیلان گفت : پایگاه سلامت اجتماعی، جایگاهی است که فعالیت سازمان¬های مردم¬نهاد از جمله "جمعیت همیاران سلامت اجتماعی" در حوزه ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در آن متمرکز خواهد شد

دکتر فرحناز نوبخت معاون امور پیشگیری بهزیستی گیلان عنوان کرد : پایگاه سلامت اجتماعی، جایگاهی است که فعالیت سازمان­های مردم­نهاد از جمله "جمعیت همیاران سلامت اجتماعی" در حوزه ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در آن متمرکز خواهد شد. به عبارت دیگر، قصد بر این است که با حمایت سازمان بهزیستی و با مشارکت سازمان های مردم نهاد، فعالیت های ارتقایی و پیشگیرانه در سطوح محلی تجمیع و تقویت شوند.

وی افزود : محورهای اصلی فعالیت پایگا ههای سلامت اجتماعی شامل:

- نیازسنجی و اولویت بندی مسائل و مشکلات اجتماعی در سطح محله با مشارکت مطلعان محلی (همراه با به روز رسانی سالانه)

- شناسایی دارایی ها و ظرفیت های محلی

- ترسیم نقشه آسیب های اجتماعی در سطح محله (همراه با به روز رسانی سالانه)

- انعکاس مسائل و آسیب های اجتماعی محله همراه با تجزیه و تحلیل آن به مسئولین جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری

- تحلیل و برنامه ریزی مشارکتی با همراهی ذینفعان محلی

- اجرای اقدامات جمعی و مشارکتی برای ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب ها

- زمینه سازی برای تشکیل و تقویت گروه ها و انجمن های محلی

- اجرای اقدامات و مداخلات جهت توانمند سازی گروه های در معرض آسیب

- حمایت یابی و برقراری ارتباط با نهادهای محلی می باشد

در ادامه معاون امور پیشگیری بیان داشت :  در هرپایگاه سلامت اجتماعی 5 نفر ( یک نفر به عنوان مدیر پایگاه-دو نفر به عنوان تسهیلگر و دو نفر به عنوان روابط عمومی )  به صورت رایگان فعالیت می کنند. پایگاه سلامت اجتماعی توسط موسسات غیر دولتی و غیرانتفاعی  دارای مجوز از سازمان بهزیستی و جمعیت های همیاران سلامت روان اجتماعی اداره می شوند.موسسات غیر دولتی  که داوطلب تاسیس و تجهیز پایگاه  سلامت اجتماعی جدید هستند ، می توانند درخواست خود را مبنی بر راه اندازی پایگاه سلامت اجتماعی به معاونت امور پیشگیری ارسال نمایند که در صورت تایید مبلغی جهت تاسیس و بر اساس دستورالعمل طرح  به موسسه داده می شود. جهت توانمندسازی گردانندگان پایگاههای سلامت اجتماعی( در صورت جدید بودن )  هرساله کارگاههای آموزشی تسهیلگری و رهیافت های مشارکتی-نیازسنجی مشارکتی  ، پروژه نویسی و مستند سازی و .... برگزار می گردد. در حال حاضر تعداد کل پایگاه سلامت اجتماعی فعال در استان 19 پایگاه می باشد( رشت(5 پایگاه)-رودسر-لنگرود و تالش(2 هرکدام پایگاه)-لاهیجان-رودبار-شفت-آستانه-فومن-ماسال-انزلی و صومعه سرا( هر کدام یک پایگاه).

کد خبر 10281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد