سنجش بینایی 43 هزار کودک سه تا 6 ساله همدانی تا پایان بهمن‌ماه

تمامی روستاهای استان همدان زیر پوشش طرح غربالگری بینایی قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی در 120 پایگاه استان آغاز شده‌است، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا 80 درصد جامعه هدف؛ یعنی بیش از 43 هزار کودک همدانی سه تا 6 ساله را در این طرح مورد سنجش قرار دهیم.

برنامه ملی سنجش بینایی کودکان سه تا 6 ساله در سراسر کشور آغازشده و این طرح از اول آبان‌ماه در استان همدان نیز در حال انجام است و خانواده‌ها می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه کودک به مهدهای کودک و یا پایگاه‌های ثابت ادارات کل بهزیستی استان همدان و شهرستان‌ها مراجعه کنند.

به‌منظور پیگیری وضعیت اجرای این طرح در استان بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با امیر کوکاییان، معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان ترتیب دهیم و جزئیات اجرای این طرح را از زبان این مقام مسؤول جویا شویم.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای سپهرغرب از آغاز سنجش بینایی کودکان در 120 پایگاه ثابت و سیار استان خبر داد و گفت: اجرای غربالگری بینایی در 127 پایگاه انجام می‌گیرد (که اجرای این طرح در 120 پایگاه آغاز شده‌است)؛ علاوه بر آن گروه‌های سیار نیز در روستاها حضور می‌یابند؛ درواقع همه روستاهای استان زیر پوشش طرح غربالگری بینایی قرارگرفته‌اند.

امیر کوکاییان از این طرح به‌عنوان یکی از برنامه‌های موفق سازمان بهزیستی یاد و تصریح کرد: برنامه غربالگری تنبلی چشم یا امبلیوپی هرساله از ابتدای آبان‌ماه آغاز و به مدت دو ماه (که به مدت دو ماه نیز قابل تمدید است) برای کودکان سه تا 6 سال اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح مذکور امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته از ابتدای آبان‌ماه آغاز شده و تا آخر بهمن‌ماه ادامه دارد، اذعان کرد: تنبلی چشم یکی از اختلالات شایع بینایی کودکان بوده که در اکثر مواقع هیچ‌گونه علامتی ندارد و در حقیقت مهم‌ترین علامت آن بی‌علامتی است که برنامه‌های غربالگری می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سطوح مختلف بیماری‌های چشم و حتی کم‌بینایی و نابینایی‌ جلوگیری کند.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را 6-3 سالگی اعلام کرد و عنوان کرد: چنانچه این اختلال به‌موقع شناسایی و درمان شود بعد از 9 سالگی قابل درمان نخواهد بود، بنابراین هر اندازه سن تشخیص تنبلی چشم پایین‌تر باشد درمان کوتاه‌تر و مؤثرتر خواهد بود و هر چه سن تشخیص بالاتر رود درمان به‌مراتب دشوارتر و طولانی‌تر خواهد شد، پس ضروری است کلیه کودکان از سن سه سالگی سالی یک‌بار معاینه شوند.

کوکاییان با بیان اینکه غربالگری بینایی در سه سطح انجام می‌شود، تشریح کرد: غربالگری، سطح نخست است، در سطح دوم، تشخیص (افراد مشکوک به بینایی‌سنجی ارجاع داده می‌شوند) صورت می‌گیرد چنانکه در این مرحله طی قراردادی که سازمان بهزیستی با بینایی‌سنج‌ها در سطح استان بسته‌‏است، کلیه خدمات بینایی‌سنجی‌ و تشخیصی به‌صورت رایگان انجام می‌شود، در سطح سوم نیز افرادی که نیاز به عینک و یا حتی جراحی چشم داشته و توان مالی نداشته باشند، کمک‌هزینه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی در ادامه گفت‌وگو با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از 40 هزار کودک 6-3 ساله در استان همدان در 127 پایگاه سنجش بینایی معاینه شده‌اند، گفت: از این تعداد پیش از سه هزار کودک مشکوک، شناسایی و جهت معاینات تخصصی به اپتومتریست (بینایی‌سنج) ارجاع داده شده‌اند که پس از ارجاع آن‌ها تعداد یک هزار و 615 کودک که هریک به‌نوعی دچار اختلالات بینایی بودند شناسایی و برای مداخلات ضروری به متخصص ارجاع داده شدند.

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان یادآوری کرد: چنانچه کودکی در فرآیند غربالگری مشکوک تشخیص داده شود به مراکز بینایی‌سنجی طرف قرارداد بهزیستی ارجاع داده می‌شود که معاینه تخصصی برای موارد ارجاع شده رایگان است و جهت کودکان بی‌بضاعت نیازمند دریافت عینک و جراحی چشم نیز کمک‌هزینه تهیه عینک و یا جراحی پرداخت خواهد شد.

کوکاییان در پایان گفت‌وگو از هزینه‌کرد 35 میلیون تومانی اداره کل بهزیستی استان به‌عنوان کمک‌هزینه عینک و جراحی چشم برای خانواده‌های کم‌بضاعت در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح غربالگری بینایی را با 120 پایگاه آغاز کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم تا 80 درصد جامعه هدف یعنی بیش از 43 هزار کودک سه تا 6 ساله را در این طرح مورد سنجش قرار دهیم.

خبرنگار شکیبا کولیوند

کد خبر 10234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد