پوشش 97 درصدی خدمات توانبخشی مبتنی برجامعه بهزیستی درروستاها

زنجان | مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یک میلیون و ۴۸۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستنداز پوشش نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در طرح مبتنی بر جامعه در روستاهای کشوربا معلولیت متوسط به بالا خبردادو افزود 97 درصد از روستاهای کشور از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه بهره مند می باشند .


 به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمدرضا شهبازی درجمع خبرنگاران در استان زنجان ، با بیان اینکه دفتر توانمندسازی به دنبال فعالیت‌هایی است که در آنها روند توانمند کردن معلولان در محیط زندگی و کار و جامعه فراهم شود  و افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت و خانواده آنهادر مناطق کم برخوردار از سیاستهای مهم دفتر توانمند سازی معلولین بهزیستی کشور است .
 وی افزود : خدماتی که در برنامه CBRبه افراد دارای معلولیت ارائه می گردد در راستای ۵ مولفه ماتریس CBR یعنی سلامت ،اجتماعی،آموزش امرار معاش ،توانمند سازی می باشد که شامل :وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه درمان ،کمک هزینه مناسب سازی منزل وخودرو ،کمک هزینه اشتغال، کمک هزینه ایاب و ذهاب ،درمان،کمک شهریه دانشجویی، و کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی و آموزش در خانواده و خارج از خانواده می باشد .
وی با بیان اینکه یکی از کارهای این دفتر، دسترس پذیر کردن محیط زندگی و جامعه و محل کار معلول است،افزود: در این میان مناسب سازی منزل و خودروی معلولان وظیفه اصلی دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور بوده که تاکنون اقدامات موثری انجام شده است؛ همچنین درخصوص مناسب‌سازی منزل در سال گذشته 15 هزارمسکن و امسال پیش بینی می شود ۲۰ هزار مسکن معلولین مناسب سازی شود
وی خاطرنشان کرد: منزل معلولان در سال جاری طی تفاهم‌نامه با سازمان بسیج سازندگی مناسب‌سازی خواهد شدو برای هر فرد معلول تا سقف ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای سال جاری پیش‌بینی شده است .
وی با بیان اینکه سال قبل ۴ هزار و ۲۰۰ مناسب‌سازی خودرو را در کشور داشتیم، افزود: با پیگیری انجام شده از سوی سازمان بهزیستی و با موافقت دولت ۵۰۰ خودرو ویژه معلولان نیز وارد می‌شود
این مقام مسئول اظهار داشت: مناسب سازی فقط به صورت سخت افزاری نبوده و دسترس پذیری نرم افزاری و فناورانه هم مورد توجه است تا فرد امور روزمره خود مانند خوردن، آشامیدن و استحمام را با استقلال بیشتری انجام دهد.
شهبازی با تاکید بر اینکه فضای جامعه باید برای همه افراد در دسترس باشد خاطر نشان کرد :  در کمیسیون پزشکی برگزار شده در سطح کشور یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر نیز تعیین نوع و شدت معلولیت شده‌اند و 26 هزار نفر نیز حق پرستاری دریافت نموده و در این مورد پشت نوبتی نداریم .
مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور  از اجرای طرح خدمات مالی خرد در چند استان کشور خبر داد و افزود: هدف از اجرای این طرح علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال زایی برای معلولان روستایی و خانواده آنها ، توانمند سازی روانی و اجتماعی آنان می باشد که با تشکل و حضور در گروههای پنج نفره به جامعه پذیری و ارتقای اعتماد به نفس آنان کمک شایانی می‌کند .
وی به حمایت های  سازمان بهزیستی جهت تحصیل  معلولین اشاره کرد و گفت : امسال بنا داریم که ۱۰۰ درصد دانشجویانی که به دانشگاه می‌ روند کمک هزینه تحصیلی و شهریه را دریافت کنند. و دانشجویان معلولی که در دانشگاههای دولتی مشغول به تحصیل هستند از مشوق های تحصیلی برخوردار شده  و به 80 هزار دانش آموز معلول نیز  کمک هزینه دانش آموزی پرداخت خواهد شد .
وی در ادامه از ورزش به عنوان اهرم ایجاد توانمند سازی معلولین نام برد و اظهار نمود :  در حال حاضر طرح مشترک ورزش و بازی‌های بومی محلی فراگیر در روستاهای کشور از طریق توانبخشی مبتنی بر جامعه در سه استان هرمزگان ،خراسان رضوی و سیستان بلوچستان در حال اجراست و در آینده نزدیک در سایر استانها از جمله زنجان اجرا خواهد شد .

کد خبر 10053

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد