کسب رتبه‌ی برتر پدافند غیر عامل سازمان بهزیستی کشور از سوی بهزیستی خراسان رضوی

مدیر کل پدافند غیر عامل بهزیستی کشور گفت: بهزیستی خراسان رضوی، رتبه‌ی نخست توسعه، گسترش و تداوم فعالیت و ابتکار در پدافند غیر عامل سازمان بهزیستی را از آن خودکرده است.

مدیر کل پدافند غیر عامل بهزیستی کشور در مراسم اختتامیه‌ی برنامه‌های هفته‌ی پدافند غیر عامل در بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی، رتبه‌ی نخست توسعه، گسترش و تداوم فعالیت و ابتکار در پدافند غیر عامل سازمان بهزیستی را از آن خودکرده است.

محمد رضا کاظم‌زاده که در مراسم اختتامیه‌ی برنامه‌های هفته‌ی پدافند غیر عامل در بهزیستی خراسان رضوی سخن می‌گفت با اشاره به راهپیمایی باشکوه مردم در سالروز مبارزه با استکبار جهانی از مسؤولان و مقامات کشور خواست با توجه به این حضور گسترده، در جهت رفع مشکلات و گشایش در معیشت و اشتغال مردم تلاش مضاعف داشته باشند.

وی یادآور شد: در این هفته که هفته‌ی پدافندغیر عامل نامگذاری شده بود فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیار خوبی را در سطح بهزیستی کشور و بخصوص در بهزیستی خراسان رضوی شاهد بودیم که موجب تشکر از مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی و اعضای کمیته‌ی مقابله با بحران و پدافند غیر عامل در این نهاد است.

پدافند غیر عامل مردم‌محور، راهبرد بهزیستی

وی پدافند غیر عامل مردم‌محور را راهبرد سازمان بهزیستی در این زمینه اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم مردم را محور پدافند غیر عامل و مدیریت بحران قرار دهیم تا بتوانیم حداکثر نتیجه را از این برنامه‌ها بگیریم.

وی در زمینه‌ی پدافند غیر عامل در سطح عمومی و خانواده‌ها اضافه کرد: نوع کلمات و جملاتی که به صورت روزمره در زندگی بکار می‌بریم می‌تواند بار مثبت یا منفی داشته و در تمام شئونات زندگی ما از جمله افزایش سلامت فردی و اجتماعی، اثرگذار باشد.

کاظم‌زاده گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز از طریق اصلاح روش‌های ارتباطی در خانواده که شامل نوع سخن گفتن و استفاده از کلمات و جملات مثبت می‌باشد میسر می‌باشد زیرا افزایش آسیب‌های اجتماعی در سطح خانواده و محله، تا حدود زیادی ناشی از نداشتن روش‌های تعامل و ارتباط می‌باشد.

وی در خصوص جایگاه عملیاتی پدافندغیر عامل در سطح سازمان بهزیستی گفت: با سازمان برنامه و بودجه هماهنگی لازم انجام شده تا ساختار تشکیلاتی قانونمند برای این بخش در نظر گرفته شود که در حال حاضر پست کارشناسی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران در بهزیستی استان‌ها نیز دیده شده است.

بیشترین جمعیت آسیب‌پذیر در بهزیستی می‌باشد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت ها و برنامه‌هایی که در طول هفته پدافند غیر عامل در بهزیستی خراسان رضوی اجرایی شده گفت: بازنشانی و به‌روز رسانی انبارها، برگزاری نمایشگاه، ساخت و انتشار کلیپ‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی، تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به پدافند غیرعامل، اصلاح سیستم‌های انرژی، برگزاری مانورهای اضطراری و مقابله با تهدیدات زیستی در مراکز تحت نظارت بهزیستی، طراحی لوگوی پدافند غیر عامل بهزیستی کشور در استان، 10 هزار ساعت نفر آموزش و برگزاری ده‌ها جلسه‌ی توجیهی، آموزشی و هماهنگی با مدیران استانداری و در سطح شهرستان‌ها و صدور دستورالعمل‌هایی برای تجهیز و آمادگی در مراکز بهزیستی و آموزش به مدیران و کارشناسان این مراکز، از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است که در این هفته در بهزیستی استان انجام گرفته است.

دکتر حمیدرضا پوریوسف گفت: با توجه به اینکه بهزیستی، یکی از نهادهایی است که بیشترین جمعیت آسیب‌پذیر را دارد پدافندغیر عامل و مدیریت بحران های طبیعی و غیر مترقبه در این سازمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی تأکید کرد: داشتن 2600 مرکز غیر دولتی تحت نظارت، پوشش بیش از 10 درصد جمعیت استان به لحاظ ارائه‌ی خدمات مستقیم و غیر مستقیم، مسؤولیت 50 مرکز شبانه‌روزی مددجویی، 500 مرکز مشاوره و توانمندسازی،  1400 مهد کودک و 105 مرکز شبه خانواده از جمله بخش‌هایی است که آسیب‌پذیری جمعیت هدف بهزیستی استان را مسجل و برنامه‌ریزی در جهت تقویت پدافند غیر عامل را ضروری می‌سازد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، سازمان بهزیستی در بدنه‌ی تخصصی خود، سازمانی یاددهنده و فرهنگ‌ساز می‌باشد و برخی از زمینه‌های این آموزش و فرهنگ‌سازی، مهدهای کودک هستند که 90 هزار خانواده را تحت پوشش فرهنگی دارند.

وی ادامه داد: همچنین شبکه‌ی عظیم توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطح روستاها و حاشیه‌ی شهرهای استان که شامل 800 تسهیلگر محلی و 50 تسهیلگر میانی می‌باشد ظرفیتی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه به حساب می‌آید.

پوریوسف با بیان اینکه در دوران جدید، شکل تهدیدات تغییر کرده گفت: علاوه بر بلایای طبیعی که بهزیستی در قسمت مدیریت بحران در آن فعالیت‌های پیشگیرانه‌ی بسیاری انجام می‌دهد، در بخش پدافند غیر عامل نیز در قبال هر کدام از انواع تهدیدات زیستی، شیمیایی، محیطی، سایبری و اقتصادی، برنامه‌هایی را در سطح مراکز، خانواده و جامعه، انجام می‌دهد.

نماز هم پدافند غیر عامل است

در این جلسه همچنین رئیس انجمن علمی پدافند غیر عامل خراسان رضوی گفت: برای افزایش تأثیر پدافند غیر عامل باید به درک مشترکی از این موضوع برسیم و تصور نکنیم که تهدیدات فقط در حیطه‌ی نظامی، خلاصه می‌شوند.

سرهنگ حمید غلامی گفت: عبادات و مناسک دینی از جمله نماز نیز که در قرآن کریم بر آن سفارش شده، به جهت اینکه ما را از گناه و خطا باز می‌دارند و در مقابل آسیب‌ها مصون می‌سازند جزو اقدامات پدافند غیر عامل هستند.

ارزیاب پدافند غیر عامل خراسان رضوی اضافه کرد: شناخت دقیق تهدیدات، شناسایی و ارزش‌گذاری سرمایه‌های مادی و معنوی، غیر قابل نفوذ کردن سرمایه‌ها و ابداع روش‌هایی برای تداوم خدمات حیاتی در زمان تهدیدات دشمن از جمله اقدامات پدافند غیر عامل محسوب می‌شوند.

وی ضمن برشمردن تفاوت مراکز حیاتی، حساس و مهم در سطح کشور، استان و شهرستان‌ها گفت: باید تلاش و تمرکز خود را در سطح استان بر روی مراکز حساس و مهم متمرکز کنیم و روش‌هایی بکار ببریم که با حداکثر بازدارندگی و حداقل آسیب‌دیدگی از تهدیدات همراه باشد.

مشاور مدیر کل پدافند غیر عامل استان خراسان رضوی در ادامه از اقدامات و برنامه‌های بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه قدردانی کرد و گفت: فعالیت‌های بسیار خوب بهزیستی استان نشان از درک بالای مجموعه‌ی این نهاد از موضوع پدافند غیر عامل و جمعیت هدف آن که دارای آسیب‌پذیری بیشتری هستند دارد و استانداری این عملکرد را عالی می‌داند.

شایان ذکر است در این جلسه، از لوگوی طراحی شده توسط یکی از کارکنان بهزیستی خراسان رضوی برای موضوع پدافند غیر عامل در سطح بهزیستی کشور که در یک مسابقه‌ی کشوری برگزیده شده بود رونمایی گردید.

اضافه می‌شود در این جلسه، سرهنگ زارع، فرمانده‌ی بسیج ادارات استان، سرهنگ ناصری، جانشین بسیج کارمندان استان، خلیل‌زاده، دبیر کمیته‌ی پدافند غیر عامل خراسان شمالی و دو تن از کارشناسان اداره‌ی کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی حضور داشتند.

همچنین در پایان این جلسه، توسط مقامات بهزیستی کشور و استان و نیز مسؤولان پدافند استانداری، به جواد صادق‌پور، طراح لوگوی پدافند غیر عامل و نیز به اعضای کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی استان، هدایا و جوایزی اهدا گردید.

کد خبر 10144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد