مدیران مراکز غیر دولتی بهزیستی، تهدیدات غیر عامل را جدی بگیرند

جانشین رئیس کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی خراسان رضوی، بر لزوم آمادگی مراکز غیر دولتی تحت نظارت این نهاد برای مقابله با بحران‌ها، بلایای طبیعی و تهدیدات زیستی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی محسن توحیدی مقدم جانشین رئیس کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی خراسان رضوی 12 آبان در پنجمین روز از هفته‌ی پدافند غیر عامل و در جریان برگزاری مانور پیشگیری از شیوع آنفولانزا در یکی از مراکز شبانه‌روزی معلولین ذهنی مشهدگفت : 

مدیران مراکز غیر دولتی بهزیستی، تهدیدات غیر عامل را جدی بگیرند

وی که به اتفاق مسؤولین مرکز بهداشت شماره‌ی یک مشهد، کارشناسان بهداشتی، خیرین و مدیران مرکز شبانه‌روزی توانبخشی معلولین ذهنی شهید بهشتی، اعضای کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم شرکت کرده بود، آمادگی در قبال حوادث و تهدیدات غیر عامل را یک وظیفه‌ی قطعی، دائمی و مهم توصیف کرد.

وی گفت: بهزیستی خراسان رضوی بجز مراکز حاکمیتی شامل شیرخوارگاه و مراکز آسیب‌های اجتماعی، 13 هزار مددجو در مراکز شبانه‌روزی و روزانه‌ی توانبخشی و توانمندسازی غیر دولتی استان را تحت پوشش دارد.

وی ادامه داد: وجود این جمعیت آسیب‌پذیر در مراکز غیر دولتی، آمادگی در قبال حوادث، بلایا، تهدیدات زیستی و سایر تهدیدات غیر عامل را به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و بسیار مهم تبدیل می‌کند.
توحیدی مقدم گفت: از مدیران مراکز به جد می‌خواهیم که از این مانور و مانورهای  مشابه که در مراکز برگزار شده الگو بگیرند و خودشان نیز در مقاطع زمانی برنامه‌ریزی شده، مانورهایی برای حفظ آمادگی در قبال این موارد داشته باشند.

وی تأکید کرد: اگر آمادگی نداشته باشیم و امکانات، تجهیزات و شرایط را برای مقابله فراهم نکنیم در هنگام وقوع تهدیدات، ممکن است آسیب‌های جدی ببینیم و مشکلات دامنه‌داری برای خود مراکز و مددجویان ایجاد شود.

توحیدی مقدم، پیشگیری را یک بحث مهم در مقابله با بحران‌ها و تهدیدات عنوان کرد و گفت: امروز برای این در مرکز شهیدبهشتی گردآمده‌ایم که مانور پیشگیری از شیوع و انتقال بیماری آنفولانزا را در این مرکز برگزار کنیم.
وی با بیان مهیا بودن و آماده بودن برای مقابله با بحران‌ها، خسارات و تلفات جانی و مالی را کاهش می‌دهد گفت: اگر در سیلی که در ابتدای امسال در کشور رخ داد آمادگی‌های لازم را می‌داشتیم میزان خسارات و تلفات تا حد قابل توجهی کاهش می‌یافت.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی با برشمردن وجوه مختلف تهدیدات غیر عامل گفت: بهزیستی خراسان رضوی در دومین روز هفته پدافند غیر عامل یک مانور تخلیه‌ی اضطراری را در مرکز سالمندان توحید گلمکان برگزار کرد و امروز نیز این مانور را در مرکز معلولین برگزار می‌کند.

وی ضمن تشکر از مسؤولین استان و مشهد در بخش‌های مختلف به خاطر برگزار این مانورها گفت: 90 هزار کودک در 1400 مهد کودک،‌ یکی از زمینه‌هایی است که ما را ترغیب به آمادگی در مقابل رویدادهای غیر مترقبه می‌کند و همان‌طور که در روزهای افزایش آلودگی هوا، اطلاعیه‌هایی برای تعطیلی مراکز آموزشی داده می‌شود باید در سایر تهدیدات نیز آماده باشیم و با هوشیاری از آثار و خسارات این تهدیدات بکاهیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی در یک سال گذشته بیش از 10 هزار نفر ساعت آموزش به مدیران و کارکنان بخش‌های دولتی و غیر دولتی در زمینه‌ی تهدیدات غی رعامل ارائه کرده گفت: در پایان هفته‌ی جاری نیز یک جلسه آموزشی برای کارشناسان بهزیستی شهرستان‌ها برگزار می‌کنیم و علاوه بر این ده‌ها جلسه برای هماهنگی، یک‌پارچه‌سازی عملیاتی، حفظ آمادگی مراکز غیر دولتی، توجه مدیران این مراکز به تجهیزات و امکانات پدافندی و ارائه‌ی آموزش‌های مؤثر برگزار شده که همکاران‌مان در کمیته‌ی پدافند در ستاد بهزیستی استان و نیز در نهادهایی همچون استانداری، مراکز بهداشتی، مدیران کارگروه‌های اجتماعی استان و سایر نهادها، زحمات زیادی برای این امر کشیده‌اند که از همه‌ی آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.

در ادامه‌ی این مراسم که پیش از انجام مانور برگزار گردید عضو کمیته‌ی پدافند غیر عامل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: آنچه ما به عنوان تهدیدات غیرعامل از آن یاد می‌کنیم مخاطرات هستند که اگر با آمادگی و مقابله‌ی مناسب همراه نباشند به بحران تیدیل شده و آثار زیان‌بار آن گسترش می‌یابد.
ملیحه‌ی مختاری گفت: حفظ آمادگی در این زمینه تنها با آموزش و عمل به آموزش‌ها به شکل تمرین و تکرار میسر خواهد شد و تنها با برگزاری و نگاه کردن به یک مانور، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: این مرکز به خاطر تجمع معلولین ذهنی که از گروه‌های آسیب‌پذیر تحت پوشش بهزیستی هستند انتخاب شده و با توجه به شرایط فعلی و آغاز فصل زمستان، مانور پیشگیری از شیوع و انتقال بیماری آنفولانزا برای این مرکز انتخاب شد.
وی از رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در این زمینه یاد کرد و گفت: این مانور با همکاری اورژانس، بهداشت، مرکز شهید بهشتی و بهزیستی خراسان رضوی برگزار می‌گردد و زمینه‌ای برای گسترش و تقویت این گونه برنامه‌ها در جهت مقابله و آمادگی برای پیشگیری و کاهش خسارات تهدیدات می‌باشد.
مسؤول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شماره یک مشهد نیز در این مراسم، دلیل انتخاب آنفولانزا را موقعیت فصلی، قدرت‌مند بودن ویروس، قدرت انتقال و شیوع بالا، خطرناک بودن و مرگ و میر داشتن عنوان کرد.

دکتر حسام تاجی گفت: اینکه این بیماری و این مرکز برای مانور پدافند غیر عامل انتخاب شده، نشانه‌ی درایت بهزیستی و مدیریت آن است که موقعیت فصلی، حساسیت مراکز تجمعی و اهمیت پیشگیری را دریافته و این مانور را برنامه‌ریزی کرده است.

وی گفت: مددجویان بهزیستی، جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند زیرا شیوع این بیماری در مراکز معلولین، با مرگ و میر بیشتری نسبت به جمعیت عادی روبروخواهد بود.
وی همچنین گفت: این ویروس هوشمند است و هر سال شکل خود را تغیر می‌دهد و لذا واکسن پارسال برای امسال مفید نیست و باید تغییر کند.

شایان ذکر است پس از این مراسم، مانور پیشگیری از شیوع و انتقال بیماری آنفولانزا در مرکز معلولین شهید بهشتی برگزار گردید.
در این مانور، کارشناسان بهداشتی به همراه کارکنان مرکز، شرایط فرضی شیوع بیماری را در مرکز بازسازی کرده و وضعیت مقابله با آن را برای کارکنان و مددجویان به نمایش گذاشتند.

کد خبر 10030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد