خیرین به طرح مشک ورود کنند؛ امسال مرکز جدید کودکان دایر نمی‌شود

دکتر حمیدرضا پوریوسف در مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیران قدیم و جدید شیرخوارگاه علی‌اصغر تأکید کرد: امسال هیچ مرکز خیریه و خصوصی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست جدید دایر نخواهد شد مگر اینکه خیرین، متقاضی مرکز کودکان بالای 12 سال باشند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیران قدیم و جدید شیرخوارگاه علی‌اصغر گفت : اولویت بخش کودکان این نهاد در سال جاری  تقویت و تثبیت طرح مشک است .

در این طرح، کودکان نوزاد تا ۶ ساله‌ای که شرایط فرزندخواندگی ندارند و یا دارای والدین و مراقبان فاقد صلاحیت هستند با تأیید بهزیستی و حکم دادگستری تازمان واگذاری قطعی وتعیین تکلیف با عنوان «امین موقت» به خانواده‌های مورد اعتماد به صورت مهمان سپرده می‌شوند.

دکتر حمیدرضا پوریوسف تأکید کرد:  امسال هیچ مرکز خیریه و خصوصی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست جدید دایر نخواهد شد مگر اینکه خیرین، متقاضی مرکز کودکان بالای 12 سال باشند.

وی ادامه داد: اگر خیرین تمایل دارند در خدمت کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست باشند، بهتر است در مسیر طرح مشک همکاری بیشتری داشته باشند چون مشکل اصلی واگذاری‌ها و فرزندخواندگی در بخش نوزادان و کودکانی است که بدسرپرست هستند یا شرایط واگذاری و فرزندخواندگی را دارا نمی‌باشند.

وی با بیان اینکه کار کردن در بهزیستی، کاری سخت و دشوار است گفت: بیشترین سختی در این مجموعه است و کارکنان این مجموعه، سخت‌ترین بخش کار در بهزیستی را تمشیت می‌کنند.

وی کمبود اعتبارات دولتی، محدودیت نیروی انسانی، نبود منابع مالی مطمئن و پایدار و رسوب کردن کودکانی که شرایط واگذاری و فرزندخواندگی را ندارند را از جمله چالش‌ها و مشکلات این مجموعه عنوان کرد.

بیشترین فرزندخواندگی را در سال 97 داشتیم

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به خدمات حمیده محدث، مدیر پیشین این شیرخوارگاه گفت: با تلاش‌های ایشان، شورای مشارکت‌های مردمی شیرخوارگاه، کارکنان و کارشناسان مجموعه و همکاری دستگاه‌های قضایی، دادستانی، دایره‌ی سرپرستی، قضات و دادگاه خانواده، توانستیم بر بخشی از این مشکلات فایق‌آییم که از همه‌ی آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی بیشترین آمار فرزندخواندگی را در سال 97 عنوان کرد و گفت: اگر تعامل دستگاه‌های اجرایی و قضایی و نیز همت و تلاش شورای مشارکت‌های مردمی نبود این توفیق نصیب‌مان نمی‌شد.

وی شورای مشارکت‌های مردمی شیرخوارگاه را یک پشتوانه‌ی مادی و معنوی برای بهزیستی دانست و گفت: افرادی که عضو این شورا هستند از افراد صاحب‌نفوذ، سرشناس و جزو سرمایه‌های اجتماعی استان هستند و خدمات بزرگی برای این مجموعه انجام داده‌اند.

حمیده‌ی محدث، مدیر پیشین شیرخوارگاه علی‌اصغر، به سمت معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی منصوب شده است.

دکتر پوریوسف گفت: یکی از اولویت‌های معاونت مشارکت‌های مردمی در دوره‌ی جدید، این مجموعه است که اداره‌ی آن به جز همت خیرین و کمک مشارکت‌های مردمی، امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه مدیریت جدید شیرخوارگاه از بین کارشناسان این مرکز انتخاب شده گفت: انتظارمان این است که تعامل و همکاری بیشتری با ایشان بشود چون ایشان از خود مجموعه هستند و تسلط کافی به مسائل و نحوه‌ی اداره‌ی این مرکز را دارند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی همچنین از تمایل بسیاری از خانم‌ها در جایگاه‌های اجتماعی بالا برای همکاری و خدمت در شیرخوارگاه یاد کرد و گفت:‌ باید ساز و کاری قانونی برای این همکاری ایجاد کنیم که حضور همیاران در این مجموعه، باعث اختلال در خدمات نشود.

وی از مشکلات کودکانی که شرایط فرزندخواندگی و واگذاری ندارند سخن گفت و افزود: مشکل اصلی ما کودکان بدسرپرست، بیمار یا بزرگ‌سال (بالاتر از سه سال) هستند که به دلایلی شرایط فرزندخواندگی یا واگذاری ندارند و همت خیرین و خادمان مجموعه، و نیز تلاش‌های ستادی باید متوجه و متمرکز در این قسمت باشد.

مروی: ماهانه 50 کودک وارد شیرخوارگاه می‌شوند

مدیر بهزیستی مشهد نیز در این مراسم، ضمن مهم شمردن فعالیت‌ شیرخوارگاه گفت: شیرخوارگاه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش دولتی بهزیستی در مشهد است.

محسن مروی ادامه داد: اگر چه با همه‌ی تلاش‌های انجام شده، ورودی‌های این مجموعه کاهش نیافته، اما کوشش مدیران، تعامل دستگاه‌های اجرایی و قضایی و همت خیرین باعث شده که خروجی‌های مرکز به سطح منطقی برسد و مشکلات کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 115 کودک و نوزاد در این مجموعه نگهداری می‌شوند و تحت مراقبت‌های خاص بهداشتی، درمانی و حمایتی قرار دارند گفت: سال گذشته در همین موقع، بیش از 220 کودک در این مرکز بودند که خوشبختانه با تلاش خیرین و سایر نهادها توانسته‌ایم این تعداد را از طریق فرزندخواندگی، امین‌موقت، طرح مشک، واگذاری و عودت به خانواده، به رقم امروزی برسانیم که موفقیت بزرگی برای همه‌ی استان است.

وی با بیان اینکه ماهانه به صورت میانگین 50 نوزاد و کودک به این مجموعه وارد می‌شوند گفت: تمام مجموعه و بخصوص مدیریت پیشین، خانم محدث، فعالیت بسیار خوبی داشتند و فضای خوبی ایجاد شده بود که توانستیم با همت خیرین، بر بسیاری از مشکلات فایق آییم.

اشرافی: آزمایشات پزشکی کودکان شیرخوارگاه، رایگان شد

رئیس شورای مشارکت‌های مردمی شیرخوارگاه نیز در این مراسم، از وجود مشکلات و بدهی‌های مالی این مجموعه در سال‌های گذشته یاد کرد و گفت: اگر خانم محدث نبود و ما را پای کار نمی‌آورد این مشکلات برطرف نمی‌شد.

محمد هادی اشرافی افزود: در ابتدای تشکیل شورا، شیرخوارگاه، بدهی‌های زیادی به بیرون داشت که خوشبختانه با تلاش و همکاری خیرین، اکثر این بدهی‌ها پرداخت شده و هزینه‌ها مسیر درست و منطقی پیش گرفته است.

وی همچنین گفت: یکی از معضلات، هزینه‌های آزمایشات این بچه‌ها بود که با همت یکی از مراکز خیریه، این مشکل حل شده و در حال حاضر،‌ آزمایش‌های بچه‌ها به صورت رایگان در این مجموعه انجام می‌شود.

وی محدث را یک بانوی متدین، فعال و سخت‌کوش توصیف کرد و گفت: امیدواریم ایشان در مسؤولیت جدید نیز توفیق داشته باشند.

رئیس دادگاه خانواده مشهد:

گره‌های قانونی شیرخوارگاه را با کمک دستگاه قضا باز می‌کنیم

رئیس دادگاه خانواده مشهد نیز گفت: کار در بهزیستی و در شیرخوارگاه، با مسیر خدمت پیامبران در خدمت به ستم‌دیدگان، همسو می‌باشد و باعث رشد و تعالی انسان می‌شود.

وی نهادهای حمایتی را مرکز عشق توصیف کرد و گفت: کار در این نهادها، خدمت در مدرسه‌ی عشق است و پیامبران هم در همین مسیر قدم برمی‌داشتند.

حجه‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه همه‌ی دین، حاصل عشق به مردم بخصوص مظلومان و نیازمندان است گفت:‌ حتی تکالیف و وظایف دینی همچون نماز و عبادات، برای رساندن انسان به مقام تعالی و کمال است که مصداق آن خدمت به ستمدیدگان می‌باشد.

وی تأکید کرد: این کودکان، به مصداق واقعی کلمه، ستمدیده هستند و خدمت به آنها همراهی با پیامبران و تعالیم آنهاست.

وی ادامه داد: نجات این کودکان، مثل نجات جامعه است زیرا رشد دادن وی و رساندن او به جامعه، همان مسیر کار پیامبر است.

رئیس دادگاه خانواده مشهد گفت: هر مشکلی که در مسیر کار شیرخوارگاه وجود دارد به ما منتقل کنید تا از طریق دادستانی، دایره‌ی سرپرستی و سایر کارشناسان و صاحب‌نظران، مشکلات را با ساز و کارهای قانونی، گره‌ گشایی کنیم که مسیر خدمت به این عزیزان، هموارتر شود.

محدث: مشارکت‌های مردمی شیرخوارگاه 200 درصد رشد داشته است

مدیر پیشین شیرخوارگاه نیز در این مراسم گفت: سخت‌کوش‌ترین تیم‌کاری که در طول دوران خدمتم دیده‌ام همین مجموعه‌ی شیرخوارگاه است.

حمیده محدث افزود: اگر موفقیتی بدست آمده حاصل تلاش این همکاران بوده است.

وی از همکاری سازمان بهزیستی، دستگاه‌ قضایی، دادستانی، بیمه، ثبت احوال و شورای مشارکت‌های مردمی شیرخوارگاه برای حل مشکلات بیمه، شناسنامه، هزینه‌های درمانی و مشکلات مسیر فرزندخواندگی و واگذاری کودکان تشکر کرد و گفت: در حال حاضر بدهی‌های شیرخوارگاه به بیمارستان‌های اکبر و قائم پرداخت شده و با تفاهم‌نامه‌ای که با بیمه و این مراکز داشتیم، مشکلات حل شده است.

وی از خانم‌هایی که عضو شورای مشارکت‌های مردمی شیرخوارگاه هستند تشکر کرد و گفت:‌ امیدواریم این انسان‌های خدوم و نیکوکار، در تمام زندگی‌شان موفق و مؤید باشند.

وی در پایان از رشد 200 درصدی میزان مشارکت‌های مردمی شیرخوارگاه در دوران مدیریت خود یاد کرد و گفت: این رشد جز با همت و تلاش خیرین، میسر نمی‌شد.

شایان ذکر است در این مراسم از زحمات و تلاش‌های خانم حمیده‌ی محدث، مدیر پیشین شیرخوارگاه قدردانی و خانم محبوبه فانی به عنوان مدیریت جدید این مجموعه معرفی شد.

کد خبر 10163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد