زنجان جزو ۱۰ استان برتر در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه است

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی و محروم انجام می‌شود گفت: زنجان جزو ۱۰ استان برتر در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه بوده و عملکرد خوبی را در این زمینه ارائه کرده است .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با اشاره به اینکه این طرح از سال 87  در مناطق شهری و روستایی استان و برای افراد معلول اجرا می‌شود ، افزود : از زمان اجرای  طرح CBR در روستاها تاکنون  بیش از 9 هزار معلول در سطح استان شناسایی و به کمیسیون‌ها هدایت و پرونده آنها در بهزیستی استان تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه بیشترین تأثیر خود را روی ۳ رکن اساسی شامل فرد معلول، جامعه و خانواده می‌گذارد که بی شک تعامل این ۳ رکن لازمه تحقق توسعه فراگیر در یک جامعه پویا و مولد است که خوشبختانه این فعالیت‌ها به خوبی انجام شده و این سه رکن نیز همواره همراه ما و بسیار کارساز و مؤثر بوده‌اند.

این مسئول در رابطه با صندوق مالی خرد برای معلولان نیز افزود : یکی از رسالت های صندوق کارآفرینی و امید، توسعه خدمات مالی خرد بوده که ۳۰ میلیون تومان آن از طریق صندوق، ۲۵ میلیون تومان نیز توسط بهزیستی شروع بکار می کند که خود افراد نیز آورده  اولیه دارند که در نهایت به اشتغال فردی و گروهی منجر می شود که استان زنجان نیز در سال آینده مشمول این برنامه خواهد بود .

وی با اشاره به نقش ورزش به عنوان اهرم توانمندی معلولان تصریح کرد: این طرح از سال آینده  بعنوان یکی ازمولفه های توانبخشی مبتنی برجامعه وباهدف افزایش مشارکت‌های معلولان در سطح جامعه و رسیدن به استقلال هویتی و خودکفایی اجرا خواهد شد که ارتقای سطح سلامت  و توانمندی های جسمی، روانی و اجتماعی معلولان ساکن روستا از مزیت‌های اجرای این طرح است زیرا ورزش به کاهش هزینه های درمانی، ایجاد نشاط و مشارکت معلولان به منظور ایجاد شرایط بهتر کمک می کند.

وی اظها رکرد  : تمامی معلولان روستایی شناسایی شده در برنامه cbr که به تایید کمیسیون پزشکی بهزیستی استان رسیده باشند می توانند  بدون محدودیت در این طرح شرکت کنند و تنها علاقه مندی آنها به رشته ورزشی  ، ملاک خواهد بود.

وی با اشاره به دیگر برنامه های در حال اجرای معاونت توانبخشی بهزیستی استان افزود : در طرح توانمندسازی سالمندان 130 سالمند ، و 60 معلول ضایعه نخاعی و 220 نفر ویزیت در منزل و 170 مراقب در منزل از خدمات توانبخشی بهزیستی بهره مند می باشند .

کد خبر 10216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد