بهترین تمرینات ورزشی برای ترک اعتیاد

همان‌طورکه می‌دانیم سیگار کشیدن سلامت ما را به‌خطر انداخته، ولی ترک این عادتِ بد کاری بسیار دشوار است. حالا پرسشی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید این است که آیا راهی برای ترک این مواد مضر وجود دارد؟

شما برای ترک سیگار و مواد مخدر، چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟ هیچ دلیل خوبی برای مصرف تنباکو و سیگار، پیدا نخواهید کرد. بسیاری از افرادی‌که مصرف‌کننده هستند نیز این موضوع را می‌دانند و قصدشان ترک سیگار است. به‌طور تقریبی طبق پرسش‌نامه‌هایی که توسط افراد سیگاری پر شده حداقل ۷۴ درصد از افرادی‌که سیگار می‌کشند، دیگر تمایلی به ادامه این کار ندارند؛ ولی با وجود تلاش‌هایی که می‌کنند موفق نمی‌شوند. حداقل ۵۰ درصد این افراد بیش از چند بار (بالای سه بار) سعی در ترک سیگار کرده‌اند و موفق نشده‌اند.

همان‌طورکه می‌دانیم سیگار کشیدن سلامت ما را به‌خطر انداخته، ولی ترک این عادتِ بد کاری بسیار دشوار است. حالا پرسشی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید این است که آیا راهی برای ترک این مواد مضر وجود دارد؟

طبق آخرین مطالعات صورت گرفته توسط نشریه تخصصی داروشناسی، بهترین رویکردی که برای کمک به ترک اعتیاد می‌توان دنبال کرد، «ورزش» است. در این مطالعه، محققان به مدت ۱۴ روز دائماً به دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی، نیکوتین تزریق می‌کردند و سپس تزریق نیکوتین را به کلی قطع کرده و برای یکی از گروه‌ها به‌عنوان وسیله ورزشی، یک چرخ بازی داخل قفس شیشه‌ای آنها قرار دادند که به‌صورت ۲۴ ساعته امکان استفاده و ورزش با آن را داشتند.

گروه دوم، هیچ دسترسی به چرخ بازی (وسیله ورزشی) نداشتند. طبق نتایج به‌دست آمده بعد از ۱۴ روز، موش‌هایی که می‌توانستند ورزش کنند، علائم شیمیایی ترک در مغزشان نسبت به مورد مشابه که ورزش نمی‌کردند، بسیار کمتر بود.

طبق این مطالعه و نتایج به‌دست آمده می‌توان ادعا کرد که ورزش‌کردن باعث کاهش علائم ترک نیکوتین در بدن انسان نیز خواهد شد؛ البته هنوز مکانیزم این اتفاق کاملاً مشخص نیست. این تحقیق تنها نشان‌دهنده تاثیر ورزش بر وابستگی به نیکوتین است که واقعاً گویای چاره‌ساز بودن ورزش منظم است.


فاکتورهای مهم

اگر قصد ترک اعتیاد دارید، تغذیه و ورزش هر دو فاکتور بسیار مهمی به‌شمار می‌روند. با پیروی از رژیم غذایی خوب و برنامه منظم ورزشی می‌توانید بازهم به زندگی سالم خود برگشته و از بیماری‌هایی که با اعتیاد در کمین شما بود، جلوگیری کنید. با کنار گذاشتن سیگار، بعد از مدت کوتاهی دوباره نشاط و شادابی به زندگی‌تان بازگشته و اعتماد به‌نفس از دست‌رفته‌تان را باز خواهید یافت.

کشف بهترین تمرینات ورزشی برای ترک سیگار

 ورزش از راه‌های مختلف بر روی ذهن و جسم فرد سیگاری تأثیر زیادی دارد؛ اما یک‌سری از تمرینات و ورزش‌ها هستند که تأثیر بیشتری روی این دسته از افراد خواهد داشت و به قول معروف راه صد ساله را در یک شب طی خواهند کرد.

طبق آمارها و تحقیقات صورت گرفته نشریه اعتیاد در سال ۲۰۰۷، بهترین تمرینات برای کاهش علائم ترک اعتیاد مثل استرس، بی‌قراری و کاهش تمرکز شامل راه‌رفتن سریع یا دوچرخه‌سواری می‌شود؛ زیرا این ورزش‌ها علاوه‌بر افزایش تعریق، باعث می‌شود تا فرد احساس شادابی و نشاط بیشتری داشته باشد و هورمون‌های شیمیایی بهبود خلق‌وخوی بیشتری در مغز ترشح خواهد شد.

بنابراین هرگاه وسوسه‌کشیدن سیگار یا رفتن سمت مواد مخدر به‌سراغ شما آمد، تنها کاری که لازم است بکنید این است که به پیاده‌روی بروید یا کمی دوچرخه‌سواری کنید. این کارها باعث می‌شود تا میل شما به سیگار کمتر شود.

چه مقدار ورزش در روز برای ترک اعتیاد مناسب است؟

اگر این پرسش برای شما پیش آمده است که چه مقدار ورزش کنم تا بتوانم اعتیاد را کنار بگذارم، بهترین کار انجام ۳۰ دقیقه ورزش در روز است.

پیشنهاد می‌کنیم تمرینات ورزشی

را از کم‌شدت شروع کنید تا به بدنتان آسیبی وارد نشود.

نکات پایانی

دو ساعت قبل و بعد از تمرین، به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنید؛ زیرا به‌دلیل افزایش جریان خون مقدار نیکوتین بیشتری در خون و کل بدنتان پخش می‌شود.

اگر موفق به ترک اعتیاد نشده‌اید، به هیچ‌وجه ناامید نشوید؛ می‌توانید مسیر جدیدی را امتحان کنید. پیشنهاد می‌شود از آدامس‌های حاوی نیکوتین، چسب‌های نیکوتین‌دار، هیپنوتیزم و طب سوزنی هم کمک بگیرید و در کنار ورزش برای همیشه با اعتیاد خداحافظی کنید.

کد خبر 10076

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد