وقوع بیش از ۹۰ درصد بیماری‌ها بر اساس استعداد ژنتیکی است

تهران - ایرنا- دبیر هشتمین همایش کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها با اشاره به اینکه بر اساس بعضی از گزارشات و تحقیقات در جهان مشخص شده بیش از ۹۰ درصد بیماری ها بر اساس استعداد ژنتیکی فرد به وقوع می‌پیوندند، گفت: افرادی که سابقه خانوادگی یک نوع بیماری را داشته باشند نسبت به افراد عادی ۳ تا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به همان بیماری‌ هستند.

به گزارش روز یکشنبه انجمن مشاوره ژنتیک، شهلا فرشیدی افزود: آن در پیشگیری از معلولیت ها  اظهار داشت: بر اساس برخی از تحقیقات و مطالعات انجام شده در جهان مشخص شده که بیش از ۹۰ درصد بیماری‌ها با ژنتیک مرتبط بوده و برخی از بیماری‌ها ۱۰۰ درصد تاثیرگذار از ژنتیک است و حتی در بیماری‌هایی مانند سل که نوعی بیماری عفونی محسوب می‌شود در دو نفر با شرایط محیطی یکسان می‌تواند بروز متفاوتی داشته باشد و یکی از این افراد به دلیل استعداد ژنتیکی مستعد ابتلا به سل باشد.

وی اظهار داشت: همچنین افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به برخی بیماری‌ها را داشته باشند نسبت به افراد معمولی سه تا پنج درصد بیشتر در معرض ابتلا هستند.

 فرشیدی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری‌ها با زمینه ژنتیکی از طریق دارو و جراحی امکان پذیرنیست، ادامه داد:  اساس پیش‌گیری مشاوره است و از این طریق مشخص می شود آیا فرد مستعد ابتلا به بیماری مربوطه هست یا خیر و اگر لازم باشد پزشک آزمایشاتی را توصیه و در صورت صلاحدید با راهکارهای خاصی پیشگیری از بیماری انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این همایش  با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته نیمه آذر سال‌جارس در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی و تازه های ژنتیک در این همایش ارائه خواهد شد.
فرشیدی تاکید کرد: از جمله موضوعات علمی که قرار است  در سمینار مطرح شود، بیماری‌های قلبی و گوارشی با زمینه ژنتیکی است که این بیماری‌ها نوعی بیماری کمپلکس محسوب می‌شوند و عوامل مختلفی از جمله ژنتیک در بروز آن تاثیرگذار است.

دبیر علمی هشتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها  ادامه داد: این سمینار به همت سازمان بهزیستی کشور و همکاری دانشگاه الزهرا تهران برگزار می‌شود و مباحث مختلفی در زمینه ژنتیک و پیشگیری از معلولیت برای شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.

هشتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها  ۱۳ و ۱۴ آذر ماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار می شود.

کد خبر 10224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد