ایجاد اشتغال برای مادران کودکان کار/ ۵۰ درصد حقوق افراد معلول به کارفرمایانشان پرداخت می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: بیشتر کودکان کار و خیابان در استان اردبیل به دلیل مشکلات اقتصادی خانوادگی دچار این آسیب می‌شوند که بهزیستی اردبیل با ایجاد کارگاه تولید فرش برای مادرانشان زمینه اشتغال را فراهم کرد.

بهزاد ستاری در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره وضعیت معلولان تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه ۶۵درصد افراد تحت پوشش بهزیستی را معلولان تشکیل می‌دهند، گفت: خدمات مختلفی برای معلولان تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل در نظر گرفته شد که از جمله می‌توان به مراکز خدماتی شبانه‌روزی توانمندسازی سالمندان، مراکز درمانی اوتیسم، مراکز بیماران روانی مزمن، مراکز مشاور درمانی، مراکز پیشگیری از ژنتیک، کمپ‌های ترک اعتیاد، خانه کودکان بدسرپرست و بی سرپرست اشاره کرد.

وی افزود: برای حمایت از معلولان کارگاه‌های تولیدی حمایتی ایجاد شد تا عواید حاصل از فعالیت‌های فرد معلول به خودش برسد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل درباره اشتغال معلولان تحت پوشش بهزیستی استان اربیل گفت: سازمان بهزیستی تسهیلاتی را برای کارفرمایانی که از معلولان تحت پوشش استفاده می‌کنند ارائه می‌دهد؛ به طور مثال کارفرمایی که فرد معتاد یا فرد معلول تحت پوشش بهزیستی را زیر مجموعه خود قرار دهد تا ۵ سال از پرداخت حق بیمه آنان معاف است و حق بیمه افراد را سازمان می‌دهد، همچنین پرداخت تسهیلات با نرخ بهره پایین به مبلغ ۲۵ میلیون تومان برای هر فرد به کار گرفته شده به کارفرمایان، و جبران کارآیی استفاده از معلولان با دادن ۵۰ درصد از حقوق آنها از جمله تسهیلاتی است که سازمان بهزیستی برای اشتغال افراد تحت پوشش قرار داده است.

ستاری با اشاره به اینکه ارائه خدمات روزانه برای سالمندان، هدف سازمان به حساب می‌آید، افزود: خدماتی به سالمندان بازنشسته از جمله فیزیوتراپی، کاردرمانی و رفاهی ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد:‌ در خانه کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست که توسط ۴ موسسه راه اندازی شد حدود ۱۷۰ کودک وجود دارد که ۸۰ نفر در این مرکز ساماندهی شدند و ۹۰ کودک دیگر به برخی خانواده‌ها سپرده شدند.

وی با بیان اینکه اردبیل استانی سفید است و کودکان کار و یا خیابانی به وفور دیده نمی‌شوند، اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال ۹۸ کل کودک کار و یا کودک خیابانی در این استان ۲۳۳ نفر بوده است که تمامی آنها شناسایی و دارای پرونده شدند و پس از تشکیل کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان حدود ۱۶۶ کودک دارای مشکلات ویژه به برخی از دستگاه‌ها ارجاع داده شدند.

ستاری با اشاره به اینکه توانمندسازی کودکان کار و خیابان و خانواده‌هایشان از اهداف سازمان بهزیستی محسوب می‌شود، افزود: بیشتر کودکان کار و خیابان در استان اردبیل به دلیل مشکلات اقتصادی خانوادگی به این آسیب دچار می شوند که بهزیستی اردبیل با ایجاد کارگاه تولید فرش برای مادرانشان زمینه اشتغال را فراهم کرد.

وی درباره مسکن افراد تحت پوشش هم گفت: برای افراد تحت پوشش سازمان که دارای خانواده‌های چند معلول هستند تسهیلات مسکن در نظر گرفته شد که در مناطق شهری ۳۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن داده می‌شود. همچنین ۱۲ تا ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با هماهنگی بسیج سازندگی برای کمک ساخت ۳۰ واحد مسکونی برای این افراد در نظر گرفته‌ایم.

ستاری افزود: تاکنون ۶۰ واحد مسکونی تحویل افراد تحت پوشش شده و ۴۵ واحد مسکونی دیگر تا سال آینده تحویل داده خواهد شد.

کد خبر 10227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد