طرح غربالگری بینایی و شنوایی در مهدکودک فروغ افتتاح شد

سلامتی تمامی فرزندان ایران زمین با اجرا شدن این قبیل طرح ها تامین خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی  به همراه معصومه عباسی زاده معاون پیشگیری بهزیستی استان البرز از مراسم افتتاحیه و اجرای طرح غربالگری بینایی و غربالگری شنوایی که به نمایندگی از کلیه پایگاههای اجرای این طرح در مهدکودک فروغ برگزار شده بود بازدید به عمل آورد.

مدیرکل بهزیستی استان در حاشبه این مراسم و در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اجرای طرح غربالگری بینایی و شنوایی از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت : سلامتی تمامی فرزندان ایران زمین با اجرا شدن این قبیل طرح ها تامین خواهد شد.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد کودکان البرزی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت داشته اند تصریح کرد ۱۱۵ هزار و ۷۶۳ نفر در سطح استان در این غربالگری شرکت کرده و ۹ هزارو۹۶۶ نفر به مرحله دوم بینایی سنجی ارجاع داده شده اند.

وی افزود ۱۱۸ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در استان البرز زندگی میکنند که از ابتدای سال تا کنون ۴۲ هزار نفر از این افراد تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و در صدد هستیم تا پایان سال صد در صد این افراد را غربالگری نمائیم.

وی ادامه داد: اکنون بهزیستی استان البرز برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم ۴۹۲ پایگاه سنجش بینایی در این استان فعال کرده که این پایگاه ها در تمام مهدهای کودک، مهدهای قرآنی، مساجد، فرهنگسراها و سایرمکان ها خدمات دهی خواهند داشت.

حیدری گفت: دراجرای طرح غربالگری بینایی کودکان براساس هماهنگی‌ها، کودکان بی بضاعت از کمک هزینه عینک و جراحی برخوردار می‌شوند.

افرادی که به مرحله دوم بینایی‌سنجشی معرفی شدند از طریق پایگاه‌های بینایی سنجی بصورت رایگان مورد ارزیابی قرار گرفتند و به جهت تهیه عینک و تأمین هزینه عمل جراحی مساعدت لازم صورت گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با تاکید بر لزوم پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان در ادامه یادآور شد: اگر فردی دچار تنبلی چشم باشد ممکن است کم‌بینا و یا حتی نابیان شود، امیدواریم در راستای تکلیف و وظایف محوله برنهادهایی چون مراکز بهداشت و علوم پزشکی شاهد اقداماتی بیش از گذشته در خصوص سلامت کودکان باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در خصوص غربالگری شنوایی نیز گفت : غربالگری شنوایی بین نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال اجرا میگردد و تحقیقات به وضوح نشان داده است که نقص شنوایی تکامل زبانی ، گفتاری و آموزشی کودک را به خطر می اندازد و افت شنوایی نقصی پنهان است که گاه به سادگی قابل شناسایی نیست و والدین به تنهایی نمی توانند به وجود افت شنوایی کودک خود پی ببرند و بررسی شنوایی در کودکان مستلزم استفاده از روش های آزمایشی متعدد و مختلفی است که باید در کنار هم انجام شود.

وی افزود : سال گذشته در استان البرز غربالگری نوزادان در ۱۶ مرکز شامل بیمارستان ،مرکز بهداشت و مطب توسط ۱۲ شنوایی شناس به تعداد ۳۸ هزار نفر تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند و در بین کودکان ۳ تا ۵ سال نیز حدود ۱۳۷۶ کودک مورد غربالگری قرار گرفتند و بهزیستی استان با غربالگری ۱۱۱ درصدی کودکان توانست ۱۱ درصد بیش از برش تعیین شده ازسوی بهزیستی کشور برای اجرای طرح غربالگری شنوایی استان البرز را پوشش دهد.

دکتر حیدری گفت :غربالگری، تشخیص و مداخله در یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی نوزاد اهمیت زیادی دارد و آزمون غربالگری، آزمونی ساده ایست که ظرف چند دقیقه انجام میپذیرد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که شنوایی آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد.

اگر بررسی شنوایی نوزاد به موقع انجام نگردد موجب تاخیر در رشد و تکلم می شود که روی توانایی کودک برای یادگیری و تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر منفی می گذارد. والدینی که دارای فرزندان ۳ تا ۵ سال هستند می توانند برای غربالگری شنوایی کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه ها و یا مهدهای کودک در شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

کد خبر 10080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد