موشن گرافی | طرح غربالگری شنوایی نوزادان

کم شنوایی یکی از شایعترین معلولیتهاست. معمولا نشانه ای ندارد و اگر با دستگاه های مخصوص شناسایی نشود خانواده بین 2 تا 3 سالگی  متوجه کم شنوایی کودکش میشوند، که دیگر اقدامات درمانی و توانبخشی موثر نیست و این موضوع باعث عدم رشد گفتار و زبان کودک می شود.

کم شنوایی یکی از شایعترین معلولیتهاست. معمولا نشانه ای ندارد و اگر با دستگاه های مخصوص شناسایی نشود خانواده بین 2 تا 3 سالگی  متوجه کم شنوایی کودکش میشوند، که دیگر اقدامات درمانی و توانبخشی موثر نیست و این موضوع باعث عدم رشد گفتار و زبان کودک میشود.

برای شناسایی زود هنگام کم شنوایی بهزیستی اقدام به اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان کرده است. در این طرح تمامی نوزادان در بدو تولد سنجش شنوایی میشوند اما 30درصد این نوزادان  نیاز به ارزیابی مجدد دارند چون به دلیل وجود مایع در گوش  تست اولیه کامل انجام نمی شود و یا نوزاد یکی از عوامل خطر شنوایی مثل سابقه کم شنوایی در فامیل و یا زردی بالا...را دارد برای همین باید یک تست تکمیلی دیگر هم قبل از یک ماهگی انجام شود که این تست خیلی مهم است.

لذا والدین باید کودک خود را برای تست مجدد به مراکز غربالگری شنوایی  ببرند. برای اینکه مطمئن شوید که تست شنوایی نوزاد انجام شده به مهر سلامت شنوایی که روی کارت واکسن نوزاد درج شده دقت کنید. اگر سبز بود یعنی نوزاد از نظر شنوایی سالم هست و اگر آبی بود یعنی نیاز به تست تکمیلی دارد. والدین عزیز با غربالگری شنوایی از ناشنوایی و کم شنوایی کودک خود و عوارض ناشی از آن در آینده پیشگیری کنید.

کد خبر 10160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد