دوره آموزشی مداخلات روانشناختی در بحران  و تاب آوری در سوانح با تمرکز بر موضوعات روان شناختی برگزار گردید

این دوره با سرفصل های آموزشی چرخه حیات بحران ، اصول حمایت های روانی _اجتماعی در بلایا و سوانح ، واکنش های شایع روان شناختی در بلایا ، اصول کمک های اولیه روان شناختی ومداخله در بحران های روان شناختی،اصول و شاخص های تاب آوری و سخت رویی در کارکنان حرف یاورانه ،امدادگران و شهروندان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : به همت دفتر آموزش بهزیستی استان البرز و با همکاری اداره کل مدیریت بحران استانداری و همچنین معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج، روز یکشنبه مورخ ۱۹ آبان ماه دوره آموزشی مصوب با عنوان "مداخلات روانشناختی در بحران و تاب آوری در سوانح با تمرکز بر موضوعات روان شناختی" در سالن میلاد شهرداری کرج ویژه کارشناسان و مسئولان دستگاههای اجرایی استان برگزار گردید.

این دوره با سرفصل های آموزشی تعریف بحران ، چرخه حیات بحران ، اصول حمایت های روانی _اجتماعی در بلایا و سوانح ، واکنش های شایع روان شناختی در بلایا ، اصول کمک های اولیه روان شناختی ومداخله در بحران های روان شناختی،اصول و شاخص های تاب آوری و سخت رویی در کارکنان حرف یاورانه ،امدادگران و شهروندان برگزار گردید.

در این همایش دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان گفت :همانگونه که همه ما میدانیم کشور ما کشوری در معرض بلایای طبیعی هست و هر ساله با این مسئله مواجه هستیم بنابراین باید برای مقابله با آن آمادگی لازم را داشته باشیم و یکی از عواملی که پس از بلایا و حوادث در کاهش آلام افراد بسیار موثر هست بحث مداخلات روانشناختی است.

وی افزود : امروزه جامعه ما به لحاظ سطح آگاهی به جایگاهی رسیده که اهمیت موضوع را کاملا درک میکند و یکی از مسائل کلیدی پس از سانحه زمانی که افراد آسیب دیده دچار مسائل و مشکلات روحی و روانی میشوند تاثیر مداخلات روانشناختی و نقش پررنگ روانشناسان در این مسئله است.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد : مباحث روانشناختی و بهداشت روان تا دو دهه اخیر تقریبا مغفول مانده بود متأسفانه افراد به بهداشت روان و خسارات معنوی توجه نمیکردند و عظمت حادثه را در بوجود آمدن خسارت مادی میدیدند ، در صورتیکه خسارات معنوی آثار بسیار طولانی مدت و گسترده تری بر فرد آسیب دیده میگذارد و باعث اختلال رفتار و به تبع آن مشکلات بسیار زیادی می شود.

بنابراین می طلبد که برای مقابله با حادثه نیروهای آموزش دیده ، پای کار ، با سواد ، آماده و بروز داشته باشیم تا بتوانند مداخلاتشان را به موقع و مؤثر انجام دهند و نقش خودشان را بخوبی ایفا کنند.

دکتر حیدری با اشاره به اهمیت بهداشت روان در کشورهای توسعه یافته افزود : در کشور ما در حوزه درمان سرمایه گذرای زیادی می‌شود ولی متاسفانه برای بهداشت روان اعتبار و بودجه قابل ملاحظه ای دیده نمیشود در صورتی که این مسئلهبسیار اساسی تر میباشد که البته اخیراً این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گرفته است ولی نیاز هست با شتاب بیشتری به این سمت حرکت نمائیم.

این مقام مسئول تصریح کرد : سازمان بهزیستی بعنوان یک دستگاه متولی سلامت اجتماعی وظیفه دارد پس از سوانح به رسالت خویش عمل نماید و در همه حوادثی که پیش آمد بهزیستی بعنوان یک دستگاه بسیار مؤثر و تعیین کننده حضور پیدا کرده است. در سیلی که چند ماه قبل برای استانهای عزیز کشورمان پیش آمد یکی از دستگاههای اجرایی که پای کار بود سازمان بهزیستی بود و خوشبختانه در زمینه ارائه خدمات به آسیب دیدگان بهزیستی البرز جز دستگاهای برتر در استان شد و توانستیم خدمات شایسته ای در این زمینه داشته باشیم.

دکترمحمدرضا فلاح نژاد مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز نیز در این همایش ضمن تقدیرو تشکر از اداره کل بهزیستی استان و شخص دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی بابت هماهنگی و برگزاری دوره آموزشی مداخلات روانشناختی در بحران گفت: تدوین سند آموزشی مدیریت بحران با هدف آمادگی هرچه بیشتر در هنگام بروز حوادث مختلف طبیعی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: دراین سند تلاش می شود تا براساس ظرفیت ها و قابلیت های دستگاه های اجرایی طرح های آموزشی برای مدیریت بحران پس از وقوع حوادث طبیعی اعمال شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز ادامه داد: امروز با توجه به حادثه خیز بودن کشور که تعداد قابل توجهی از آنها نیز در استان البرز تجربه شده لازم است تدابیر جدی ازسوی دستگاه های اجرایی در حوزه های آموزشی مدیریت بحران  قبل و پس ازحوادث  صورت گیرد.

وی یاد آورشد: با توجه به تجارب زلزله بسیاری که  درالبرز داشتیم مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ها از جمله موارد مهم دراین زمینه به شمارمی رود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اضافه کرد: حمایت روانی از آسیب دیدگان حوادث طبیعی از دیگر موضوعات مهم در طرح های آموزشی است که دراین زمینه تلاش می شود اقدامات موثری انجام پذیرد.

وی افزود: از ۲۱ حادثه طبیعی که استان البرز در معرض آن قرار دارد هشت مورد از جمله سیل، آوار،آتش سوزی و زلزله در این استان بیشتر دیده می شود که باید برنامه ریزی دقیق همراه با مطالعه برای کاهش خسارت های ناشی از این حوادث را داشت.

فلاح نژاد یاد آورشد: برگزاری آموزشهای مکرر، مانورهای آمادگی ، نشست های هماهنگی و جلسات آسیب شناسی از جمله نکات ضروری دراین زمینه به شمارمی رود. وی تاکید کرد: باید بانک اطلاعاتی برای بحرانها از میزان امکانات سازمان ها و ارگان های امدادرسانی تشکیل شود تا بتوان خدمات دهی بهتر در مواقع بحرانی داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: باید اطلاع رسانی دقیق و شفاف در همکاری با رسانه ها داشت و در مواقع بحرانی این همکاری ادامه یابد.

کد خبر 10255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد